НА КОЈИ НАЧИН ЈЕ УКРАЈИНА ИЗГУБИЛА РАТ НА НЕБУ? Руске снаге обориле највећи број летелица са којима располаже Кијев
Кад год се појави информација Министарства одбране Русије да је оборен неки украјински авион или хеликоптер намеће се једно те исто питање - одакле Кијеву толико војних летелица?
По најновијој статистици Министарства одбране, од фебруара до сада оборено је 260 украјинских авиона и 145 хеликоптера. Срушено је или приземљено још 1.631 беспилотна летелица. Пред почетак рата Украјина је имала, по руским проценама, стотинак авиона и 88 хеликоптера разних модела.
По проценама међународних експерата за оружје, Украјинци су пред рат имали 98 авиона разне модификације. Часопис The Military Баланце за 2022., који издаје Међународни институт стратешких истраживања, објавио је "свеже податке" да је у јануару ове године Украјина имала укупно 124 бојева и школска авиона.
ЕВО ШТА ЈЕ РУСИЈА СВЕ ОСВОЈИЛА У УКРАЈИНИ: Да ли ови подаци руше мит да војска "напредује преспоро"
"АМЕРИКА НИЈЕ ИСПУНИЛА ОБЕЋАЊА!" Лавров поручио: Русија ће постићи све циљеве у Украјини
РУСИЈА ПРУЖА ПУНУ ПОДРШКУ КИНИ: "Надамо се да Америка неће да провоцира Пекинг"
Одакле тај вишак украјинских авиона који су оборени у минулих пет месеци? Није спорно да је после распада СССР Украјини остало много авиона разних модела. Али тачно је и то да је руководство у Кијеву продало много тога, не само летелица, већ и друге војне технике и наоружања.
Кад је почео рат у Донбасу, Руси су им оборили и уништили на стојанкама на аеродромима подоста авиона и хеликоптера, па једно време Украјинци нису ни користили авијацију из страха да ће бити погођени.
Угледни московски војни експерт и аналитичар, пензионисани пуковник Виктор Баранец, који је до пензије радио као портпарол Министарства одбране Русије, објашњава да је велика разлика између података о броју авиона и хеликоптера које је пре рата имала Украјина и бројке о обореним летелицама коју износи Министарство одбране Русије зато што је подоста авиона као феникс склопљено од већ отписаних. Авиони и хеликоптери имају рок трајања и један број је био за отпис. Али кад су се са свих страна скупили резервни делови састављене су летелице, па је тако украјинска авијација повећала број авиона.
Није тајна да је један број авиона у Украјину стигао из Пољске у деловима у железничким вагонима, а затим је склопљен у фабрици авиона у Украјини.
Осим тога, Руси сумњају да је један број авиона стигао преко Румуније. У Москви се може чути прича како су Американци организовали велику акцију по свету и наговарали земље да продају летелице и другу војну технику совјетске производње коју украјински официри знају да користе.
Није искључено да неке земље нису желеле да се обзнани да су оне своје старе авионе уступиле Украјини.
Једно је неспорно: у Кијеву су постали свесни да старудија коју добијају не може да се равноправно бори са новим руским авионима. Због тога председник Зеленски и тражи савремене авионе. За модерне америчке авионе, међутим, обука пилота траје од три до девет месеци. До тада ће се, по прогнозама обе стране, знати исход рата.
Што се тиче хеликоптера, у Украјини је до рата на ремонту било двадесетак МИ-17 које су Американци довезли из Авганистана. Те хеликоптере су Руси продали Американцима за авганистанску армију. Али кад су власти у Авганистану побегле, Американци су пребацили те хеликоптере у Украјину. Други хеликоптери стигли су из Пољске, Румуније, Чешке и Словачке. Резервне делове у тим земљама скидају са старих летелица што, наравно, није добро за сигурност летења.
Руководство у Кијеву "смислило" је нови начин да дође до авиона - покушава великим новчаним наградама да придобије на своју страну руске пилоте који би са собом пребацили и летелице. За сада нису успели да наговоре ни једног.
У понедељак 25. јула руска Федерална служба безбедности је показала снимак из којег се види како је Украјинска војна обавештајна служба уз помоћ британске МИ-6 покушала да врбује руске пилоте. Њима је понуђена сума од два милиона долара као и пребацивање њихових породица у једну од европских земаља. Већ су њиховим породицама припремили пасоше Румуније и Чешке, наравно са лажним именима и презименима. Украјинци су тражили да се пребаце бомбардери СУ-24, као и ловци СУ-34.
Интересантно је да је један од важних актера у тој шпијунској акцији врбовања руских пилота био Бугарин Христо Грозев (53). Он је ангажовао присталице руског дисидента Алексеја Наваљног, који се сада налази у затвору, да као курири донесу пошиљку украјинских обавештајаца. Све је то помно пратила руска контраобавештајна служба и похапсила курире који су касније "пропевали".
БРИТАНСКА СЛУЖБА И БУГАРИН ГРОЗЕВ
Христо Грозев је упетљан у све последње афере које су се догодиле са руским грађанима.
Представља се као руководилац "Белингкета", који се тобоже бави новинарским истраживањима, а заправо по инструкцијама западних обавештајних служби врбује људе и прикупља податке којима покушава да компромитује руске власти. Јако се ангажовао и да докаже како су руске власти отровале Наваљног...
Студирао је на америчком универзитету у Бугарској, радио за "Слободну Европу", а у Русији био представник једне америчке медијске компаније док није протеран.
У Москви тврде да је Грозев био главни човек за везу између британске службе МИ-6 и руских опозиционара.
БОНУС ВИДЕО: Лансирање руских ракета на украјинске војне циљеве у луци Одеса