ШАПИЋ: Сви ћемо бити поносни на "Београдске дане породице" – догађај за све генерације
Градоначелник Александар Шапић је у интервјуу за портал 24 седам истакао да очекује да ћемо сви бити поносни на „Београдске дане породице” који се предстојећег викенда одржавају у нашем граду, као на манифестацију по којој ће Београд бити препознатљив, те да ће њено одржавање постати традиција.
Шта очекујете од ове манифестације и шта ће ова манифестација представљати за Град Београд и грађане престонице?
Реч је о манифестацији од посебног значаја за Град Београд, која је уведена на моју иницијативу. Верујем да ће у наредним годинама њено одржавање постати традиција јер ће бити права парада радости, оптимизма, поноса и среће, весеља, здраве и нормалне емоције, односно свега онога што породица представља. Манифестација је добила овај назив зато што ми се чини да у последње време полако почињемо да заборављамо да је породица основ сваког друштва, „нуклеус” свега. Желели смо да организујемо догађај који ће моћи да посете све генерације, организовали смо бројне културне догађаје. Читав центар града од Палате Албанија и Теразијске чесме до Калемегдана биће затворен два дана, а на том простору одржаваће се радионице, биће постављени спортски терени, луна-парк, организовани концерти. Биће то прави „урбани вашар” у центру Београда. Позивамо све грађане да дођу, да се друже, да посвете пажњу једни другима. Надам се да ће и једног дана, када више не будем градоначелник, они који дођу после мене и буду водили овај град унапређивати ову манифестацију јер је то манифестација свих нас који живимо у Београду, без обзира на све различитости.
Прошло је годину дана од када сте изабрани за градоначелника Београда. Које су најважније промене у Београду за претходних годину дана откако сте на овој функцији?
У претходних годину дана урађено је много пројеката који су значајно изменили слику града, а и започето је много оних који ће Београд трансформисати у будућности. Ни од једне ставке коју сам најавио када сам постао градоначелник и представљао програм нисам одустао, нити ћемо одустати. Истрајни људи и људи који верују да раде ствари за добробит свог града не смеју да одустају, иако наилазе на проблеме. За ових годину дана понашали смо се изузетно одговорно и улазили смо у дугорочне пројекте јер сматрамо да морамо деловати стратешки, а не једнократно и у зависности од тренутне политичке ситуације. Много тога је урађено и много тога се већ види на улицама града. Није лако, али не сме да се одустане.
Шта сте себи поставили као приоритет?
Фокус моје политике у претходних годину дана, колико сам на овој функцији, као и док сам био на челу општине Нови Београд, јесте брига о људима. Све што спроводимо има за циљ да Београђанима олашка свакодневни живот, да породицама растерети буџет. Успели смо да обезбедимо да вртићи буду бесплатни, да сви основци и средњошколци добију бесплатне уџбенике, да средњошколцима и пензионерима превоз буде потпуно бесплатан, заживело је и бесплатно коришћење базена. Обезбеђена су средства да и услуге социјалне заштите буду бесплатне, а поделили смо и свој београдској деци, као и запосленима у вртићима и школама ваучере пред Нову годину. Још је важније да ће све ово постати пракса и у годинама које долазе. Сада долазимо и до две нове одлуке. Новац одвајамо за бесплатан енглески језик за предшколце, као и за пречишћиваче ваздуха у вртићима, основним и средњим школама. Тај уређај ћемо ми одржавати и сервисирати. Био је то добар предлог и никада нисмо имали проблем да прихватимо добре предлоге од било кога из опозиције.
Осим тога, успоставили смо потпуно нови систем јавног превоза, раскинули штетне уговоре. Изузетно сам поносан на сваку улицу коју смо реконструисали, на сваки инфраструктурни пројекат. Уводимо ред у граду, а истовремено успевамо да реализујемо велике пројекте који ће суштински променити слику Београда у наредном периоду. Очекујем да ће у току лета бити завршена јавна набавка безбедносних станица где ће боравити Комунална милиција, „Београдски лични”, те да ће најкасније до пролећа све станице и бити постављене. Мислим да је овај пројекат од велике важности за Београд и да ће безбедносна слика града бити промењена.
