УПЛАТИЛИ ПУТОВАЊЕ, ПА "ИЗВИСИЛИ": Обратите пажњу на ових ПЕТ ствари кад уплаћујете летовање
Шта радити ако вам откажу путовање?
Игор и његова супруга планирали су да на море у Египат крену 3. августа. Уплатили су за аранжман у Хургади око 1.290 евра, склопили уговор с агенцијом, али је уследило разочарање.
ПОЉОПРИВРЕДНИЦИ НА МУКАМА: Берба кукуруза још није почела а дивље свиње већ уништиле парцеле
ТРАКТОР ПРЕТВОРИО У ПОКРЕТНИ БАЗЕН: Погледајте како су мештани Старог Сланкамена нашли спас од врућина (ВИДЕО)
"И КАД ЈЕ НАЈТЕЖЕ ЈА ХОДАМ": Прича од које се срце стеже у грудима, имао је СВЕ, па постао БЕСКУЋНИК
- Прво су јавили да је све у реду, да је прошла уплата, да би нас мало касније позвали да нас обавесте да не идемо на море трећег - каже Игор за BBC и наводи да га је то много изнервирало. Као замену, понудили су нам термин пет дана касније, што нисмо прихватили.
Када се спремате за дугочекивани годишњи одмор замишљате себе како лежите, испијате неко хладно пиће и правите слике стопала иза којих је морско плаветнило.А некад не буде све тако.
Александар Сеничић, директор Националне асоцијације туристичких агенција Србије (YUTA), упозорава да је битно прочитати све оно што уговарате, јер људи приступају мало неозбиљно путовањима, а дају велике паре за то.
- Када купујете кола, ви се добро распитате, не уђете у први салон и купите аутомобил - напомиње Сеничић.
1. Прочитајте Опште услове путовања
Приликом резервације аранжмана преко туристичких агенција, било уживо или преко интернета, путник добије и документ Општи услови путовања. Многи тај папир потпишу, наводећи да су сагласни, а да га ни не прочитају.
- Пре свега, потребно је проверити да ли агенција има лиценцу Министарства туризма и да ли има Гаранцију путовања. Агенције су дужне да то наслове у сваком програму путовања и број гаранције и број лиценце - каже Сеничић.
Лиценца је ознака која почиње словима ОТП, што је скраћеница за Организатора туристичког путовања, и има низ цифара.
Она важи три године док се такозвана Гаранција путовања обнавља сваке године.
Гаранција може бити полиса осигурања или банкарска гаранција.
- То је битно због сигурности путника у случају да се било шта деси или агенција престане да ради, онда путници имају могућност да се наплате преко осигурања или банака. Такво обезбеђење не омогућују они који продају индивидуално или преко друштевних мрежа - наводи Сеничић.
Дешава се да агенција откаже аранжамане и то није реткост. Путник се овим документом, по српским законима, обавезује да може отказати пут 45 дана пре поласка без пенала.
Свако касније отказивање значи да ће агенција задржати одређени проценат новца.
2. Прочитајте Програм путовања
Други документ који се често пренебрегне је Програм путовања.
Овде је агенција дужна да таксативно наведе кад се креће, одакле, колико траје боравак, који је датум повратка и шта аранжман обухвата, а шта не.
- Све што пише је обавеза агенције да то испуни. Међутим, људи то не читају, дођу на дестинацију и онда се жале на разне ствари које у ствари пишу - наводи Сеничић.
У овом документу су наведене и обавезе путника.
Постоје хотели који су само за одрасле и децу старију од 16 година - адултс only, или неки који не прихватају два мушкарца да спавају у истој соби. Све су популарнији аранжмани који подразумевају превоз авионом чартер летовима, јер су јефтинији него кад се путује редовном линијом.
Међутим, и ту постоју зачкољица на коју Сеничић скреће пажњу.
Време поласка чартер летова агенција сазнаје најраније 48 сати пред пут, а најкасније 24 сата раније.
- Агенција не може да утиче на време поласка чартера, јер то је ванредни саобраћај. Дозволе за полетање авиона дају службе за то, али то не зависи само од нашег аеродрома, већ и од оног тамо, да ли су гужве", наводи Сеничић. Дан или два пред пут тачно време сазнаје и путник.
Зато се дешава да се чартером лети много рано ујутро или касно увече, иако сви воле да полете у 10 ујутро, а да се врате у седам увече, додаје.
То код путника пробуди уврежено мишљење да им је "украден један дан".
Сеничић тврди да се не ради о ни о каквој крађи, јер хотели рачунају собу од поднева или 14 сати првог дана до 11 сати последњег.
- Европска директива нас обавезује да ако започнете путовање у 23 сата, ви морате да кажете то је први дан. Календарски то мора тако да се наведе, баш да не би дошло до неразумевања око датума путовања", напомиње Сеничић.
