Шапић: Са нових 1.300 возила у наредних годину и по дана, мењамо из корена слику јавног превоза
Осамдесет нових аутобуса постаће за неколико дана део система јавног превоза на београдским улицама, а са нових 1.300 возила у наредних годину и по дана, мењамо из корена слику јавног превоза, рекао је данас градоначелник Београда Александар Шапић у погону ГСП-а на Новом Београду.
Он је подсетио да је у јуну „пуштено“ у саобраћај 80 возила, што је укупно 160 нових возила у систему јавног превоза за неколико месеци.
– Пре око годину дана купили смо 100 нових возила, а ако све буде како треба, у октобру нас на овом истом месту очекује пуштање још 350 нових аутобуса у саобраћај. До краја године очекујемо још укупно 400 нових возила према уговору који би у периоду пред нама требало да буде потписан са приватним превозницима. Од када сам дошао на место градоначелника, закључно са 31. децембром 2024, 750 нових возила ће бити „пуштено“ у јавни превоз. Са крајем 2026. године, тај број ће бити повећан за још 500 што ће укупно чинити око 1.300 нових возила. Већ сада припремамо финансије да уђемо у куповину 80 нових трамваја и 80 тролејбуса, а 25 трамваја стижу на београдске улице према уговору који смо потписали и већ почели да исплаћујемо. Наручићемо још 250 аутобуса на гас за „ГСП Београд“, које у року од максимално 18 месеци више у центру града неће имати ниједно возило које као гориво не користи гас, што је еколошки много прихватљивије од других врста горива – рекао је Шапић.
Говорећи о ГСП-у, Шапић је рекао да ће се доћи до броја од 500 аутобуса, плус трамваји и тролејбуси, што је, како је рекао, оптимално за број возила и радника.
– Просечна плата возача ГСП-а у августу износила је 116.000, а у одржавању око 93.000. Од 1. септембра добили су ново повећање од 10 одсто, имају 33 дана годишњег одмора по колективном уговору, иако је законски минимум 20 дана. Такође, закон налаже да је ноћни рад стимулисан са додатних 26 одсто, али радници ГСП-а који раде ноћу имају чак 50 одсто. Током празника плаћа се 125 одсто, а законски је 110, а постоје и бонуси. Све то још увек није идеално, али чинимо све што је у нашој могућности да људима који раде у систему јавног превоза обезбедимо што боље услове и да не морају да раде шест дана у недељи. Не можемо једино да утичемо на људски фактор, као ни на квалитет техничког прегледа, иако немам дилему да је квалитет прегледа био добар. За највећи број саобраћајних незгода крив је био људски фактор.
Он је додао да, када су паљења у питању, на 100 возила има 1,5 пута мање паљења него што је случај рецимо у Загребу.
– Увешћемо блокаду брзине на одређеној граници на возилима ГСП-а, али и приватника. Пошто је брзина у граду прописима ограничена на 55 километара на сат, увешћемо блокаду како бисмо максимално смањили могућност дешавања незгода. Сва нова возила, како градска тако и приватних превозника, биће дужни да прођу нашу контролу и имаће ограничену брзину на 55 километара на час. Мислим да је у приградским насељима ограничење 60 километара на сат, али ће и ту блокада бити на 55 – додао је Шапић.
Градоначелник је поручио да оно што ће се у области јавног превоза десити у наредне две године није се десило никад у историји Града Београда. Зато је спреман да упореди свој рад у резултате са оним и у окружењу.
– На све то имамо апсолутно најјефтиније карте у региону и Европи, имамо логистику, информативне табле које постоје само у најразвијенијим земљама Европе. Поред тога имамо и дупли ГПС систем, могућност плаћања који нема нико и смс-ом, кредитном картицом, куповином карата на трафикама. Значи имамо ствари које никад нису постојале. А неки и даље слушају критичаре који једва чекају да се деси нека несрећа па да тиме ликују и да покушавају да објасне како се у Београду све распада, а нарочито јавни превоз – истакао је градоначелник.
Шапић је нагласио да уговори са приватницима почели да се праве од почетка деведесетих година када у они ушли у јавни превоз те да они никад никакву обавезу нису имали.
– Први пут сада приватници имају озбиљне намете и обавезе, а то је да купе 50 одсто нових возила, а других 50 одсто у року од три године. А ако одлуче да возе возила старија од пет до десет година, онда им за 25 одсто пада цена по километру тако да им се то неће исплатити. Садашњи конзорцијум који је конкурисао, уместо 50 убацио је више од 75 одсто нових возила у јавни превоз Града Београда. Читава „злонамерна” јавност се на ове чињенице прави луда – истакао је први човек српске престонице.
Он је подсетио да никада више казни није написано, раскинути су лоши уговори те направљени нови стандарди који неће дозволити да се неке ствари понове.
Шапић је поновио да се у нашем јавном превозу дешавају историјски процеси.
– Са нових 1.300 возила у наредних годину и по дана, мењамо из корена слику јавног превоза. Очекујем да ћемо имати оптималан број возача у ГСП- у који ће радити свој посао и бити задовољни тиме што раде. Заиста сам захвалан људима запосленим у том предузећу као и синдикатима, и мислим би било нефер рећи да нисмо много урадили у последњих годину и по или две дана – закључио је градоначелник.