Све што смо говорили и планирали је у интересу Београђана и нећемо одустати ни од једне ствари. Када у нешто верујеш, на том путу не може ништа да те спречи. Годину дана није довољан временски период да се види шта је све урађено и шта је у плану да се уради, али грађани могу бити сигурни да ћемо наставити да радимо максимално одговорно и у њихову корист.
Споменули сте јавни превоз. Које су предности новог система јавног превоза који је недавно уведен у Београду?
Пре свега, а мислим да је то и најважније, коначно је, после 12 година, новац од наплате карата јавног превоза поново у рукама Београђана. Имамо потпуну контролу над током новца, он се више не слива на рачуне странаца и приватних фирми, а за све што се тиче јавног превоза у Београду одговоран је Град. Ухватили смо се укоштац с озбиљним проблемом, отворили теме које нико до сада није смео, раскинули уговор који је наносио огромну штету Београду, а упоредо успели да се изборимо са бројним притисцима са више адреса, који су имали за циљ да се у Београду по овом питању ништа не промени.
За веома кратко време имплементирали смо нови систем и обезбедили Београђанима јавни превоз који је далеко једноставнији, ефикаснији, као и цене карата које су вишеструко умањене у односу на претходни период. Споменуо сам малопре – први пут превоз за све београдске средњошколце и пензионере је потпуно бесплатан. Наши суграђани старији од 65 година неће више морати да плаћају и обнављају своје годишње карте, јер им је Град обезбедио бесплатну доживотну картицу за јавни превоз. Ноћни превоз је потпуно бесплатан за све Београђане, а свих 13 повлашћених категорија које су плаћале превоз по повлашћеној цени у старом систему остају повлашћене и у новом систему „Београд плус”. Док је у старом систему распон цене повлашћених месечних карата био од 1.100 динара до 2.500 динара, по новом ценовнику цена за свих 13 категорија које су остале исте, линеарно је спуштена на 1.000 динара.
Драго ми је што су Београђани препознали све оно што смо успели да урадимо и што је наплата карата све већа, иако нисмо посезали за репресивним мерама.
Када би требало да проради апликација за праћење возила градског превоза?
Очекујемо да почетком јула почне са радом апликација помоћу које ће грађани моћи и да прате возила која су им потребна, као и да купују карте. Осим тога, обезбедићемо и могућност да сви који буду желели да имају карту у папирном облику могу да је купе на великом броју киоска у Београду. Ми данас немамо ГПС, јер нам из Кенткарта нису дали шифре за опрему коју је Град платио. Замолио бих за мало стрпљења, нарочито млађе Београђане, средњошколце и студенте који су доста користили апликацију путем које су могли да виде где се налазе аутобуси. Циљ нам је да нови систем учини наш јавни превоз здравијим, нормалнијим, исправнијим, аутентичнијим, те да у року од неколико месеци, после 12 година, можемо да имамо пуну информацију о томе где су мањкавости, каква је стварна наплата, колико новца стварно приходујемо, као и где се крећу аутобуси. За два месеца, када будемо „заокружили” читав систем, изаћи ћу пред грађане и показати шта смо урадили за само неколико месеци, а како је било током претходних 12 година.
Прошле године је у станице ГСП-а стигло 100 нових зглобних аутобуса на гас. Да ли Град има у плану набавку нових тролејбуса, трамваја и аутобуса како би се, на неки начин, комплетирала замена дотрајалих возила новим?
