Градоначелник Шапић: Превоз у Београду од 1. јануара потпуно бесплатан, у току је највећа реформа јавног превоза
Од 1. јануара 2025. године јавни градски превоз биће бесплатан и више нико неће морати да плаћа карту, најавио је градоначелник Александар Шапић на данашњој конференцији за новинаре.
У току је највећа реформа јавног превоза, а сем бесплатног јавног превоза, истакао је и да ће се у наредне три године потпуно обновити читав возни парк у јавном превозу.
– Неће више бити ни месечних, ни годишњих карата, ни попуста већ Град Београд са овом социјалном мером постаје једини град у Европи већи од 500.000 људи који има бесплатан јавни превоз. Има примера, попут Талина који има 450.000 становника и неких у Француској, али то су све мањи градови од по 200 до 300.000 људи – рекао је Шапић.
Он је подвукао да је у току највећа реформа јавног превоза и најавио је да ће се у наредне три године потпуно обновити читав возни парк.
– До краја 2025. неће бити аутобуса старијих од две године на градским улицама, како од приватника тако и градских. Сад нам је стигло четрдесет, педесет возила стиже и читаве наредне године сукцесивно ће стизати. Током 2025. стижу и први трамваји за које смо набавку већ завршили, њих 25, а до краја 2027. задали смо себи задатак да за све тролејбусе, њих сто, и преосталих 120 трамваја обезбедимо средства, можда кроз приватно-јавно партнерство или ћемо то ми учинити, како би и сви они били замењени новим возилима. Циљ је да на крају 2027. имамо сва нова возила, без наплате јавног превоза, што ниједан град у својој историји у овако кратком периоду није урадио. То можда звучи као немогуће, али и многе друге ствари које су данас реалност и које су урађене деловале су немогуће. То је реалност откад је ова Градска управа почела да доноси важне и тешке, али храбре и одговорне одлуке, које су увек биле подупрте добрим планом – рекао је Шапић.
Градоначелник је подсетио на све важне мере у оквиру социјалне политике града.
– Увођење бесплатних вртића за сву београдску децу резултирала је са новоуписаних додатних 3.000 деце, субвенцијама од 33.000 динара за приватне вртиће и изменом система плаћања дошли смо до стабилности система. Иначе, до краја следеће године биће завршено осам вртића које ми градимо а за 2026, захваљујући нашем пројектном бироу планирамо чак њих 20 – казао је градоначелник.
Ту је и ђачка помоћ породици, која се користи пре свега за уџбенике али како је то и више новца онда се тај исти новац користи и за набавку прибора, опреме и других потребних ствари, нагласио је Шапић.
– Подсетићу да смо прошле године у све разреде убацили потпуно нове уџбенике што није рађено последњих 30 година, тако да смо омогућили да боље ради и берза, размена и набавка свих уџбеника. Међу социјалним мерама су и бесплатан улазак на београдске базене, новогодишњи поклон-ваучери за све предшколце, школарце и запослене у школским установама и бесплатан енглески језик за предшколце – рекао је Шапић.
По његовим речима овај сет мера не постоји ни у једном граду величине Београда.
– Ово је социјално најодговорнија управа града за последњих 50 година. То је нешто што ме је карактерисало и на Новом Београду у односу на могућности које сам тамо имао, изузетно сам поносан на ове мере и док год будем на челу града ми ћемо новац Београђана трошити одговорно – казао је Шапић.
Објашњавајући све социјалне мере које је ова градска власт увела, градоначелник је, представио просечну уштеду једне београдске просечне породице на годишњем нивоу захваљујући тим социјалним мерама.
– Буџет породице ће бити умањен за месечне карте јавног превоза, затим бесплатан вртић, бесплатан енглески језик за све предшколце, новогодишњи поклон ваучери, под претпоставком да је у породици доје деце и да се не узимају у обзира ако је један од родитеља запослен у просвет, ко и бесплатни улазак на градске базене. Све укупно је то мање-више 670.000 динара, што значи да на месечном нивоу близу 500 евра једна просечна београдска породица добије од Града Београда овим социјалним мерама – рекао је први човек Београда.
Када је реч о безбедности, градоначелник је рекао да очекује да ће до пролећа бити изграђено око 30-40 комунално-безбедносних станица који ће бити чворишта система камера које се уграђују у дворишта свих школа.
– Ту ће бити уграђен посебан софтвер који нема ни један град у региону, који детектује оружје и тврде предмете, а биће на десетине камера у једном дворишту. Када завршимо то креће се са вртићима и очекујем да ћемо до јесени имати покривено свих око 400 вртића као и око 250 основних школа. Поред централног видео-надзора свака од локалних комунално-безбедносних станица ће имати надзор школа и вртића који се налазе у њеном рејону – истакао је први човек српске престонице.
Шапић је најавио да ће у међувремену бити основана београдска служба безбедности коју ће Град да финансира, а чији припадници ће да патролирају у току дана поред школа и вртића. Они ће бити јасно обележени, а увече ће патролирати по насељима и биће повезани са полицијом.
– То значи да ћемо школе и вртиће покривати не само технички путем софтвера већ и физички, као и насеља. Сматрамо да ћемо на тај начин растеретити полицију. Значи радимо на безбедности као ни један град у региону јер сматрам да је безбедност једна од најважнијих сегмената политике ове Градске управе – рекао је Шапић.
Шапић је на конференцији за новинаре рекао и да ће бити настављена изградња, реконструкција и проширење београдских улица и булевара, што такође, према његовим речима, нико није радио.
– Проширена је Вишњичка улица, Булевар Зорана Ђинђића, Тошин бунар, Земунска улица, Николе Добровића, као и многе друге. Тиме настојимо да, колико нам могућности дозвољавају, мењамо одређена саобраћајна решења јер се Београд значајно променио у претходних десетак година и на улицама је много више возила. Покушавамо да, до тренутка док Београд не добије метро као примарни вид превоза, смањимо и успоримо процес загушења саобраћаја. То не види само онај ко не жели да види – рекао је Шапић.
Он је додао да је током последње две године реконструисано и „пресвучено” више од 500 улица и нагласио да ће тај посао бити настављен.
– Интензитет радова биће највећи у последњих 30 година. То одговорно тврдим јер захваљујући „EXPO”-u који је наша земља обезбедила и који је мотор покретања многих ствари. Београд ће до краја мандата актуелне Градске управе доживети квалитативне промене у сваком погледу, а те промене биће највеће у последњих 20 година. Наставићемо изградњу инфраструктуре, ту пре свега мислим на нови српски мост и тунел који повезује потез на којем се налази Економски факултет и део Булевара деспота Стефана који води ка Панчевачком мосту. То сада иде одређеном динамиком, након што смо на почетку били успорени деловањем тридесетак људи. Ако све буде у реду, до краја 2026. године, односно почетком 2027, Београд ће добити нови мост преко Саве. Инфраструктура остаје важан део политике ове градске управе – истакао је Шапић.