ДА ЛИ СТЕ И ВИ ТО ПРИМЕТИЛИ - СЕМАФОР ВАМ СЕ МЕЊА ИЗ ЗЕЛЕНОГ У ЦРВЕНО ЗА СЕКУНД? Возачи се жале, а ствар је врло проста!
На појединим местима у Београду семафори имају упозоравајуће трептање зеленог светла или продужено жуто светло
Брзи прелазак са зеленог светла на црвено, без упозоравајућег трептања, доводи до повећаног ризика од судара са другим аутомобилом. Стручњаци објашњавају и подсећају на закон.
(ФОТО) ГРАЂАНИ СВЕ СНИМИЛИ: Оно што су полицајци урадили у центру БЕОГРАДА оставило је све без речи
ПОПУШТАЊЕ МЕРА ЗАДАЈЕ ГЛАВОБОЉУ ЛЕКАРИМА: Прошлу ноћ обележиле туче, пијанчење и саобраћајне незгоде
РАСПИСАН КОНКУРС: Српска хероина коначно добија свој споменик у Београду!
На појединим местима у Београду семафори имају упозоравајуће трептање зеленог светла или продужено жуто светло.
Тамо где то није случај, возачи имају мало времена да одлуче да ли ће да продуже или стану, јер се промена из зеленог у црвено дешава у року од секунд или два, тврде они.
Ова ситуација није једноставна како се чини јер трепћуће зелено светло има своје добре и лоше стране, кажу стручњаци за саобраћај.
Александар Крајновић, возач са београдских асфалта каже да семафори без трепћућег зеленог светла свакодневно повећавају шансе за прављење прекршаја и ризичних ситуација.
- Нови семафори коју не трепћу, него само одједном промене светло, па дођеш у ситуацију да прођеш на жуто или црвено да се онај иза тебе не би закуцао, треба под хитно да се мењају. Знам напамет где се налазе и сваки пут пазим, али се светло толико брзо промени, да у последњој секунди одлучујем да ли да кочим или да продужим. То је један од највећих свакодневних ризика у саобраћају - каже Александар.
Са друге стране, Милан Рашић тврди да је имао потпуно супротну ситуацију, где је упозоравајуће трептање зеленог светла возач схватио као знак да треба да пожури, због чега је на крају дошло до удеса.
- Разумем да је лакше када имате упозорење и не морате нагло да кочите, али не размишљају сви на тај начин. Тако сам присуствовао ситуацији у саобраћају где је због трептања возач пожурио да прође семафор, па након тога због брзине направио удес - каже Милан Рашић.
Дипломирани инжењер саобраћаја Миленко Чукановић каже да жуто светло и трепћуће зелено светло, многи сматрају "сивом зоном" у саобраћају.
- Ипак, ствар је врло једноставна. По закону, возач је на жуто светло обавезан да закочи, осим у случају када возило не може безбедно да се заустави испред наведеног знака. У пракси, то значи да када је на семафору прво трепћуће зелено па жуто светло, онда је возач дужан да стане и да безбедно закочи. А, ако на семафору нема трепћућег светла, него се одмах укључује жуто, онда возач има право да прође кроз жуто, ако није прилици да безбедно заустави возило - каже Чукановић.
Он потврђује да се поједини семафори у центру Београда заиста пале од зеленог, ка жутом и црвеном у року од готово секунд и по до два.
- Генерално, многи сматрају да је потребно да сваки семафор има продужено жуто или трепћуће зелено светло. Када се време трајања жутог светла на семафорима у градским условима вожње продужи за свега пола секунде, то има утицај на возаче јер имају више времена да одлуче да ли да продуже даље или не. Осим законске одредбе жуто светла на семафору, постоји заштитно време у трајању од 4 секунде, које спречава да се у раскрсници сударе два возила која су прошла на жуто светло. То заштитно време није одређено Законом о саобраћају, али постоје технички правилници за семафоре, који нису документа у рангу подзаконских аката - каже Чукановић.
У појединим деловима Хрватске укинуто је трепћуће зелено, јер су истраживања показала да се повећава број несрећа или успорава саобраћај. Показало се да возачи нагло убрзавају или нагло коче, повећан је број оних који пролазе на жуто и црвено па их удари неко са стране, каже Чукановић.
- У појединим европским земљама, када се вама упали црвено, другима се пали зелено тек након две или три секунде, јер жуто светло траје дуже. Ипак, када бисмо возачима продужили жуто или трепћуће зелено светло, сигурно да би неки од њих то схватили као да треба да дају гас да би прошли што пре, а не као упозорење. Возачи на жуто често додају гас и тиме ризикују пролазак кроз црвено и изазивање саобраћајне несреће. Зато одлуку треба детаљно размотрити и анализирати по свим аспектима - објашњава саобраћајни инжењер.