НАЈЗНАЧАЈНИЈИ ГРАДСКИ ПРОЈЕКАТ: Како ће изгледати Линијски парк између Бетон хале и Панчевачког моста (ФОТО/ВИДЕО)
Линијски парк, најзначајнији градски пројекат на отвореном, прескочио је још једну степеницу ка циљу - завршено је идејно решење за уређење простора између Бетон хале и Панчевачког моста.
То значи да јавност може да види како ће бити преуређено 46,7 хектара приобаља којим су до пре две године пролазили возови. Тих 4,6 километара издељено је на десет целина и сваки тим архитеката, пре осам месеци изабраних на позивном конкурсу, добио је део запуштеног простора да га обликује. Више од 50 младих инжењера осмислило је вишенаменску оазу за одмор и забаву која ће заменити пругу и стихијски подигнуте објекте, оплеменити део града уз индустријска постројења и омогућити бољу везу града и реке
Идејно решење основ је за план детаљне регулације (ПДР) подручја од Бетон хале до Панчевачког моста чији је рани јавни увид окончан у мају. У јануару следеће године, каже Марко Стојчић, главни градски урбаниста, биће усвојен ПДР без којег нема разраде техничке документације будућег парка и издавања грађевинске дозволе, односно реконструкције. Стојчић тврди да би изградња парка требало да почне крајем следеће године. Најмање две године биће потребне док Београђани не добију Линијски парк по узору на њујоршки Хај лајн, који ће имати пешачке и бициклистичке стазе, платое за изложбе, фестивале, клизање, дечја игралишта, спортске терене на отвореном, трим стазе, скејт парк, кафиће, ресторане, уметничке павиљоне, едукативне центре...
Израду идејног решења за Линијски парк са око 200.000 евра финансирала је компанија "Себре Марина Дорћол" која је прошле године купила „Марину Дорћол” и на тој локацији планира да зида стамбени комплекс. Са њом су изабрани тимови потписали уговор за хонораре. Архитекте су имале три месеца да испоруче детаље за целину коју су добиле да преуреде. У јуну су почели и имали су рок од три месеца да заврше идејно решење. Крајем августа Стојчић им је одобрио продужетке због, како је образложио, враћања четири целине на дораду.
Главни урбаниста Града Београда Марко Стојчић изјавио је да би изградња Линијског парка, који ће се простирати на површини од 4,6 километара, требало да почне крајем следеће године, те да ће радови трајати око 2,5 године.
- Линијски парк ће имати десет целина. Идејна решења је израдило 55 младих људи, који су се квалификовали кроз поступак који смо спровели почетком године. Тих десет целина су једна функционална целина која чини Линијски парк и он почиње тридесетак метара од Бетон хале и завршава се код Панчевачког моста. Та територија обухвата стару железничку пругу која није у функцији од када смо почели да градимо Београд на води. Тада је потпуно промењена железничка мрежа, па смо коначно успели да продремо из урбаних делова града до Саве, а сада кроз Линијски парк исто то радимо само на дунавској страни. Тако да ће први пут од када је изграђен тај део Београда моћи несметано пешачким и бициклистичким коридорима да се приђе Дунаву. Коначно ће заживети све области уз Линијски парк, то ће бити здраво место за живот и коначно ће ту бити прави паркови по угледу на Њујорк, Париз, Валенсију - појаснио је Стојчић.
Према његовим речима, Линијски парк ће потпуно трансформисати читаво ткиво од 4,6 километара.
- Линијски парк заузима јавну површину где је некад била пруга и све парцеле су у власништву Града Београда или Републике Србије, али ћемо ми и додатно да уђемо са обе стране у насеља где год је то могуће како би га повезали са постојећим отвореним просторима у стамбеним блоковима. Идеја је да цео тај део града од 4,6 километара па пута километар буде реновиран у неком тренутку, али сада крећемо по целинама. Надамо се да ће успешно бити спроведена набавка за извођење радова, која опет подразумева извођење по целинама, јер имамо доста објеката који треба да се уклоне, имовинско-правни поступци треба да крену крајем јануара седеће године, тако да ће то сигурно да траје две до три године - рекао је Стојчић.
Како је навео, радили смо идејно решење, радимо план детаљне регулације, обезбедили смо средства за пројектну документацију која ће бити расписана, односно набавка ће бити расписана вероватно почетком фебруара.
- Чим то буде заршено идемо у следећу фазу, набавку за извођење. Фазе ће зависити од процене поступка за имовинско-правне поступке које треба да спроведемо за сваки од објеката. Зависно од те брзине видећемо која ће целина бити прва, друга, трећа, али вероватно ће се то изводити у две фазе, а можда и три. Можда грађевински најједноставније али најкомпликованије су прве три целине јер обухватају део бедема Калемегдана. Значи ту ћемо имати реконструкцију бедема, имамо плато код Куле Небојша који је културно-историјски значајан. Ту ћемо покушати да изведемо радове тако да се одбранимо од вода. Када су високе воде ту све поплави па ћемо овом интервенцијом и то покушати да разрешимо. Свакако свака целина има своју проблематику можда највише у имовинско-правном смису, а изазов ће бити саобраћајно повезивање јер Линијски парк у континуитету има 4,6 километара и нигде га не пресеца колски саобраћај. То значи да ћемо свуда имати подвожњаке или неке друге начине преласка, али пешаци и бициклисти ће у континуитету свих 4,6 километара да функционишу - нагласио је Стојчић.
Процена је, додао је Стојчић, да је вредност овог пројекта око 55 милиона евра и навео да ће парк имати драстичан утицај на развој Београда. Он је рекао и да је припремљен четвороминутни филм о овом парку како би грађани видели где се налази територија коју он обухвата, као и шта је идеја у смислу извођења радова на том потезу.