Од понедељка нови закон: У затвор ће се ићи за БРЗУ ВОЖЊУ, пролазак на ЦРВЕНО, али то НИЈЕ СВЕ
Нови закон доноси категорију 11 "изузетно тешких кршења прописа" за које ће возачи добити драконску казну
Возачима који возе брже од 140 км/х у насељу и 220 км/х на аутопуту или имају више од два промила алкохола у криви прети до 60 дана робије, предвиђају измене Закона о безбедности саобраћаја које ступају на снагу од уторка, 3. априла! Иза решетака ће завршити и они возачи који буду претицали колону преко пуне линије или најмање два пута прођу кроз црвено светло у року од 10 минута.
Прочитајте и:
Поред ових пет прекршаја, нови закон доноси категорију 11 "изузетно тешких кршења прописа" за које ће возачи добити драконску казну од 100.000 до 120.000 динара, 14 казнених поена и осам месеци забране управљања возилом (погледајте табелу). Такође, санкције за невезивање појаса и употребу мобилног за воланом дуплиране су са 5.000 на 10.000 динара.
Како за Информер објашњава директор Српског комитета за безбедност саобраћаја Дамир Окановић, ови прописи су оправдано оволико ригорозни, јер на путевима у Србији још увек гине огроман број људи.
- Само прошле године у саобраћајним незгодама погинуло је 579, а повређено 21.318 људи. И даље је брзина "највећи убица" на нашим путевима, а великом броју удеса "кумују" пијани возачи. То је разлог због чега су казне за овакве прекршаје драстично пооштрене, па они најбахатији који возе брже од 140 км/х у насељу и 220 км/х на аутопуту или имају више од два промила алкохола у крви и треба да иду у затвор. Многи мисле да ово повећање казни служи само за пуњење буџета, али нису свесни да се од казни годишње прикупи од 25 до 30 милиона евра, а трошкови саобраћајних незгода, само у 2017, износе око 270 милиона евра. Од наплаћених казни држава не може да плати ни лечење повређених, а да не причамо о другим трошковима - јасан је Окановић.
Професор на Саобраћајном факултету Милан Вујанић, који је и сам учествовао на прављењу ових измена закона, сматра да су нове, пооштрене казне морале бити још драстичније.
- Неке измене су добре, а за неке сам предлагао да буду још строже! Типичан пример је смањена граница за алкохол, за коју ја сматрам да треба да буде "нула", а не 0,2 промила! Такође, онај ко у граду вози брже од 140 км/х не ради то случајно него свесно, па бих ја том возачу доживотно забранио управљање аутомобилом! Податак који говори у прилог томе колико је опасно дивљати аутомобилима по граду јесте да ако пешака удари возило брзином већом од 80 км/х, он гине на лицу места - тврди Вујанић.
Ако не одговорите у року на упит полиције ко је управљао вашим возилом у одређено време на одређеном месту, казна је од 100.000 до 120.000 динара! Велики проблем можете да имате и ако сте продали возило, али нисте оверили уговор о продаји код нотара, већ сте дали возило "на пуномоћје". Тада се формално не зна ко је заправо управљао аутомобилом у случају да оно учествује у удесу.
Измене Закона о безбедности саобраћаја донеле су и строже прописе за нове возаче и оштрије казне за вожњу деце у колима на непрописан начин (погледајте табелу), као и повећавање санкције за невезивање појаса, телефонирање током вожње или непрописне и нечитке таблице на 10.000 динара. Уз све то, стручњаци су подржали и смањење казни за вожњу зауставном траком, управљање возилом ноћу само са упаљеним позиционим светлима и ситуације у којима је истекла возачка дозвола или регистрациона налепница. Такође, претицање бицикла, трактора, мотокултиватора, запрега и радних машина више се ни неће сматрати прекршајем.
- Ја сам се залагао да буде дозвољено претицање преко "пуне линије" спорих возила и мислим да је одлично што се то више не кажњава. На нашим путевима има деоница где је пуна линија дуга преко 5 км и небулозно је да толико дуго возимо иза, рецимо, мотокултиватора. Такође, поједине казне су биле драконске и добро је што су смањене - каже Вујанић.
* Казна за вожњу зауставном траком је смањена са 100.000-120.000 динара, 8 месеци забране и 14 поена на 20.000-40.000 динара, 3 месеца забране и 6 поена.
* Казна за вожњу ноћу на осветљеном делу пута само са позицијама смањена је са 15.000-30.000 динара, 3 месеца забране и 2 поена на 10.000 динара.
* Казна за истеклу возачку дозволу више од шест месеци је смањена са 15.000-30.000 динара, 3 месеца забране и 5 поена на 10.000 динара.
* Казна за управљање возилом чија је регистрациона налепница истекла за више од 30 дана је смањена са 6.000-20.000 динара и 2 поена на 10.000 динара.
* Биће дозвољено претицање преко "пуне линије" спорих возила - бицикала, трактора, мотокултиватора, запрега и радних машина.
* Мотоцикли више неће морати да иду један иза другог када се крећу у групи.
* Претицање ових возила преко "пуне линије" никада није дозвољено испред превоја, на превоју, испред и у непрегледној кривини, ако се возило зауставља ради пропуштања пешака на пешачком прелазу, као и ако се та возила крећу у колони.
1. Казна за коришћење мобилног телефона током вожње - 10.000 динара (била је 5.000 динара)
2. Казна за невезивање појаса - 10.000 динара (била је 5.000 динара)
3. Непрописно постављане или нечитке таблице - 10.000 динара (била је 3.000 динара)
- Трајање пробне дозволе повећано је са једне на две године. *
- Не смеју управљати возилом веће снаге од 80 KW (108кс). **
- Не смеју возити брзином већом од 45 км/х у насељу, 72 км/х ван насеља и 110 км/х на аутопуту.
- Не смеју возити од 23 часа до 6 часова ујутру.
- Не смеју да користе телефон током вожње, чак ни уз блутут уређаје.
- Нулта толеранција на алкохол.
- Млађи од 18 година морају возити са особом која има возачку дозволу бар пет година, максимално могу возити три сапутника.
* За млађе од 19 година пробна дозвола траје до 21. године
** Осим ако је у друштву члана породице који има дозволу дуже од пет година.