Београд добија НОВИ ЗАШТИТНИ ЗНАК! Ево како ће изгледати споменик Стефану Немањи и нови САВСКИ ТРГ (ФОТО)
Светско, а наше
Након завршеног конкурса за споменик Стефану Немањи, проглашени су победници, а на специјализованом порталу gradnja.rs. који се бави градњом и архитектуром, представљено је првонаграђено решење, његов идејни концепт и графичка визуелизација.
Прочитајте и:
Прву награду освојио је тим на челу са професорима из Москве и Београда – скулптор Александар Рукавишњиков и архитекта Петар Арсић, док су као консултанти ангажовани такође московски стручњаци – професор Николај Мухин, уметник и академик Николај Шумаков.
На сам поглед имена овог еминентног тима, како пише специјализовани портал Gradnja.rs., "нисмо ни сумњали да ће продукт њихових замисли бити ништа мање од славне руске монументалности".
У конкурсној документацији је наведено да је потребно дати решење за споменик и његово ближе окружење. Такође, наведено је да фигура која представља Стефана Немању мора бити у духу реализма, а да лик нашег средњовековног владара мора бити у средњим годинама. Аутори су водили рачуна о овим ставкама, али и о целокупном амбијенту, нарочито згради старе железничке станице, као будућој згради Музеја Немањића.
Композиција споменика је веома комплексна и концептуално вишеслојна. На први поглед се уочава да статуа нема уобичајени постамент. У овом случају он је замишљен као напукли византијски шлем, који се путем својеврсних кракова ослања на тло, а из којег се, као из изломљене љуске јајета помаља владарско жезло, које такође почива на тлу. Овим се наглашава континуитет наше културе, која се као феникс рађа из византијске, на коју се најпре Стефан Немања, а затим и његови потомци, у највећој мери ослањају током трајања средњовековне српске државе. Нису нам сачувани подаци како су изгледала жезла наших владара, па је његов изглед у овом случају производ слободно замисли самог скулптора. Простор испод византијског шлема, то јест, око жезла замишљен је као саборни простор српског народа, а са његове унутрашње су угравиране сцене из Немањиног живота. Са спољне стране су приказане његове две најзначајније задужбине – црква манастира Студенице и манастир Хиландар.
Министар Вукосављевић најавио: Отварање Народног музеја на Видовдан
Сама фигура Стефана Немање била је посебан изазов. За почетак, нигде нису сачувани портрети Стефана Немање из његовог зрелог периода, већ искључиво из монашког живота, када се представља као монах Симеон. Скулптор је по свом нахођењу, али и цртама лица Немањиних потомака, владару подарио одговарајући лик. Његова одећа је профана-владарска, о боку му је опасан мач, јер је пре свега њиме изборена самосталност прве српске државе, док му се у рукама налазе Хиландарски типик и високо подигнути православни крст, као симбол вере и цркве којој је био дубоко посвећен и на коју се највише ослањао током своје владавине. Можда се некоме не допада ова порука, али споменик исказује симбиозу профане и сакралне власти, каква је иначе постојала у средњем веку.
Што се тиче урбанистичког решења трга, оно је у потпуности подређено споменику и згради Железничке станице у његовој позадини. Како је у питању споменик и зграда, који су у духу реализма, то јест, академизма, целокупно решење је остварено по принципима централне композиције и симетрије.
Између Филозофског факултета и његовог стана: Споменик Ђинђићу након завршетка Студентског трга
Најпре се око споменика простиру концентрични кругови у виду светлости, који симболизују стваралачку енергију коју је одаслао наш велики жупан. Ови кругови се даље претварају у полурадијалну парковску композицију, коју чине травнате површине и пешачке стазе. Споменик окружују фонтане, а више растиње и дрвеће су помакнути у најдаље зоне полурадијалног простора, како не би заклањали скулпторалну композицију и како би послужили као звучна изолација од околног саобраћаја.
Урбанистичко решење у потпуности следи класицистичке предлошке у решавању градских тргова, што је нарочито важно због будућег музеја унутар зграде железничке станице, која је изграђена у духу академизма из друге половине 19. века. Из тих разлога, цела композиција је постављена симетрично, а звездаста силуета коју твори парковска површина директно се позива на монументалне предлошке градских тргова деветнаестовековних светских метропола. Кружни облик трга својим закривљеним фасадама, већ прате околне зграде, које су изграђене у међуратном периоду и које су још тада планиране да гледају на полукружни Вилсонов трг.