"НОВЕ" ТЕХНОЛОГИЈЕ ОСВАЈАЈУ СРБИЈУ: Истраживање дало јасне резултате - Ако размишљате да покренете бизнис, ово морате да знате!
РНИДС о веб продавницама.
Интернет је постао наше природно окружење за све, па и за куповину. И продају. Зависи с које стране касе се налазите. Према подацима Народне банке Србије током 2022. је обављено преко 42 милиона трансакција на интернету и купљено је робе и услуга у вредности од 1,2 милијарде евра. И све то у Србији, у којој многи привредници још увек са неповерењем гледају у те "нове" технологије.
Фејсбук и Инстаграм ускоро без реклама? Откривени планови које Мета има за Европу
БАТЕРИЈА ТЕЛЕФОНА ВАМ СЕ БРЖЕ ПРАЗНИ НЕГО ПРЕ? Ево у чему грешите током пуњења
Разумљиво је да не може сваки привредник да буде стручњак за интернет, и не треба да буде, али треба да зна нека основна правила онлајн пословања. Да би фирма имала онлајн продавницу, треба да има свој сајт, који мора да буде на неком интернет домену.
Често занемарено основно правило онлајн пословања је да тај домен треба да припада фирми. Регистровање домена на "комшијиног малог" који се разуме у интернет, на колегу из ИТ-а који ће да брине о том домену, или на агенцију која ће о истом трошку да региструје домен и направи сајт – велика је грешка.
Замислите да сад Безосу дође "комшијин мали" који му је својевремено регистровао домен и каже му - Хеј, Џеф, знаш онај amazon.com који сам ти својевремено регистровао? Решио сам да га продам.
Паника није права реч за стање у ком би се нашао и Џеф Безос и његова империја када би схватио да је све то што је деценијама градио саграђено на домену који није Амазонов. Наравно, то Безосу не може да се деси.
Ви не морате да будете Безос, ни да имате Амазон – ваш бизнис је ваш свет и ваша империја, вама највећа и најбитнија на свету, а на чијем је домену саграђена је "питање од милион долара". У Џефовом случају би у питању био и неки долар више.
Анализа 1.000 веб-продавница
Занимљиве податке је дала анализа наших 1.000 веб-продавница које је РНИДС спровео крајем прошле и почетком ове године. На пример, у 21,6% случајева је домен, на ком је веб-продавница, регистрован на физичко лице, не на фирму.
Притом, од свих домена који су регистровани на фирме, 8% домена регистровано је на фирму која на сајту није назначена као власник веб-продавнице (врло је могуће да је регистрација домена својевремено препуштена агенцијама које су правиле и сајтове, али домене регистровале на себе, уместо на своје клијенте).
Само 66% веб-продавница је заиста на домену фирме која је власник те продавнице. Остале фирме развијају своје пословање на туђим доменима, несвесне потенцијалне опасности по свој бизнис.
С друге стране, 87,1% веб-трговаца користи имејл адресу на властитом домену, што је добро за изградњу поверења са купцима јер, према претходном РНИДС-овом истраживању, 79% корисника више верује предузећу које користи имејл адресу на властитом домену, него оном које користи бесплатну имејл адресу (на gmail.com, yahoo.com и сл).
Такође, с обзиром на чињеницу да Гугл у локалним претрагама фаворизује сајтове на локалним, националним доменима, а преко 90% веб-продавница је усмерено на српско тржиште, добро је да се њих 68,9% налази на .rs домену. То је такође добро и из угла купаца, пошто су резултати претходног, већ поменутог истраживања, показали да се сајтовима који послују на домаћем тржишту чак дупло више верује ако су на .rs домену, него ако користе .com домен – 62% наспрам 28%.
Цена не одређује вредност
Не треба заборавити да све што се дешава онлајн, дешава се на неком интернет домену. И изузетно је битно чији је тај домен. Међутим, често се мешају цена и вредност. Домен није скуп, плаћа се пар десетина евра годишње, па га привредници често не виде као вредан пословни ресурс, што он свакако јесте.
А таква, погрешна перцепција домена може довести у опасност цело онлајн пословање. Google, Facebook, Амазон... сви су се они развили на неком домену – колика је сад вредност тих домена? А цена?