ВЕСИЋ: До краја јула почиње градња нове пруге до Експа,у току набавка првих девет возова
Изградња потпуно нове пруге од Земун Поља до новог Националног стадиона и Експа, у дужини од 18,3 километра, требало би да почне до краја овог месеца, најавио је данас министар грађевинарства, саобраћаја и инфраструктуре Горан Весић и додао да је у току потписивање уговора за набавку првих девет возова из Кине
-То је изградња потпуно нове пруге између Земун Поља и Националног стадиона, које ће обухватити и аеродром Никола Тесла, као и центар Сурчина. Тим ће Сурчин први пут бити повезан на нашу мрежу градског воза. У будућности ће се та пруга продужити до Обреновца. Ми очекујемо да до краја овог месеца почну радови - рекао је Весић за Танјуг.
Истиче да ће та пруга бити веома значајна за грађане који ту живе, као и за саму манифестацију Експо.
"Пруга је значајна и због тога што је то почетак реконструкције градског воза. Ми тренутно у Београду градимо метро и када будемо саградили ове прве две линије, нама је неопходно да проширимо капацитете БГ воза како би градска железница била у истој функцији са метром односно како би грађанке и грађани који живе у приградским насељима градском железницом долазили до метро станица и тада прелазили на метро", навео је Весић.
Каже да је то први део изградње БГ воза и веома је важно што ће када буде завршена они који желе да путују авионом, а живе, на пример, у Новом Саду или у Ваљеву или сутра у Нишу моћи да долазе возом на аеродром, што ће смањити потребу за паркирањем и број аутомобила на самом аеродрому.
Весић је рекао да је потписан меморандум и да је у току потписивање уговора за куповину девет возова кинеске производње, који су пројектовани за брзину од 120 км на сат.
Каже да то такође потврђује колико ће бити добра та градска пруга.
-Тако да ћемо у будућности, када будемо завршили комплетан систем градске железнице, који ће иначе бити повезан и са Панчевом, а и са неким војвођанским општинама од Сурчина па надаље, укупно купити 39 таквих возова. Сада купујемо девет и још 30 и тада ћемо имати повезани и Обреновац и Младеновац, Лазаревац, Сурчин, Барајево и Сопот - рекао је Весић.
Дадаје да ће свако од тих места имати бар двадесетак полазака ка граду, тако да ће бити добро повезана са центром Београда.
"То ће значити мање загађење, мање коришћења аутобуса и аутомобила и зато је ова пруга значајна не само за Ескпо, већ што прдставља и почетак изградње БГ воза односно градске железнице", нагласио је Весић.
Министар је рекао да ће ове године почети и изградња брзе пруге између Београда и Ниша, у дужини од 230 километара, која је подељена на три деонице.
"Прва деленица је Београд- Велика Плана. Друга је Велика Плана- Параћин и трећа је Параћин-Трупале. Ми очекујемо да до краја септембра пустимо предквалификационе тендере за другу деоницу, између Велике Плане и Параћина, чија је дужина 62 километра, и за деоницу између Параћина и Трупале, чија је дужина 82 километара. Пошто су ти тендери у два корака, први корак је предквалификација, да се изаберу компаније које испуњавају услове, а онда те компаније да оставе понуду у другом кораку", рекао је Весић.
Весић је навео да ће тестирање на брзој прузи између Новог Сада и Суботице радити холандска компанија и Deutsche Бахн која је једна од највећих светских компанија за технички преглед.
"Пруга ће бити завршена до краја овог месеца и тада крећу тестирања. Прво се ради статичко тестирање, затим динамичко тестирање, онда се ради технички пријем. То ради једна од холандска компанија. Очекујем да 23. септембра треба на пругу да уђе Deutsche Бахн (Дојче бан), који треба да ради до 15. октобра технички пријем пруге и динамичко тестирање. Када се то буде завршило, од 15. октобра почињемо са пробама пруге. То је нових 108 километара пруге, са постојећи 76 километара пруге коју имамо између Београда и Новог Сада, што је 184 километра", рекао је Весић.
Тада ће се, додаје, од Београда до Суботице стизати за сат и десет минута, а између Београда и Врбаса за педесетак минута.
