УЗБУРКАНО НАФТНО ТРЖИШТЕ! Шта Србија може да очекује? Ово је чудна околност
Ове седмице, светско нафтно тржиште поново је узбуркано. Цена барела је расла, а данас поново пала на 83 долара. Како би очувала стабилност санабдевања, Влада Србије продужила је ограничење цена деривата до краја јануара, а забрану извоза дизела до Божића, и привремно смањила акцизу на поједине деривате за 10 одсто.
Српско нафтно тржиште је за сада стабилно, а потрошња бележи раст од 10 одсто. Већ пет седмица и цене горива су у паду.
Генерални секретар Удружења нафтних компанија Србије Томислав Мићовић наводи да је од средине новембра цена евродизела смањена за 25 динара по литри, а максимална дозвољена цена бензина је смањена 22 динара за литар.
![](https://www.sd.rs/sites/default/files/styles/search_desktop/public/84136/vlada_foto_srbijedanas_2.jpg?itok=yh_8g8fw)
ДОБРА ВЕСТ ЗА ГРАЂАНЕ! Влада Србије донела нову одлуку - ограничава се цена нафте
![](https://www.sd.rs/sites/default/files/styles/search_desktop/public/a/t/2022/04/11/profimedia-0012166992.jpg?itok=cqesgknj)
ОШТАР ОДГОВОР МОСКВЕ: "Нећемо да играмо по западним правилима, нама нисте потребни"
![](https://www.sd.rs/sites/default/files/styles/search_desktop/public/a/t/2022/12/23/gorivo.jpg?itok=BqNCphjX)
ОВО СУ НОВЕ ЦЕНЕ ГОРИВА: Ево колико ћемо наредних седам дана плаћати бензин и дизел
- То су озбиљна смањења, то је пре свега последица промена на глобалном тржишту. Ово је једна чудна околност да су цене горива никада више, а потрошња расте. То до сада нисмо имали. И по томе није специфична само Србија, то се дешава у великом броју земља - указује Мићовић.
Због Западног нафтног ембарга на руску нафту и одговора Москве да ће од фебруара забранити извоз земљама које ограниче цену њене нафте - неизвесност снабдевања европског тржишта је све већа.
Неке нафтне компаније у Европи најављују несташице горива, а неке обустављају продају на пумпама због ограничења цена.
- Ово јако дуго траје и последице које ће регулација цена оставити ће бити видљиве наредних месеци. Први који имају проблеме су бензинске станице које нису у систему велепродајних ланаца - наводи Мићовић.
Неке компаније прибегавају производњи штетној по животну средину
У Европи, нафта је све траженија и за грејање, а и све је више фабрика које поново користе нафтне продукте – мазут, лож уље и ТНГ - течни нафтни гас.
Директор немачке фабрике "Келхеим Фибрес" Крејг Баркер каже да су већ у јуну видели да нестаје сигурност када је у питању гас.
- Тада смо одлучили да обновимо наше електране како бисмо прешли на лож уље. Од средине јануара, спремни смо да га користимо као алтернативни извор енергије да бисмо одржали производњу - додаје Баркер.
Економиста Клаус Волрабе напомиње да ће неке компаније сигурно морати да прибегну производњи штетној по животну средину, како би одржале свој рад.
- Ова криза је прилика да се размишља о томе како организовати производњу у будућности - каже Волрабе.
Цену барела тешко је прогнозирати. А неизвесност снабдевања подгрева и чињеница да ОПЕК не повећава, већ смањује производњу, а улагања у нове бушотине у свету готово да нема.