ОТКРИВЕНИ ДЕТАЉИ! Бус плус ОДЛАЗИ У ИСТОРИЈУ, долазе БОЉИ ДАНИ за градски превоз (ФОТО)
Ускоро у главном граду нови систем, најсавременији у Европи!
Међународни тендер за наплату карата и управљање возилима јавног превоза, биће расписан у уторак 29. децембра, по моделу јавно-приватног партнерства, најављено је на конференцији за новинаре у Скупштини града Београда.
Изградња инфраструктуре у Новоградској, Добановачкој и Добровољачкој улици
КОНАЧНА ПОБЕДА СРПСКЕ ПОЛИТИКЕ: Споменик Стефану Немањи у власништву свих грађана Србије (ФОТО)
УКИДА СЕ БУС ПЛУС! Неће бити више контроле у београдском превозу?
- Од сутра Бусплус одлази у историју. Тражићемо партнера штитећи интересе Града - рекао је заменик градоначелника Горан Весић и додао да је Град прихватио све сугестије Саобраћајног факултета.
Претходни уговор са компанијом Апекс, који истиче до краја године, урађен је на основу претходно спроведеног конкурса, а не тендера, због чега је било доста примедби да процес није спроведен на транспарентан начин у односу на уобичајену праксу, имајући у виду значај и величину пројекта. За разлику од тога, нови тендер ће бити спроведен по моделу јавно-приватног партнерства, којем је претходила велика студија о јавном превозу у Београду, коју је израдио Саобраћајни факултет Универзитета у Београду.
Проф. др Славен Тица каже да је у Београду веома добар и софистициран систем наплате транспортне услуге, који је у техничко-технолошком смислу један од најсавременијих у Европи. Према његовом мишљењу, овакав организациони модел допринео је повећању ефикасности система као целине, што укључује и систем мониторинга и контроле рада свих превозника као и систем информисања корисника, што је све допринело повећању квалитета транспортне услуге.
- С друге стране, анализа је показала да највеће слабости у претходном периоду нису директно везане за сам систем за наплату карата и управљање возилима, већ за недостатке у тарифној политици, сложен процес контроле валидације и наплате карата, као и недовољна овлашћења контролора.- истиче Тица и додаје да кључна унапређења морају бити усмерена на систем ефикасније контроле и развој система у складу са развојем ИТ технологије како би се грађанима олакшало коришћење услуге и оптимизовао процес функционисања система јавног превоза.
У оквиру студије извршена је детаљна анализа постојећег стања система и дати су предлози како да се кроз нови уговор обезбеде већи приходи од наплате карата, а систем унапреди и модернизује у складу са развојем технологије. Новим уговором је у односу на претходни предвиђен мањи проценат накнаде од максималних 7,92 одсто уместо 8,53 одсто. Да је у претходном уговору накнада за приватног оператора спроведена по нижем проценту, Град Београд би уштедео 3.459.119 евра. Поред мање провизије, предвиђен је и лимит на зараду приватног партнера, наводи заменик градоначелника Горан Весић.
- У претходном периоду није било дефинисано ограничења у обрачуну провизије без обзира на висину оствареног прихода. То посебно важи у случају значајнијег повећања прихода које је могуће у случају увођења неке од системских мера (које су биле разматране у претходном периоду), промене тарифне политике итд. Због тога смо увели лимит на провизију и уколико приходи од продаје карата пређу 900 милиона динара месечно, приватни партнер неће моћи да добије више од 3% провизије. - додаје Весић.
Важна новина односи се и на располагање опремом. У старом уговору је опрема прешла у власништво Града тек након истека уговора, што је Град довело у неповољан положај, јер у случају раскида уговора даље функционисање система није било могуће с обзиром на то да Наручилац није располагао опремом.
- Сада је предвиђено је да опрема од самог почетка трајања уговора буде у власништву града, који има комплетно право располагања и у много је повољнијем положају. - додаје Весић.
Секретар за јавни превоз, др Јовица Васиљевић, наводи да се од новог партнера очекује модернизација система у складу са развојем технологије.
- Граду је по истеку уговора предата опрема која је иницијално имплеметирана пре 10 година. У новом уговору је дефинисан период важења од 13 година и уводи се обавеза замене опреме која је из било ког разлога нефункционална (квар, оштећење или слично). Овим се очекује да ће се за период трајања уговора целокупна опрема у потпуности заменити и да ће у тренутку завршетка уговора град имати на располагању технолошки функционалан систем са савременом опремом. - додаје Васиљевић.
Од новог партнера очекује се и већи обим услуге:
• Већи број возила - 2.151 у односу на 1.853
• Већи број контролора - 300 контролора у односу на 200
• Већи број продајних места за допуну карата - минимум 1.500 у односу на 800
• Дуже радно време места за издавање персонализованих картица
• Унапређење функционалности система и опреме:
◦ Могућност плаћања мобилним телефоном (независно од мобилних оператера) путем апликације којом ће бити могуће и информисање путника у реалном времену о застојима, променама, изменама реда вожње, као и слање обавештења везаних за истицање, допуну или валидацију персо или неперсо картице;
◦ У року од 2 године од потписивања уговора биће отворени динамички подаци о кретању возила за Google Трансит апликацију.
У новом уговору је предвиђено је и да у случају потребе за већим бројем контролора, Град може самостално да их ангажује, чиме се постиже далеко већа флексибилност и оптимизација целог система. Поред тога, предвиђено је и да приватни партнер учествује у додатним трошковима у случају ангажовања додатних контролора у истом проценту као што је и проценат накнаде од прихода од продаје карата. Раније није постојала могућност додатног ангажовања контролора, због чега је Град трпео велике губитке. Од приватног партнера се тражи да положи банкарску гаранцију у износу од 400 милиона РСД која покрива целокупан износ од продаје карата, чиме је ризик наплате комплетно осигуран првокласним средством обезбеђења.