Хронологија цивилних авионских несрећа у Србији
БЕОГРАД - Две особе су погинуле у удесу малог спортског авиона "скајлидер ј 600" који се, из још неутврђених разлога, срушио око 13.20 часова код аеродрома Бачки Јарак.
Оваква трагедија није реткост у нашој земљи, у последњим годинама. Зато се подсетимо удеса који шаљу алармантну поруку о стању домаће, лаке цивилне авијације.
Крајем јуна прошле године, пилот нерегистрованог моторног змаја је у близини Ковина прво закачио летелицом електрични вод, а затим је ударио у дрво на вишини од око четири метра. Узрок незгоде је покушај да се слети на напредвиђено место.
На аеродрому "Ечка" код Зрењанина пилот једрилице лакше је повређен приликом покушаја да подигне у ваздух ту летилицу, која је у удесу претрпела велика оштећења. Једрилица је била везана за авион али када је, по извештају надлежних, требала да се подигне у ваздух, окренула се на десну страну због блокираних команди и потом пала на тло.
Почетком марта 2013. погинула је параглајдерка С. Р. која је, непосредно после полетања испала из седишта са висине од око 70 метара и пала на тло, саопштио је тада Директорат цивилног ваздухопловства. У паду спортског авиона код места Ратари код Обреновца, 5. августа 2012. погинула су оба мушкарца која су била у летелици.
На аеромитингу који је 28. јула 2012. одржан у Јагодини, један падобранац повређен је због отказивања главног падобрана. На аеродрому Лисичји јарак крај Београда, 10. марта 2012. падобранац је погинуо приликом трећег скока из авиона, док је истог дана, у удесу спортског авиона на летилишту Војка код Старе Пазове, пилот тешко повређен.
Ултралаки авион "Слепћев Сторћ ш4", коме је због јаког чеоног ветра и кише нестало гориво принудно је, 5. децембра 2011. слетео у њиву код места Шеварице у близини Шапца, а пилот и путник нису били повређени. Спортски авион "пајпер" срушио се 9. новембра 2011. у селу Медвеђа код Трстеника, а једна особа је погинула док је друга повређена.
У августу 2011. догодила су се три удеса, међу којима и несрећа у близни зрењанинског аеродрома "Ечка" када је пилот једрилице "Цирус" на такмичењу закачио другу летилицу. До удеса је дошло 8. августа, обе летилце су претрпеле мања оштећена, а није било повређених, за разлику од несреће 19. августа када је на Копаонику погинуо пилот параглајдера.
Авион "дромадер", који је запрашивао комарце принудно је 19. августа слетео на подручје Новог Београда, а пилот је прошао без озледа док је летилица уништена. Авион "цесна 206" је 19. маја принудно слетео у близини места Злокус код Пожеге а пилот и копилот су били лакше повређени.
У селу Горње Међумурје код Ниша, 23. априла погинуо је пилот параглајдера, а у паду приватног авиона "цесна 172", 10. априла код Мрчајеваца погинуле су три особе. Претходно је, 7. марта, на београдском аеродрому "Никола Тесла", летелица истог типа, мађарске фирме "Цегцентрум", слетела без извученог стајног трапа, а два члана посаде прошла су без повреда.
У 2010. години у Србији је евидентирано осам удеса разних летелица у којима је такође било погинулих, теже и лакше повређених. Почетком марта, пилот хеликоптера фирме "Циклонизација" из Новог Сада тешко је повређен код зрењанинског аеродрома "Ечка", пошто се за време тренажног лета, на 100 до 200 метара од писте, срушио. На аеродрому "Ечка" код Зрењанина, приликом тренажног лета, 27. марта, пилот хеликоптера "хилар УН -12" задобио је теже повреде када се његова летелица срушила са висине од око 40 метара.
Пилот хеликоптера "газела СА-341ХА", 2. маја, после полетања из села Крњешевци код Старе Пазове, стигао је на висину од два до три метра изнад тла када је дошло до повећања силе на цикличним командама летелице. Покушај пилота да "изравна" хеликоптер повлачењем цикличне палице ка себи није успео, а приликом удеса једна особа је повређена, док је летилица знатно оштећена.
На аеродрому "Ечка" код Зрењанина, 6. јуна падобранац је приликом скока из авиона "антонов ан-2" теже повређен. Пилот авиона "пл 12 т-300", 5. јула, није успео да полети са летилишта "29. новембар" код Кикинде, летилица је излетела са стазе, али у удесу није било повређених, мада је нанета већа материјална штета.
На аеродрому Лисичји јарак, 4. септембра срушио се спортски авион, типа "ЗЛИ ЦДЛ 526", власништво Аероклуба "Фалконс" из Зрењанина, а у несрећи су погинули пилот и његова сапутница. Пилот спортског авиона, 13. новембра, изгубио је контролу над летилицом и пошто је летео на малој висини ударио је у аутомобил "голф" у покрету на путу Шабац - Рума.
На аеродрому у Параћину 9. децембра, око 15 сати, због изненадног погоршања временских прилика, срушио се авион "цесна 150", а у удесу је лакше повређен инструктор летења, док је ученик остао неповређен.
Погледајте још:
АВИО-НЕСРЕЋА: Угашен пожар који је захватио кабину и мотор авиона
Нови детаљи несреће: Бизнисмен отворио аеродром па погинуо!