Како смо после 12 година успели да контролу новца и наплате карата у јавном превозу вратимо у руке Београђана, то ће нам, између осталог, омогућити да издвојимо новац за куповину нових возила и обнављање и унапређење нашег возног парка. Коначно сав новац леже на рачуне Града Београда, а не на рачуне приватних фирми, као што је то био случај до сада, па нам се тиме већ у току лета отвара могућност за преговоре у вези са набавком нових возила. Идеја нам је да купимо 500 аутобуса и по сто трамваја и тролејбуса. Ако то успемо, у року од две до три године практично ћемо обновити целокупни возни парк, па због свега тога молим грађане за мало стрпљења.
Радови на проширењу Булевара Зорана Ђинђића увелико су у току. Када ће бити завршени и на који начин ће проширење ове саобраћајнице растеретити гужве у Београду?
У продужетку Булевара Зорана Ђинђића добићемо три траке са сваке стране. Идеја нам је да након тога или можда у исто време и сам булевар проширимо са још по једном траком, те да онда од раскрснице Омладинских бригада са Булеваром Зорана Ђинђића добијемо по три траке са сваке стране које се уливају у Булевар Владимира Поповића. На тај начин растеретићемо саобраћај код Тржног центра „Ушће”, где се ствара највећи чеп у шпицевима, а тиме и читав Нови Београд.
Завршетак радова на продужетку Булевара Зорана Ђинђића очекује се на јесен, а већ смо започели пројектовање једне привремене саобраћајнице чијим завршетком ће грађани, уколико желе, моћи да пређу у стари део града, да продуже право Булеваром Зорана Ђинђића, скрену лево у Булевар Владимира Поповића и иду право до Булевара Михајла Пупина и до Железничког моста, и то најкасније до пролећа следеће године.
Радићемо на проширењу булевара не само на Новом Београду већ и у свим деловима града. Има доста простора где можемо додати једну или две траке које би практично постајале аутономни део улице за возила јавног превоза.
Докле се стигло са пројектом Новог савског моста и тунела који ће повезати Економски факултет и Булевар деспота Стефана? Када можемо да очекујемо измештање Старог савског моста?
Уклањање Савског моста је заустављено на моју иницијативу, док се не заврши пројекат тунела. Према прогнозама стручњака, верујемо да ћемо већ следећег пролећа, евентуално наредног лета започети реализацију обједињеног пројекта изградње новог моста и тунела. Он би као обједињени пројекат био завршен у исто време и на тај начин ћемо суштински променити саобраћајну архитектуру града – објединићемо саобраћајнице од Булевара Зорана Ђинђића и Михајла Пупина на Новом Београду па све до Сланачког пута. Стручњаци истичу да је то највећи саобраћајни пројекат у нашој престоници у задњих 50 година, јер ће се његовом реализацијом смањити загађење у престоници за око 14 одсто, а саобраћајна гужва и до 12 процената у центру града.
Такође, тренутно су у току и радови на проширењу целе Вишњичке улице на Карабурми. Ову деоницу од Новог Београда до Сланачког пута слободно можемо назвати „Мали метро”, јер ће се преко Новог савског моста, тунела и проширене Вишњичке улице брже стизати него будућом линијом метроа.
Недавно сте најавили да ће се на Бежанијксој коси градити велики спортски комплекс. Ко ће све моћи да га користи и шта ће се све налазити у оквиру њега?
Идеја нам је да на парцели на Бежанијској коси, која је недавно прешла у власништво Града Београда, изградимо велелепни спортски комплекс који ће бити отворен за професионалне спортисте, али и све грађане и рекреативце. У току је израда идејног пројекта, а у оквиру овог будућег комплекса налазиће се атлетски стадион, фудбалски терен, као и отворени и затворени терени за различите спортове. У близини се налази и Спортски центар „11. април” за који се завршава коначни пројекат, на основу кога ће овај центар са три затворена базена, колико их сада има, добити укупно осам. Надам се да ћемо за неке три-четири године на том месту имати велики спортски центар и да ће то бити нешто што ја, који сам као спортиста много путовао, нисам видео нигде на свету. Мислим да Србија и њени спортисти то заслужују.