КАМЕРЕ И СОФТВЕРИ НЕ ЗНАЈУ ЗА "ИЗУЗЕТАК ОД ПРАВИЛА"?! Возачима Хитне помоћи стижу казне због проласка на црвено
Возачи Хитне помоћи учествовали су и у незгодама са смртним исходом, а дешавало се да погине пацијент
Закон о безбедности саобраћаја дозвољава возилима Хитне медицинске помоћи, полиције и ватрогасне службе да прођу на црвено али под условом да не угрожавају саобраћај. Ипак, возаче су претходних дана изненадиле казне које су им стигле управо због овог "прекршаја".
Међутим, камере и софтвери не знају за изузетке у саобраћајним правилима, па казне аутоматски стижу свима, те су се возачи хитних служби уплашили да ће због ових "прекршаја" изгубити посао и возачку дозволу. Међутим, директор Комитета за безбедност саобраћаја Дамир Окановић тврди да сваки "прекршај" може да се уклони уколико здравствена установа упути захтев Министарству унутрашњих послова са образложењем о хитности вожње.
НАЈОПАСНИЈИ КУЋНИ УРЕЂАЈИ КОЈИ ДОВОДЕ ДО ПОЖАРА! Експерт указује на грешке које људи праве - ево шта је на првом месту
ВЕРНИЦИ СЛАВЕ СВЕТЕ МУЧЕНИКЕ У ЕВГЕНИЈИ: Данас се не позајмљује новац, а верује се да ће они који ОВО не уради оскудевати у свему
БЕОГРАЂАНЕ ЧЕКА ПРАВИ ПРОЛЕЋНИ ДАН! Највиша дневна температура 18 степени - променљиво време једино у ОВОМ делу Србије
- Свака здравствена установа која добије упит односно захтев за давањем обавештења поводом предметног прекршаја треба МУП-у да достави информацију о каквој се интервенцији радило. Ако је у питању црвени позив МУП ће одустати од даљег поступања, ако се испостави да није хитан позив већ злоупотреба, поступак ће се даље наставити према возачу - објашњава он.
Нажалост, према речима нашег саговорника злоупотреба постоји, те због ње долази због саобраћајних незгода које се некада заврше и смртним исходом. Правило је да возила Хитне помоћи посматрају црвено светло на семафору као знак "стоп". Дакле, морају се зауставити, проверити ситуацију, а тек онда када је безбедно наставити кретање.
- До незгоде у којој учествују кола хитне помоћи може доћи не само на раскрсници, већ и током претицања. Међутим, овакве ситуације нису толико честе. Њих има око 5-6 на годишњем нивоу, с тим што се дешава и да возила која не припадају хитној помоћи изазивају инциденте и улазе у ту статистику. Тако смо имали саобраћајне незгоде које су узроковали возачи приватних санитета, а они по закону немају право да имају ротационо светло и сирену. Такође смо имали саобраћајне незгоде са возилима која припадају Јавном здравственом сектору али не и хитној помоћи. То су возила рехабилитационих центара и специјалних болница и она по правилу не раде хитан транспорт, али када се санитетска возила наручују опремљена су сигнализацијом, па се дешава да се због њене употребе направи инцидент - објашњава Окановић.
Како додаје, саобраћајне незгоде у којима учествују возила Хитне помоћи са смртним исходом су веома ретке, према његовом мишљењу велики проблем је и минимална плаћеност ових возача. Наиме, њихова зарада је на нивоу минималца, а уколико један запослени добије отказ велике су шансе да ће здравствена установа дуго тражити замену, јер је заинтересованост за овај посао веома ниска.
- Дешавало се и да возач у санитету хитне помоћи усмрти неког возилом, а и да пацијент испадне из возила, али то су изузеци. Долазило је и до ситуације где пацијент погине у саобраћајној незгоди. Постоји проблем да су плате возача Хитне помоћи на минималцу, они су сврстани у платни ранг са чистачицама, а управљају посебном врстом возила. У опису посла им је да возе ризично. Што пре морају да стигну до болнице и у својим рукама држе животе и пацијената и лекарске екипе. Притом, и они су медицински обучени и када дођу на лице места не ставе руке у џепове, већ помажу и лекарима. Нису званично медицинско особље, али као да јесу. Такође, веома је тешко наћи возача Хитне помоћи, многи одлазе да возе камионе и аутобусе јер је више плаћено. Онда имате проблем са селекцијом, а ако је неко недисциплинован не добија отказ већ га задрже јер нема ко да га замени - објашњава наш саговорник и додаје да треба да будемо срећни што их уопште имамо, а онда да нас не чуди што с времена на време имамо неку незгоду у којој дође до фаталног исхода.
Са друге стране, професор безбедности саобраћаја Милан Вујанић истиче да је разлог за пристизање казни неспоразум и погрешно програмирање, те да камере не могу да препознају да ли је у питању хитан позив или не, па се због тога ствара забуна коју би требало исправити.
- Казне се издају због неспоразума и мало погрешног програмирања, јер кад програмирате "Око соколово" или камере за пролазак кроз црвено није суштина у томе да ли ви имате тај уређај, него да ли он ради тачно оно што сте ви замислили. И ако се догоди незгода са возилом Хитне помоћи не би требало од те незгоде да правимо незгоду са смртним исходом јер ће још неко да погине ни крив ни дужан. Наш народ треба упозоравати да због спасавања људских живота морамо имати разумевања за оне који се тиме баве и који стављајући себе у опасност возе и спасавају људске животе - закључује он.
Возачи кажу да сами плаћају казне
Системски овај проблем би требало да се уреди, сматрају возачи, јер одлазак на суд плаћају и новцем и слободним временом. Казне које су стизале последњих дана плаћали су сами возачи, пише РТС.
- Ми возачи из унутрашњости смо на минималној цени рада и то ће додатно оптеретити наш буџет, мораћемо за казне за пролазак на црвено да издвојимо скоро двомесечну плату - каже Блажић.
Овај пропис требало би да смањи злоупотребу коришћења ротационих светала. Осим новчане казне, возачи могу да добију и казнене бодове, па неколико пролазака кроз црвено може да значи и губитак дозволе и посла.