НАЈВЕЋА АВИОНСКА НЕСРЕЋА НА НЕБУ ЈУГОСЛАВИЈЕ: У судару два авиона ПОГИНУЛО 176 ЉУДИ а Србија после 45 година тужена у Стразбуру (ВИДЕО)
До судара је дошло 10. септембра 1976. године у 10:14:41 на небу изнад Загреба, у близини Врбовеца, а у несрећи су погинул сви путници и чланови посаде оба авиона
Задржите се сада на тој висини и јавите пролазак Загреба - биле су једне од последњих речи које је контролор лета у Загребу разменио са пилотом лета ЈП 550 југословенског оператора Inex Адриа, који ће само неколико секунди касније ударити у авион Бритиш Ервејза (Бритисх Airways) на лету БЕА 476.
До судара је дошло 10. септембра 1976. године у 10:14:41 на небу изнад Загреба, у близини Врбовеца, а у несрећи је погинуло свих 176 путника и чланова посаде оба авиона.
Четрдесет пет година касније, у септембру 2021, Европски суд за људска права у Стразбуру затражио је од британске авио компаније Бритиш Ервејз и државе Србије да одговоре на додатна питања у поступку који се води за накнаду штете због ове несреће.
СВЕ СУ МИСТЕРИОЗНЕ И СВЕ ИХ ПОВЕЗУЈЕ СПЛИЋАНИН: Ове девојке дале су изјаву полицији о познанству са Матејем, али да ли су нешто прећутале?
ЦЕО СВЕТ АПЛАУДИРА И ДИВИ СЕ СРПСКОМ ПИЛОТУ: Док су се други мучили, спустио путнички авион ПО ОЛУЈИ ИЗ ПРВЕ (ВИДЕО)
СТИЖЕ ИНТЕНЗИВАН ПАД ТЕМПЕРАТУРЕ: Ускоро нас чека ПОТПУНИ ОБРТ, да ли ће бити још топлих дана у фебруару?
Да се случај води пред судом у Стразбуру јавност је могла сазнати једино из документа објављеног на сајту тог суда, 13. септембра, у којем се наводи и деценијски ток правних поступака који се претходно водио пред српским судовима.
Несрећа је, иначе, остала запамћена као једина у историји Бритиш Ервејза са смртним исходом и једна од највећих на простору бивше Југославије. Пред судовима у Србији, коју Уставни суд у пресуди из 2016. а која се односи на овај случај дефинише као једну од правних наследница СФРЈ, вођене су две парнице за накнаду штете.
Суђење
Више од милион евра
Прву тужбу за накнаду штете Бритиш Ервејз је поднео три године након несреће Окружном суду у Београду у септембру 1979. године против СФРЈ - Савезне управе за контролу летења.
Окружном суду је било потребно 32 године да пресуди у корист Бритиш Ервејза и наложи Србији да исплати британској авио компанији накнаду штете у износу од данашњих нешто више од милион евра. Након тога другостепени, апелациони суд је преиначио ту одлуку.
Уследила је правна битка две стране, која и данас траје.
Врховни касациони суд, као највиши суд у Србији, 2012. године донео је пресуду у којој је већином одбио жалбе Бритиш Ервејза на пресуде апелационих судова које су оспоравале износ и начин обрачуна накнаде штете... Бритиш Ервејз се затим жалио Уставном суду Србије.
Четири године касније, 2016. Уставни суд доноси одлуку којом је утврђено да је повређено право Бритиш Ервејза на судђење у разумном року, али не и да је повређено право на правично суђење, наводи Радио Слободне Европе.
Након што је исцрпео сва правна средства у Србији, Бритиш Ервејз се обратио суду у Стразбуру.
Једна је она коју је покренуо Бритиш Ервејз, а која је завршила на суду у Стразбуру. Пре тога, деценијама уназад, поступак је вођен пред свим инстанцама судова надлежним за привредне преступе, па је тако доспео и до Врховног касационог суда и Уставног суда Србије.
Паралелно са тим, деветнаест чланова породица преминулих водили су парнични поступак за накнаду материјалне и нематеријалне штете пред судовима у Београду. Реч је углавном о члановима породица летачког особља Бритиш Ервејза. Није познато колику су накнаду тражили.
Шта се догодило на небу изнад Загреба?
Десети септембар 1976. Десет часова, четрнаест минута. На небу изнад Загреба је више авиона. Међу њима су авион Бритиш Ервејза на лету БЕА 476 од Лондона за Истанбул и авион југословенског оператера Inex Адриа који је на лету ЈП550 из Сплита превозио махом држављане тадашње Западне Немачке за Келн.
Контролор лета радио три дана смену од по 12 сати
Контрола ваздушног саобраћаја у Загребу проглашена је одговорном, а контролор Градимир Тасић у поступку који је вођен у Загребу осуђен је 1977. на затворску казну у трајању од седам година, која је након петиције његових колега преполовљена. Тасић је, наиме, три дана заредом радио смену у трајању од 12 сати, због недостатка особља!
Југославија се тада, у време Хладног рата, налазила на међи истока и запада. Прелети изнад територије СФРЈ били су учестали, јер многе западне авио-компаније нису могле да лете изнад територија земаља Источне Европе, које су биле под утицајем тадашњег Совјетског савеза.
Контрола лета: Који је ваш садашњи ниво лета?
ЈП550: 327.
Контрола лета: .... Е, задржите се сада на тој висини и јавите пролазак Загреба.
ЈП550: Којој висини?
Контрола лета: На којој сте сада у пењању, јер... Е, имате авион пред вама, на ИСН 335 са лева на десно.
ЈП550: Ок. Остајемо тачно 330.
Била је то последња порука авиона Inex Адриа. Судар се према извештају о авионској несрећи, који је 1982. сачинио Југословенски комитет за транспорт и комуникацију, догодио у 10:14:41.
Прегледом олупине утврђено је да је лево крило авиона Inex Адриа пресекло пилотску кабину и предњи путнички део авиона Бритиш Ервејз.