ДЕТАЉНО УПУТСТВО ЗА ПРЕЖИВЉАВАЊЕ: Ево како да се избавите из аутомобила заглављеног у бујици - први корак је КЉУЧАН!
Многи не знају шта треба да раде када се аутомобилом заглаве у дубокој бари.
Кише не престају, поплаве су широм Србије, овакав мај и јун, са оволико кишних дана, не памтимо да смо имали. Оштећени мостови, уништени путеви, њиве, куће.
Бројне су слике и аутомобила до пола или чак до крова потопљених у води. Шта да радите када се током невремена нађете у аутомобилу и вода за кратко време дође до половине возила?
(ВИДЕО) ПРАВА АМАЗОНИЈА НА СЛАВИЈИ! Аутомобили заглављени у блату и муљу: За 12 сати пашће до 40 mm кише!
УЖАСАВАЈУЋИ СНИМЦИ НЕВРЕМЕНА! Бујица носи аутомобиле, упозорење на велике поплаве (ВИДЕО)
ПОПЛАВЕ ПРИЧИНИЛЕ ОГРОМНУ ШТЕТУ: Бујица однела стадо оваца и јагњади у Прњавору (ФОТО)
Ево шта све треба да знате. Аутомобил није чамац, зато, прво и основно, не покушавајте да га возите по "језерима" која се створе насред пута током јаких пљускова и невремена. Зато није згорег посаветовати возаче како да се понашају за воланом током поплава поготово што метеоролози најављују нове количине падавина широм Србије. Саобраћајни инжењер Владимир Симиџија истиче да возачи првенствено морају остати смирени током невремена.
- Прво и основно, аутомобил није чамац. Зато је вожња у условима екстремних падавина велика глупост. Ако киша пада толико да не можете јасно да видите пут требало би да се зауставите. По правилу што је киша јача, краће траје", наглашава Симиџија. По екстремно поплављеним саобраћајницама не треба возити - каже.
У ком тренутку морате да угасите мотор
- Када вода надође до нивоа врата од аутомобила треба угасити мотор. Кључно је да мотор не усиса воду уместо ваздуха. У том случају може доћи до катастрофалне штете. Треба знати да место где мотор усисава ваздух није исто на свим возилима. Зато је најбоље не возити по поплавама већ зауставити се стране и чекати да невреме прође - објашњава Симиџија.
Напустите возило док врата још могу да се отворе
Веома је важно да сви путници напусте возило док врата још могу да се отворе, јер ако наставите да возите и дубина постане све већа, а киша настави да пада, врата ћете теже отворити и самим тим можете да се успаничите да ли ћете уопште моћи да изађете, а могући су и фатални исходи. Зауставити возило на узвишењу како каже, предност рецимо Београда је то што је брдовит.
- Готово у свим деловима града имате узбрдице и низбрдице. Возачи би у случају невремена требало да гледају да буду на узвишењу и ту неће имати разлога за бригу због воде", подвлачи Симиџија. Највећу опасност носе саобраћајнице поред река које могу да се излију. У екстремним ситуацијама постоји опасност да вода преплави скроз аутомобил и зато треба што пре напустити возило - закључује Симиџија.
Шта радити после са аутомобилом
У случају да је ваш аутомобил макар и делимично био под водом, најбитније је да се обратите сервисерима и стручним особама и да не покушавате ништа на своју руку, ако се у то не разумете. Најпре је потребно утврдити колико дубоко је аутомобил био у води. То се може одредити на основу трага прљавштине и блата који је вода оставила на спољашњости али и у унутрашњости возила када се повукла.
Ако вода није прешла изнад доње ивице врата, односно централног дела точкова, аутомобил би требало да буде у реду. Ипак, и у таквим случајевима најбоље би било да неко ко је стручан провери да ли је са мотором и електриком све како треба пре него што га покренете. Иако ћете желети да што пре стартујете мотор и проверите да ли ради, ако је вода продрла у његову унутрашњост, окретањем кључа можете направити још већу штету.
У случају да је ауто био поплављен у нивоу изнад доње ивице врата, вода је вероватно продрла у унутрашњост возила и начинила одређену штету на аутомобилу. Када отворите врата, такође по траговима можете видети до ког нивоа је вода ушла у кабину, чак и ако се у међувремену повукла. Ако је ваш аутомобил каско осигуран, пре него што било шта предузмете, назовите осигуравајућу кућу и распитајте се каква је процедура у оваквим случајевима и какве су ваше опције у погледу надокнаде штете. Свакако, било би добро да фотографишете ауто у стању у каквом сте га затекли након поплаве.
Онима који сматрају да имају довољно знања да се сами упусте у отклањање штете која је настала на аутомобилу, стручњаци саветују да након повлачења воде сачекају бар 24 сата да се вода колико-толико оцеди и да се уместо кишних облака на небу појави сунце. Ако је ауто био дубље у води она се сигурно увукла у сваки његов део. У таквој ситуацији најрањивији су мотор, електроника, електричне инсталације.
Прво скините акумулатор
Пре било каквог рада на возилу, потребно је скинути акумулатор. Сматра се да је она електроника која је имала напајање све време трајно оштећена, док електронски делови који нису под напоном када је мотор искључен, можда могу бити спасени, при томе, савременији аутомобили са више електронике рањивији су од оних старије производње.
Било да се аутомобилом бави мајстор или власник који је за то стручан, у зависности од нивоа поплаве, биће потребно делимично или потпуно раставити возило. Када је у питању електроника, сваки део треба извадити ван аутомобила и добро осушити. Пре поновног повезивања, све контакте треба напрскати одговарајућим контакт спрејом. Треба проверити и да ли је вода ушла у фарове и стоп светла. Ако јесте, биће потребно и њих извадити и осушити. Што се тиче мотора, чак и ако није радио у тренутку када је аутомобил поплављен, потребно је да се изврши његова детаљна провера, отварање и чишћење.
Испразните резервоар
Такође, треба потпуно испразнити и резервоар са горивом, јер је могуће да је вода продрла и у њега. Струја и вода се баш и не слажу, па треба преконтролисати и по потреби променити електричне инсталације, јер у случају неког проблема, касније током вожње могу изазвати пожар на возилу. Аутомобили, посебно они новије производње, изузетно су комплексни и састоје се од бројних механичких компоненти, покретних и непокретних делова.Треба извршити и контролу хладњака, преносног и кочионог система, система ослањања којима ће такође бити потребно чишћење, подмазивање, промена уља, а можда и замена одређених делова.
Након механичких, електронских и електричних компоненти, на ред ће доћи ентеријер возила. Већина аутомобила има тапацирунг дуж читавог пода, у пртљажнику, вратима. Седишта се такође састоје из више слојева, а вода је сигурно натопила и оне најдубље.
Због свега тога, најбоље је унутрашњост аутомобила раставити док се не дође до лима, јер чак и када се површински слојеви осуше, могуће је да се влага задржи у дубљим слојевима и "џеповима" и да касније изазове буђ и корозију. Пре враћања у аутомобил, делове ентеријера потребно је дубински опрати и дезинфиковати.
У случају већег оштећења возила, треба добро проценити колико ће коштати да се аутомобил доведе у исправно стање и да ли се тај трошак уопште исплати у односу на вредност и старост возила. Приликом процене, треба имати у виду да чак и када се аутомобил оспособи, на њему се тек касније током експлоатације могу појавити разни "скривени" проблеми који су настали управо због тога што је био поплављен.