Пруга Нови Сад- Суботица је веома важна, јер представља наш излаз према Европи, рекао је Весић и додао да ће бити пуштена у саобраћај крајем новембра или почетком децембра.
Весић је подсетио да ће када Мађарска заврши свој део пруге моћи да се путује од Београда до Будимпеште за мање од три сата.
Министар је нагласио да је веома важно да се ова пруга заврши што пре, јер када буде завршена путоваће се брзином од 230 киломатара на сат, а од Београда до Ниша стизаће се за сат и 40 минута.
"Ми ћемо наредних недеља пустити тендер за једну poddeonicu, између Сталаћа и Ђуниса, за то смо већ завршили предквалификацију и управо смо јуче добили од наших партнера из ЕУ банке сагласност да можемо да пустимо тендер, тако да ћемо ту брже добити извођача ", објашњава министар за Танјуг.
Весић је нагласио да се на деоници Сталаћ-Ђунис налази важан тунел 4.
"Већ до краја овог месеца почећемо радове на том тунелу. Тако да, ако гледате формално - правно, радови на прузи почињу већ овог месеца, али ћемо праве и највеће радове већ имати у првој половини следеће године", рекао је он и изразио уверење да радове у пуном замаху можемо видети почетком следеће године.
Весић је рекао да се ради и 23 километра од Ниша према Брестовцу и очекује се да до краја године тај део буде завршен.
"Нама остаје још 135 километара пруге од Брестовца до српско-македноске границе. Ако Македонци буду радили својих 50 километара до Скопља, а о чему смо се договорили са македонском владом, ми ћемо имати повезано и Скопље, Ниш, Београд, Нови Сад, Суботицу и Будимпешту", нагласио је министар.
Весић је навео да је обнова барска веома важна и да се ради о деоници дужине 210 километара.
"Мислим на део између Ваљева и Врбнице, пошто је већ реконструиран део између Ресника и Ваљева. Ми смо ту пругу кандидовали за пројекат раста Западног Балкана које нам је дала ЕУ. Ту и пругу према Прешеву, односно Скопљу", рекао је Весић.
Весић је рекао да очекује да ће веома брзо добити потврду, прво од Европске комисије, да жели да финансира радове на тој прузи.
"Они су веома много инсистирали на тој прузи, тако да би сад када смо одлучили да радимо ту пругу са њима, било лепо да то брзо завршимо. И да добијемо добар грант", рекао је он и подсетио да смо за пругу Београд- Ниш добили 610 милиона евра гранотова.
Весић је рекао Танјугу да је реч о веома захтевној прузи за радове.
-Има пуно тунела, пролази кроз тежак терен, али и када је грађена 1976. она је била тада инфраструктурно чудо у Европи, али је неопходна сада реконструкција - рекао је он.
Весић је подсетио да је разговарао недавно и са министром саобраћаја и поморства Црне Горе Филипом Радуловићем и да су они ту пругу према Србији, свој део, Београд-Бар, кандидовали код ЕУ за подршку управо из истог програма.
Весић је рекао да се Србија повезује пруга са целим регионом.
-Ми завршавамо пројекат реконструкције пруге од Руме- Шапца до Лознице. То је део пруге Београд-Сарајево. Причао сам о томе са босанским министром Едином Фортом и са Недељком Чубриловићем министром из Републике Српске. Они ће са своје стране тражити средства. Ми ћемо наших 145 килопметара пруге реконструисати и то је наша веза са БиХ, односно Републиком Српском - рекао је Весић.
Поред тога, завршава се избор компаније која треба да уради пројекат реконструкције пруге између Београда, затим Вршца и румунске границе, тако да ћемо имати и везу према Румунији, навео је Весић.
"Председник је најавио да ћемо радити реконструкцију регионалне пруге Панчево-Ново Милошево- Суботица и радиће се тих 30 километара од Ново Милошева- Кикинде до румунске границе, тако да ће бити и то још једна веза са Румунијом", објашњава Весић.
Весић је подсетио да је отворена пруга Суботица- Сегедин и навео да ће се са Мађарима радити пруга Суботица- Баја.
Министар је додао да се завршава и пројекат реконструкције пруге Београд - Шид, која би требало у некој будућности да буде веза према Љубљани и Бечу, али да то зависи и од других земаља које се налазе на тој прузи и да ли они то желе.
Извор: Танјуг