3. Не дајте да вас завара нижа цена на друштвеним мрежама, ако крене по злу - најчешће немате коме да се жалите
Последњих година је све више огласа и понуда за летовања на друштвеним мрежама. Као и свака несмотрена куповина преко интернета, резервација може да буде мачка у џаку.
У хрватском делу Истре, десило се да је човек издавао вилу која уопште није његова, пише портал Гласа Истре. Сеничић наводи пример где су у Немачкој тако примали уплате за луксузни хотел у Турској, а оштећени путници нису имали коме да се жале.
Користили су фотографије хотела и превара је откривена тек кад је неко позвао директно хотел да провери неки податак.
Пошто не можете бити сигурни да ли је све онако како изгледа на друштвеним мрежама, најбоље је да то не радите, напомиње Сеничић.
Цене су ниже, јер ти људи немају никакав ризик нити плаћају порез.
- Ове године путем друштвених мрежа људи продају апартмане у Грчкој и Истри, а онда имамо проблем ако се нешто деси. Наравно да за то нема никакве гаранције, не може држава да вам гарантује ако сте ви сами одлучили да купите нешто од неког кога не познајете, зато постоје лиценце и лиценциране агенције - наводи директор YUTA.
Уколико агенција не може да испуни нешто од наведених ствари путник има право на рекламацију - заменски аранжман или повраћај новца, а могуће је обратити се и Туристичкој инспекцији. Кад је реч о страним сајтовима или порталима за оглашавање, попут сајта Букинг, корисно је проверити ком законском оквиру подлежу њихови корисници.
- Ту такође улазите у сопствени ризик, морате да знате где су они регистровани. На пример, Букинг је регистрован делом у Америци, али неки делови су на Сејшелима или острвским државама - наводи Сеничић.
4. Рачунајте да хотели некад продају више места него што имају
Из личног искуства, Сеничић наводи ситуације када је путовао у Берлин, два пута му се десило да преко Букинга резервише хотел, а да кад дође тамо - нема места. Иронично, то му се десило баш кад је ишао на велики Сајам туризма у немачком граду.
- Они мени реше тај проблем, преместе ме у неки други хотел, у другом делу града, међутим то више није оно што сам ја хтео. У таквим ситуацијама, које су посебно у сезони врло честе, путник нема много избора, јер су закони на страни хотела, додаје Сеничић.
Ако дођете у такву ситуацију, хотел или агенција дужни су да вам понуде хотел исте или више категорије, али нема гаранције да ће бити, на пример, у истом делу града.
Нешто слично се десило и Игору с почетка приче. Он је добио новац натраг, јер нису могли да иду жељеног датума.
Док је прошла уплата авиокомпанија је затворила продају карата за додатна места на чартер лету и није било могуће да их агенција купи.
- То ниједна агенција не може да избегне кад су у питању последња места у авиону. Резервациони системи су жива ствар, не резервишемо само ми места на тим летовима - каже Дарко Асановић из агенције Дрим ленд са којом су склопили аранжман.
Управо овакве могућности су, тврди, биле назначене у Програму путовања и Општим условима. Знамо да кад људи уплате аранжман да они хоће да путују, зато ми понудимо алтернативу. Ако неко не жели, враћамо новац - каже Асановић, додајући да су део Националне туристичке организације.
5. Осигурајте се од отказивања пута, нарочито за скупље дестинације
Сеничић се залаже да осигурање од отказивања пута буде обавезно за све, али држава није сагласна са тим.
- То је осигурање које покрива и могућност када се разболите, имате несрећан случај и тако даље, откажете пут и остварујете права преко осигуравајућег друштва - објашњава.
Цена тих осигурања креће се од два до четири одсто вредности аранжамана, што се свакако исплати када се ради о скупљим путовањима. Тада за 20 евра остављате ту могућност, јер нико не зна шта може да вас задеси сутра или прекосутра - напомиње он.
Туризам је врло рискантан посао, каже он, јер агенције најчешће купују "празно за пуно", односно закупе собе у хотелима у одређеном периоду сезоне и труде се да их попуне. Када то не успеју, губе новац.
- У туризму нема магацина, као у другим индустријама, па ако не продате ове године буде у магацину и продаћете следеће године. Нама ако је прошао 1. јул, прошао је, и то не може да се надокнади - додаје.
Тако се десило да пре две године банкротира једна од највећих и најстаријих светских туристичких агенција - британска компанија Томас Кук.
Годишњи промет им је био десет милијади евра, опслуживали су 19 милиона путника и имали 22.000 запослених у 16 земаља света.
Услед пандемије корона вируса, сличан сценарио могу да доживе и многе мање агенције и то је још један од разлога да се што више нелагодности предупреди на време, закључује Сеничић.
Игору и супрузи је новац истог дана у целости враћен, а они ће ове године летовати у Црној Гори - у сопственом аранжману.
*Игор није желео да му се објави презиме