Друштвено-одговорне активности на Exitu 2023: Ментално здравље и екологија кључне теме данашњице!
„Можемо да помогнемо у изградњи лепшег света који ће постојати за нашу децу и децу наше деце, свет мира, љубави, плеса и радости. Имамо прилику да тај свет заједно изградимо“, рекао је у свом обраћању на отварању EXIT фестивала мотивациони говорник и филантроп Aubrey Марцус. Имајући на уму овај циљ, EXIT је ове године приредио три церемоније отварања, са фокусом на слање порука мира и љубави, осмислио фестивалске зоне у којима није било коришћења мобилних телефона, подстицао рециклирање, Петроварадинску тврђаву украсио порукама које истичу значај менталног здравља и повезаности с људима. Ово су само неке од друштвено-одговорних активности овогодишњег фестивалског издања, које је могло да види и да у њима учествује више од 200.000 посетилаца, како бисмо свет заједно мењали на боље.
Сам почетак фестивала 6. јула обележен је у знаку мира и љубави, од какао церемоније и медитативног музичког наступа Сарасвати Друна бенда, преко перформанса мистичне Vylane Марцус на Данце Арени у част слављења женске енергије, дечијег хора „Вокал кидс“ и хора ОШ „Стевица Јовановић из Панчева, који су на Главној бини извели песму „Земља“ култне групе Екатарина Велика, па све до слања моћне поруке човечанству из свемира – Универзум посматра, слуша и нада се, а само заједно можемо креирати бољи свет.
Кампања „Лифе Ис Ливе“ („Живи уживо“)
Непосредно пред почетак овогодишњег фестивала, EXIT фондација је започела вишегодишњу кампању усмерену на подизање свести о важности бриге о менталном здрављу младих. Прва фаза ове кампање, под називом „Живи уживо“, фокусирана је на дигиталну зависност и скретање пажње на алармантне размере које је она достигла. Једна од активности у оквиру ове кампање биле су и две Пхоне Фрее зоне на Exitu, с циљем подстицања посетилаца да на одређено време предност дају доживљају искуства уживо и потпуној присутности. Они су у овим зонама тестирали своју спремност да се одвоје од телефона на неко време, предахну, разговарају са другим посетиоцима у зони и инспиришу се да праксу избалансиране и умереније употребе телефона наставе и у свакодневном животу.
Греен EXIT и еколошке активности
Кроз платформу Греен EXIT, спроведена је велика рециклажна кампања. Ове године, према првим информацијама, скупљено је три пута више амбалаже, а ту су ПЕТ пластичне флашице, пластичне чаше и лименке. Компанија су у сарадњи са пројектом „Свака лименка се рачуна“, покренуле су акцију сакупљања искоришћене алуминијумских амбалажа у циљу њихове рециклаже, али и подсећања посетилаца да је то амбалажа која може да се рециклира неограничен број пута, са минималним губицима. На лицу места било је 20 промотера са 10 ранчева, у које је било могуће одложити искоришћене лименке за пиће. Промотери су имали и дигиталне скенере којима су штампали ваучере у циљу награђивања одговорних посетилаца, што је допринело скупљању три пута веће количине лименки него прошле године.
У оквиру Греен EXIT, за публику су организоване многобројне активације, а било је могуће освојити и награде. Чувена Pixelata била је ту да на креативан начин подсети публику на бесконачну могућност рециклирања алуминијума. Слова „И Лове Мусиц“ са дигиталним бројачем, у које је било могуће одложити лименке, постављена су на најлепше место на Тврђави, код Сата. Целу акцију сакупљања искоришћене алуминијумске амбалаже је „зачинила“ Ида Престер, која је дала подршку на лицу места и анимирала посетиоце да се укључе у акцију.
За одлагање пластичне и ПЕТ амбалаже посетиоци су користили три рециклажне станице. У еко зони биле су истакнуте две посебно дизајниране сфере – планета од биљака, симбола природе и здраве животне средине, као и планета од пластичних амбалажа, која подсећа на то да неадекватним одлагањем пластике угрожавамо нашу будућност. Уз слоган „Бе the recycling суперстар“, свако је имао прилику да буде суперзвезда, тако што је адекватно одлагао свој отпад на фестивалу. Сакупљени ваучери за одложене лименке и печати за одложене пластичне амбалаже омогућили су посетиоцима да добију награду – за одложених седам искоришћених амбалажа, добијали су као поклон освежење на једном од пет постављених заменских места.
Додатно, на Петроварадинској тврђави и у EXIT кампу били су постављени рецикломати за лименке и ПЕТ флашице за воду, а за њихово коришћење посетиоци су добијали награде попут улазница за EXIT 2024, сезонских улазница за Штранд, EXIT мајица и бандана, ранчева, цегера... Ову акцију заједно су спроводили Град Нови Сад, Секопак, ЈКП Чистоћа и EXIT фестивал.
EXIT и партнери се захваљују свим посетиоцима који су се одазвали овим акцијама и тако се определили за Греен EXIT!
