Авион из Другог светског рата са УСТАШКОМ ШАХОВНИЦОМ у Ваздухопловном музеју у Сурчину
Италијанска производња
У Депоу Ваздухопловног музеја у Сурчину, међу светским бисерима авио-индустрије. Понос италијанске авијације, први метални ловац, једини на свету поседује наш Музеј ваздухопловства.
Прочитајте и:
Када су Италијани 1960. године схватили да на свету више не постоји ниједан авион "фијат Г-50 бис", понос њихове ваздухопловне индустрије пред Други светски рат, осим оног на београдском Калемегдану, формирали су удружење са циљем да врате бисер свог конструктора Ђузепеа Габријелија на "апенинску чизму".
ХАОС НА УЛИЦАМА БЕОГРАДА НЕ ПРЕСТАЈЕ: Огромне гужве, град блокиран (ФОТО)
Некако у исто време, уникатни италијански ловац нискокрилац почео је да смета Београђанима, а више државном руководству. Наиме, услед београдских киша, сунца и кошаве која није штедела изложени авион, Титова петокрака је почела да нестаје, а на италијановим крилима и репу почела је да "пробија" усташка шаховница. Авион је враћен прво на забачени део аеродрома крај Београда, а када је изграђен Музеј у Сурчину, похрањен је у депо.
Како говори кустос Петар Недељковић, Италијани никада нису одустали од идеје да поново дођу до свог "чеда". И, сигурно би га добили 1981. после Титове смрти, да се није испречио Чеда Јањић, утемељивач ваздухопловне куће историје из Београда.
Уведена нова аутобуска линија: Ево која ће јој бити траса
- Тада је италијански премијер био Сандро Пертини, партизан који је знао да "удари" у југословенску револуционарну комунистичку лиру, и СИВ на челу са Милком Планинц је већ донео одлуку да се "фијат Г-50" поклони "камарадима" - говори кроз смех Недељковић. - А онда је Чеда Јањић ископао однекле слику друга Тита поред овог авиона на Вису и наглас завапио: "Зар да ми кршимо управо донети Закон о заштити маршаловог имена и да распарчавамо његову заоставштину!" И, авион је остао наш!
Нови директор Музеја Чедо Милојевић најзаслужнији је што се слика уникатног авиона појављује поново у јавности после готово шест деценија. Намеран је да у 2018. времешни италијански авион рестаурира и учини доступним љубитељима ваздухопловне историје широм света.
Весић у посети Меморијалном центру Јад Вашем у Јерусалиму
- Наредне године, ако бог да, вадићемо и један немачки "месершмит" који је 1941. пао у Дунав - открива Милојевић.
- У војсци кажу да су спремни и способни за операцију. А што се тиче "фијата", њега морају да рестаурирају најбољи стручњаци. Он је светско богатство и мора да остане наш!