ВЛАДА СРБИЈЕ ДОНЕЛА ОДЛУКУ, СТИЖУ СУБВЕНЦИЈЕ: Уколико се одлучите за куповину ових аутомобила, очекујте и до 5.000 евра
Влада Србије донела је уредбу о субвенционисању куповине електричних и хибридних возила,а право на подстицај од 250 до 5.000 евра, имају физичка и правна лица као и предузетници. За ту меру у буџету је обезбеђено око милион евра.
Тако се наставља стимулација државе, која је присутан и у земљама ЕУ, за куповину ових еколошких возила, а све у склопу пакета прописа везаних за климатске промене. Ова мера у Србији први пут је уведена 12. марта 2020. године а према подацима Министарства за заштиту животне средине, интересовање је било велико. Процењује се да је у тој години продато око 800 оваквих возила.
Зато је и настављено са применом ове мере за коју захтеви могу да се поднсу Министарству заштите животне средине до 31. октобром 2022. године. Поступак може да се прекине, како стоји у Уредби, ако висина опредељених средстава за субвенције није довољна за одобравање свих предатих захтева.
ЗЛАТО ДОБИЈА КОНКУРЕНЦИЈУ: Банка са Вол стрита указује на велики преокрет током 2022. године на тржишту инвестиција
СВЕ О НОВОЈ ДРЖАВНОЈ ПОМОЋИ ОД 100 ЕВРА: Пријаве почињу 14. јануара, а ево када крећу ИСПЛАТЕ НА РАЧУНЕ
НОВО ПОСКУПЉЕЊЕ! Огласили се из ПИО фонда - потребно је више новца за уплату стажа, ево колико је сада најјефтиније
Треба да се зна да висина субвенције зависи од типа возила и креће се од 250 евра за мопеде и трицикле до 5.000 евра за потпуно електрична путничка возила до девет седишта и лака теретна возила. То практично значи да у зависности од категорије, Уредбом је дефинисано пет, се одређују и средства.
- Прва категорија се односи за возила врсте Л1 и Л2 (мопед и лаки трицикл) и за њих је предвиђено издвајање од 250 евра.
- Друга категорија: возила врсте Л3 – Л7 (мотоцикли) – 500 евра;
- Трећа категорија: за возила врсте М1 (путничко возило са највише девет седишта) и Н1 (лако теретно возило, односно возило врсте Н чија највећа дозвољена маса не прелази 3,5 тона) искључиво на електрични погон - 5.000 евра;
- Четврта категорија: за возила врсте М1 и Н1 која покреће хибридни погон (који уз мотор са унутрашњим сагоревањем има електрични погон ) уз обавезу да поседује спољни прикључак за струју односно да се пуњење батерија може остварити и из спољног извора електричне енергије као и за електрична возила са уграђеним саставом за продужење аутономије кретања са емисијама ЦО2/км до највише 50 г/км- 3.500 евра;
- Пета категорија: за возила врсте М1 и Н1 (која покреће хибридни погон који уз мотор са унутрашњим сагоревањем има барем један електрични мотор и може да се без активирања мотора са унутрашњим сагоревањем одређено време самостално креће искључиво на електрични погон), при чему се производња електричне енергије за допуну батерија обавља унутар самог возила, са емисијама ЦО2 до највише 100 г/км- 2.500 евра;
Из Српске асоцијације увозника возила и делова наводе да је ова Уредба добар потез и да је добро што је пракса подстицаја настављена.
– Увођењем субвенција за куповину еколошки прихватљивих возила направљен је веома значајан корак, који доприноси да се поспеши продаја електричних и хибридних возила. Грађанима би требало да се представе предности оваквих возила али и дефинишу разлике изумеђу хибрида и електричних аутомобила – кажу у Асоцијацији.
Електрични аутомобил подразумева да се он покреће електромотором, тачније користи само струју. Не троши гориво, већ се пуни преко пуњача, на сличан начин као када пуните телефон. Аутомобили на електричан погон били су популарни крајем 19. и почетком 20. века, док га није потиснула масовна производња јефтинијег возила на бензин.
Хибриди пак имају два извора енергије. Најчешће је то комбинација бензинског или дизелног мотора са електромотором. Врло су популарни јер имају мању емисију штетних гасова.
Предности ових возила што су на линији "зеленог заокрета" који је присутан у свету. Употреба одрживих технологија и еколошки прихватљивих решења, како у производњи ових аутомобила, тако и у смислу њих самих су један од могућих одговора на "климатску кризу" која нам виси над главама.
Међутим, у Србији постоје и недостатци за масовније коришћење оваквих аутомобила а пре свега су везани за мрежну инфраструктуру јер према неким подацима постоји само око 70 јавно доступних брзих пуњача, што није довољно.
Други проблем са којима се суочавају грађани бар у Србији при куповини ових возила је цена. Субвенција свакако олакшава притисак на џеп, али и поред њега и половни и нови електрични аутомобили коштају много више од оних на бензин и дизел.
Иначе, Влада Србије усвојила је и Уредбу о условима и начину спровођења субвенционисане набавке путничких возила за потребе обнове возног парка такси превоза као јавног превоза којом је предвиђена помоћ од 8.000 евра у динарској противвредности по средњем курсу НБС Народне банке Србије. Ново путничко возило, за које је такси превозник у обавези да пре исплате субвенције уплати износ од најмање 15 одсто од купопродајне цене возила, не може бити јефтиније од 13.000 евра у динарској противвредности на дан подношења захтева, саопштила је Влада а да би се субвенција добила неопходно је да нов аутомобил буде потпуно електрични, хибридни или на погон на компримовани природни гас са најмање еуро 6 стандардом у погледу емисије издувних гасова.