ВЛАДА ДАЛА ЗЕЛЕНО СВЕТЛО! Македонски борбени хеликоптери стижу у Украјину
Иако се спомињало да је у питању верзија Ми-24 Д, ради се о борбеним јуришним хеликоптерима у верзијама Н и то 10 хеликоптера и две летелице у верзији К.
Влада Северне Македоније на седници која је одржана у среду дала је зелено светло да борбени хеликоптери македонске армије које је та земља купила од Украјине 2001. за време албанске побуне на западу те државе, предају украјинској војсци.
После испоруке тенкова Т-72 који су набављени из вишкова украјинске војске, предаје четири Су-25 који су набављени такође у Украјини сад су на ред дошли и хеликоптери. Ови борбени хеликоптер фамилије Мил Ми-24 биће испоручени бесплатно.
"ЛЕОПАРДИ СУ ПРЕСКУПИ, А НИСУ ЧУДЕСНО ОРУЖЈЕ!" Генерал открио језиву истину: Сетите се само турске катастрофе...
ОГЛАСИО СЕ КОМАНДАНТ УКРАЈИНСКЕ ВОЈСКЕ: "Битка за Бахмут може постати прекретница рата"
РУСИ ГРМЕ НА ВАШИНГТОН! "Западни покровитељи терају украјинску војску на клање"
Наиме, ове летеће топовњаче пре осам година модернизоване су од стране Израела и то 8 комада. Упркос свему Македонија од укупно 12 хеликоптера Ми-24 остало је оперативно само њих 5 док су остали призмељени. Ту треба уврстити и четири транспортна хеликоптера Ми-17 који се налазе у различитим стањима, неки су приземљени, а неки оперативни.
Иако се спомињало да је у питању верзија Ми-24 Д, ради се о борбеним јуришним хеликоптерима у верзијама Н и то 10 хеликоптера и две летелице у верзији К.
Иначе борбене хеликоптере Ми-24 до сад Кијеву су испоручили су: Чешка 4 комада у верзији В, док ће Северна Македонија испоручити свих 12 хеликоптера и тиме њихово ваздухопловоство остати без борбених хеликоптера, док би у замену за овај посао Скопље требало да набави транспортне хеликоптере западне производње.
Први хеликоптери МИ-24В слетели су на аеродром Петровац код Скопља. Ово је био почетак епохе јуришне хеликоптерске ескадриле, дела македонских одбрамбених снага без којих албанска побуна не би била поражена. Тадашња македонска власта одлучила је да брзим поступком набавке ове летелице јер је у питању био опстанак македонске државе. Одлучено је да се набави 12 хеликоптера који би се користили као подршка јединицама на терену. Због политичких препрека и рата који се у то време распламсао, било је тешко наћи земљу вољну продати било какво наоружање. Само је Украјина била вољна осигурати технику и обуку за македонске пилоте и техничаре.
Прва два хеликоптера Ми-24В прелетела су директно из Украјинског контингента КФОР-а који су одамх уврштени у напружање нове 201. противоклопне хеликоптерске ескадриле. Прве ратне недље у хеликоптерима су летеле мешовите украјинско-македонске посаде. Доласком првих официра и техничара обучаваних у Украјини стижу још четири хеликоптера. Због брзине увођења ови хеликоптери нису бојани, већ су задржали постојеће маскирне шеме на којима су нацртане македонске ознаке и додати македонски серијски бројеви од броја 201 до 212 (ВАМ 201-212). Два хеликоптера са ознакама 211 и 212 били су верзија Ми-24К специјализовани за извиђање и корекцију артиљеријске ватре. Хеликоптери упркос честим покушајима обарања и великог броја сати налета "преживели" су рат без икаквих губитака, а кориштени су са великом фикасношћу и прецизношћу.
Најжешћи сукоб у коме су учестововали хеликоптери Ми-24 и јуришници СУ-25 била је у региону Радуша кад су употребљена 4 Су-25 и 6-7 Ми-24В, као и 4 Ми-8Т. Потписивање Охридског споразума означио је крај борбених активности, а споразуму су највише допринели управо авиони Су-25 и хеликоптери Ми-24В.
Израелска модернизација
После сукоба 2001, Македонија је тежила чланству у НАТО пакту. Због лоших финансијских прилика одлучено је да се изврши делимична модернизација македонске флоте хеликоптера. Зато је 2003 као извођач изабран израелски Елбит. Прва два хеликоптера добијају кодно име Јасмин бројеви 209 и 2010 у које се уграђује опрема за ноћно летење у навигацију. Први радови обављени су почетком 2004. Уграђен је оптоелекторнски систем за ноћно летење, а комплетни простор кабине је префарбан црном бојом. Систем садржи и НВГ Night Висион Goggles за оба члана посаде и промењено је осветљење инструмената. Накнадно сличан пакет модернизације добили су и хеликоптери Ми-24В бројева 202 и 207, а следећи су били хеликоптери бројева 201 и 205, који су добили нешто опширинију модернизацију.
Хеликоптери су добили систем ЛОС (Лине оф sight) за бољу координацију између пилота и оператора наоружања. На оба хеликоптера уграђани су бацаче ИЦ мамаца и уградња вишенаменског стабилизацијског система "COMPASS" треће генерације опремљеног са термалном ТВ камером са зумом, за очи безбедним ласерским даљиномером и самосталном направом за праћење. Све те електроптичне направе су уградили у куполу у носу хеликоптера и на леву страну хеликоптера, пре сам предњи део копкита у коме седи оператор оружаних система.
Копкити модернизованих Ми-24В добили су савремену авионику компатибилну са полотовим уређајма за ноћно осматрање да два колор дисплеја 15 цм x 20 цм од којих је један вишенаменски на додир МФТД, а други је обични вишенаменски МФД.
Предња кабина где седи оператор има посебно прилагођену опрему за извођење борбених задатака повезаних са системом COMPASS и топовску куполу у којој је четвороцевни топ ЈАК-Б 12,7 типа гетлинг.
Генерални ремонт спроведен је у украјинском заводу Авиоцон. Са овом модернизацијом хеликоптери су добили назив Александар Ми 24В (АМИ-24В).
Модернизовани хеликоптери су били познати и по својој новој маскирној шеми и по новом систему означавања са комплетним сервисним ознакама на енглеском језику. Накнадно су још два примерка ремонтован у Украјини, а добили су и нове напредније моторе.
Данас македонско ваздухопловство располаже са 8 борбених хеликоптера Ми-24В (АМИ-24В), који су постали део борбене ескадриле "Ноћно невреме".