МЕСЕЦИМА СЕ ЧЕКА НА ПОЛАГАЊЕ! Ауто-школе БЕСНЕ, проблем постаје СВЕ ВЕЋИ - а ОВО СУ РЕШЕЊА
Због чега се на излазак на практични део возачког испита у Србији чека по неколико месеци и на који се начин овај проблем може заувек решити. Шта кажу у ауто-школама, а шта предлажу испитивачи.
За проблем са недовољним бројем термина за полагање практичног дела возачких испита, који мучи центре за обуку и њихове полазнике, могло би се рећи да је хроничан, јер траје већ више од три године, тачније од јануара 2016. године, када је МУП увео информациони систем у ову област, па је вишеструко смањен број кандидата који могу бити испитани током једног практичног испита. На тај начин су врло брзо створене листе чекања и упркос бројним изменама правилника којима се регулише ова област, дошли смо до тога да се данас у многим градовима Србије и по неколико месеци чека на нешто што у другим земљама не траје дуже од недељу или две дана.
НАЈТАЧНИЈА ВРЕМЕНСКА ПРОГНОЗА ЗА СРБИЈУ: Ево какво нас време очекује у наредном периоду
Хоћемо ли овог ДАНА одмарати? Србија добија нови државни празник - 24. мај
ЛЕПЕ ВЕСТИ ЗА ПРИРОДУ - Србија добила још једно ЗАШТИЋЕНО подручје
Осим тога, у редовима саобраћајне полиције нема довољно кадра са лиценцама за испитиваче, па се ауто-школама додељује знатно мање термина за одржавање практичних испита, чиме се ствари још додатно компликују, а нервоза и чекање кандидата продужавају. Проблем је дакле хроничан, а кулминира почетком сваког пролећа, када иначе мали број лиценцираних испитивача у редовима саобраћајне полиције буде додатно смањен због коришћења преосталих делова прошлогодишњих годишњих одмора.
- Јасно је да би проблем најлакше био решен повећањем броја испитивача, али то очигледно није једноставно и бојим се да то нећемо скоро дочекати. Зато смо предложили и нека друга решења, а пре свих укидање извођења полигонских радњи на практичном делу испита или макар избацивање убрзавања са форсираним кочењем и вожњу уназад са променом траке. То би знатно убрзало процедуру и омогућило већем броју кандидата да полажу у једном термину – каже Милан Тодоровић, председник Удружења ауто-школа Београда и додаје да би овај проблем делимично могао бити решен и изостављањем полицијских испитивача са теоријских испита.
- Ионако имамо видео-надзор чије смо записе полагања теоријских испита дужни да чувамо годину дана тако да представник МУП-а увек може да дође и провери да ли је све по пропису. Уместо да губе време на полагању тестова, ти испитивачи би могли да оду на практичне испите и одмах би било више термина и мање чекања.
НЕВЕРОВАТНО! Др Даница Грујичић се одрекла директорске плате - разлог ће вас ОДУШЕВИТИ!
ВЕЛИКЕ ПРОМЕНЕ У РАДУ ИЗВРШИТЕЉА! Више не могу тек тако да вам ОДУЗМУ НЕКРЕТНИНУ
ЗА СИГУРНОСТ НАЈМЛАЂИХ - Настављена подела ауто седишта за бебе у Пожаревцу
Идеју њиховог представника у Београду подржава већина ауто-школа, а акценат се ставља на укидање полигонских радњи јер би на тај начин уместо садашњих седам, на један практични испит могло да изађе 10 или 11 кандидата. Кажу да таква пракса постоји у многим европским земљама.
- Верујемо да ни код нас због тога нико не би био оштећен нити ускраћен за било шта јер се вештина паркирања кандидата на полагању може проверити и негде на улици у реалним условима саобраћаја, а не на полигону са исцртаним линијама које служе као оријентир и помоћу којих свако може да научи да уради оно што се тражи на испиту иако у пракси можда уопште не би умео да се паркира како треба – каже Бојан Вранеш из ауто-школе Право, а његово мишљење деле многи инструктори и испитивачи из београдских ауто-школа.
У суштини, њихова идеја је да полигон и даље остане саставни део обуке, али да се избаци из практичног дела испита, који ионако траје најмање пола сата, па се за то време може дати прилика кандидату да негде покаже и како је савладао паркирање.
- Већина држава нема полигоне на полагању, па би их и код нас требало избацити са испита, као и рачунаре због којих је процедура значајно успорена. Није тачно да имамо недовољан број испитивача, у Србији нас има око 900 са лиценцама, али их је једва стотинак из МУП-а, а инсистира се на томе да на испиту обавезно буде један њихов. Зашто се не бисмо угледали на европску праксу и увели независне испитиваче који не би били ни из полиције ни из ауто-школа већ из Агенције за безбедност саобраћаја или при Министарству саобраћаја, каже Драгомир Станковић из Коморе испитивача возачких испита Републике Србије, основане прошле године, и додаје да је апсурдно да се ауто-школама додељују најмање два термина за полагање практичних испита јер то значи да месечно може да положи највише 14 кандидата, па се у већим школама чекање може продужити и на осам месеци.
ВОДИ СЕ ЖУСТРА ПОЛЕМИКА Београд је добио нову улицу, а друштвене мреже се УСИЈАЛЕ! (ФОТО/ВИДЕО)
ДОЖИВОТНИ ЗАТВОР ЗА ДРЖАВНИ УДАР! Ово су сва дела због којих ће се убудуће ићи у затвор ДО КРАЈА ЖИВОТА
НАЈЕЖИЋЕТЕ СЕ! Улични свирач у Паризу чуо наш језик, па пришао и одсвирао НАЈДИРЉИВИЈУ СРПСКУ ПЕСМУ (ВИДЕО)
- Независни испитивачи који би радили у две смене би трајно решили проблем због којег тренутно стоји цела Србија у овој области. Довољно је да погледамо како је у комшилуку. У Босни и Херцеговини, на пример, сви испитивачи су запослени у Министарству просвете, а проблем корупције је решен тако што не могу испитивати кандидате у свом граду. Слично је и у Аустрији, где испитивач може да ради најмање 100 километара даље од свог пребивалишта, али у свим тим земљама, као и у Словенији, нема полиције на испиту већ само један независни испитивач уз којег може, али и не мора бити инструктор. Када бисмо на тај начин уредили ову област и из закона избацили услов да на практичном испиту буду два испитивача и да један обавезно буде из МУП-а, овај проблем би заувек био решен, а начин полагања возачких испита унапређен по угледу на европску праксу и искуства.
У МУП-у су свесни да проблем постоји и покушавају да га реше тако што ће примити нове људе, па су прошле године прописи мало измењени, чиме су олакшани услови за стицање лиценце за испитивача. Међутим, листе чекања су све дуже, а трајно решење се не назире. Према незваничним информацијама, само у Београду овог момента на полагање практичног дела испита чека више од 1.700 кандидата, а најгоре је у Војводини, где се чекање толико отегло да може да потраје и по пет месеци.
Кандидати су огорчени и не занима их ко је крив него да се проблем што пре реши и да им се омогући да полажу у разумном року, а не када већ забораве оно што су на обуци научили и када им истекну лекарска уверења која онда морају поново да плате.