Посетиоци Exita су мирољубиви путници!
Сви посетиоци овогодишњег Exita носили су титулу „мирољубивог путника“! EXIT и Институт за мир кроз туризам су непосредно пред фестивал потписали Споразум о сарадњи и наставили удружено своју основну мисију – промоцију мира. Мирољубиви путници су, пре свега, захвални на прилици да путују и доживљавају свет, и посвећени су толеранцији и уважавању другачијег. Сви који су онлајн купили улазнице за овогодишње издање EXIT фестивала, добили су начела Института за мир кроз туризам, која одликују једног мирољубивог путника – уз идеју водиљу да мир почиње од сваке особе.
Поруке подршке свуда по Петроварадинској тврђави!
Као и прошле године, поруке које истичу значај менталног здравља биле су представљене широм Петроварадинске тврђаве, са циљем да посетиоце подсете да се налазе на месту где владају толеранција, повезаност, љубав и мир. „Живи уживо“, „Саосећање ће спасити свет“, „Разумевање је чин љубави“, „Буди нежан према себи“ и „Буди пажљив према себи и другима“, „Покажи свој сјај“, „Реци себи нешто лепо“, „Твоја осећања су важна“, „Повежи се, ту магија почиње“, неке су од порука.
Сарадња са Центром Срце
Ко год је током фестивала осетио потребу за психолошком и емоционалном подршком, имао је на располагању искусне волонтере Центра Срце, за разговор о својим осећањима и тешкоћама, било да су у питању породичне, партнерске, школске, односно пословне, а напослетку и егзистенцијалне природе. Штандови Центра Срце били су постављени на више локација – у EXIT кампу, на Foodland-u и на ОПЕНС Стате оф EXIT зони фестивала. Ове године су обављена чак 584 разговора, што указује на изузетно велику и све већу потребу младих да се адекватно информишу и са неким поделе своје тешкоће, те добију психолошку, односно емоционалну подршку. Од укупног броја посетилаца који су се обратили волотерима Центра Срце, 58,6 одсто су били мушкарци, а 41,4 одсто жене.
Наступи финалиста ХЕМИ музичких награда
На Фусион бини током четири фестивалске вечери представили су се финалисти овогодишњих ХЕМИ музичких награда – имена која обећавају да ће ускоро постати нова велика поп открића, а међу њима су Бадфоцус из Чешке, Дина Јасхари из Северне Македоније, Manna из Естоније и К нот К из Румуније. Они су се и лично представили у оквиру организованих Меет & Греет-ова на ХЕМИ Цорнеру у оквиру ОПЕНС Стате оф EXIT зоне. На истом месту, свако вече су била реализована по два представљања младих домаћих предузетника који су део ХЕМИ програма за предузетништво везано за музичку индустрију, а пројекат је представила Марили Рандла, пројект менаџерка Мусиц Естониа, која је ове године била гошћа на фестивалу. ХЕМИ Мусиц Awards (ХМА) је програм који суфинансира Креативна Европа за талентоване уметнике који желе да развију међународну каријеру и којима је циљ да досегну нова тржишта и нову публику.
МОСТ за музику Балкана
У оквиру Pachamama бине био је смештен МОСТ Цорнер, простор посвећен балканској музици и важном пројекту МОСТ за музику Балкана који је подржао Програм Креативна Европа. EXIT фондација, уз Хангветő, Пиранха Артс, Сонглинес и шест других партнера из Европе, гради (музичке) мостове који повезују Балкан и глобално музичко тржите, са фокусом на аутентичну традиционалну музику Балкана, у фузији са другим музичким жанровима и поджанровима. У оквиру МОСТ-а је и World Мусиц Балканс (WOMBA), нова музичка платформа EXIT фондације, која је такође још једном представљена на МОСТ Цорнеру. Најављен је и финални МОСТ догађај, који ће бити одржан у Веспрему овог септембра, а посетиоци су у оквиру ове зоне на табли могу да напишу креативне и инспиративне одговоре на питање – „Шта је за тебе балканска музика“, као и да добију привремену тетоважу и друге, симболичне поклоне.
ОПЕНС Стате оф EXIT зона
ОПЕНС Стате оф EXIT зона једна је од најпосећенијих локација на фестивалу и својеврсни „мали сајам невладиних организација“ у срцу Тврђаве. Ове године, на ОПЕНС Стате оф EXIT зони представило се преко 20 организација цивилног сектора из целог региона, које су својим програмом скренуле пажњу на значај менталног здравља, образовања, заштите животне средине, здравих стилова живота, унапређивање и усавршавање вештина, повезивање са вршњакињама и вршњацима у суседним земљама.
Старс4Кидс
И ове године на EXIT фестивалу реализована је, сада већ традиционална, Старс4Кидс акција прикупљања ствари од извођача у хуманитарне сврхе, у оквиру које су се у ред добротвора уписале и овогодишње звезде фестивала.