Од Бановог брда до Трга републике за 10 минута: Сви детаљи прве линије београдског метроа
Композиције од три вагона саобраћаће на свака три минута
Београђани ће се првом линијом метроа Макиш - Ада Хуја возити од 2022. године, а вожња од почетне до крајње станице трајаће око пола сата!
Прочитајте и:
- Вожња од Бановог брда до Трга републике, рецимо, трајаће мало дуже од десет минута. Аутобусима за тај пут данас треба најмање 40 минута. А поласци метроа ће притом бити на свака три минута – најављује за портал Србија Данас Станко Кантар из Секретаријата за јавни градски превоз.
Композиције од три вагона требало би да само током јутарњег шпица, од седам до осам часова, превезу малтене 30.000 људи! А грађани ће са једном картом моћи да користе све видове градског превоза.
Кантар прецизира да ће прва линија метроа Макиш – Миријево, дуга око 22 километара, бити изграђена у две фазе. Најпре ће у првој фази бити изграђена траса од Макиша до Аде Хује, а касније ће бити продужена до Миријева.
Почетна станица биће код раскснице Обреновачког пута и Пута за Железник. Ту ће бити изграђен паркинг за кориснике метроа и терминус аутобуске станице.
- Са једном картом моћи ћете да се паркирате и возите метроом – каже Кантар.
Друга станица биће код ранжирне станице Макиш. Ту ће бити и депо. У непосредној близини биће и заједничка станица са БГ возом који иде за Раковицу односно Вуков споменик и Карабурму.
- Макишким пољем метро ће ићи по земљи и биће денивелисан од друмског саобраћаја. Студија изводљивости ће показати да ли ће друмски саобраћај пролазити изнад или испод трасе метроа – каже Кантар.
Локација треће станице није још тачно дефинисана али налазиће се у доњем делу Жаркова и то негде дуж Улице Милорада Јовановића.
Након те станице метро би требало да уђе у тунел који ће "кртицама" бити прокопан испод Бановог брда. На том делу трасе биће изграђене три подземне станице. Прва ће бити на раскрсници Водоводске и Трговачке, друга на раскрсници Благоја Паровића и Пожешке и трећа у Пожешкој код пијаце.
Траса ће одатле водити ка Ади Циганлији. Студија изводљивости ће показати где ће тунел избити на потезу од старе Шећеране и Југопетрола.
- Одатле ћемо користити постојећи индустријски колосек који улази у складиште Југопетрола – каже Кантар.
Следећа станица биће испод Моста на Ади. Затим следи стајалиште код улаза у Сајам.
- Ту ће бити заједничка станица са БГ возом који пролази изнад Сајма. Одатле ћете онда моћи да идете ка Новом Београду и Земуну или ка центру Београда и Вуковом споменику – рекао је Кантар.
Негде око Мостарске петље метро ће "сићи" плитко испод земље. Следећа станица биће отприлике негде код Вишеградске.
Станица испод парка код Економског факултета биће важно чвориште.
- Ту ће бити преседачка станица са другом линијом метроа. А одатле ће се поново "кртицом" копати тунел испод Теразијског гребена - рекао је Кантар.
Можда и највећи изазов на изградњи трасе биће велика подземна станица на Тргу републике. Улаз у станицу ће бити највероватније у парку испред Стакленца али ће Студија показати тачну локацију.
- Ту ће бити изграђена подземна станица на дубини од 25 метара – каже Кантар.
Траса даље води ка Француској улици где ће у зони Југопетролове пумпе бити следећа станица. А локација наредног стајалишта још није прецизно одређена.
- Требало би да изађемо из земље негде код Луке Београда. Суштина је да се поново прикључимо на постојећи железнички коридор који пролази око Луке и води ка Панчевачком мосту – објашњава Кантар.
Познато је да ће метро примати путнике и код данашње Железничке станице Београд – Дунав. Следеће стајалиште је код Панчевачког моста. Постоји пројекат још из седамдесетих година прошлог века да траса прође испод постојеће пруге и да продужи ка Ади Хуји. Ту ће бити преседање за постојећу линију БГ воза.
- Следећа станица би требало да буде у зони Вишњичке и Вука Врчевића. Ту би у будућности требало да се нађе са трећом линијом БГ воза. Ту ће такође бити изграђен паркинг и терминус за аутобусе. А Студија ће показати да ли ће се прва фаза завршити овде или можда код Миријевског булевара – каже Кантар.
Станко Кантар наглашава да је један од циљева увођења метро линије Макиш – Миријево намера да се цео потез око Сајма растерети од великог броја возила. Процена је да ће цео систем смањити број аутобуса за 40 одсто.
- Идеја је да предупредимо саобраћајне гужве јер процене показују да ће се до 2033. број аутомобила на улицама повећати за 50 одсто. То би већ биле гужве које би блокирале град. Циљ је да нам се не повећа број возила на мрежи путева. Због гужви и загађења тренд у свету је да метро буде субвенционисан и да буде јединствена карта за све видове градског превоза – каже Кантар.