ЗАХВАЉУЈУЋИ ЊИМА ИЗБЕГНУТА ЈЕ КАТАСТРОФА: Ова три ТИПА хеликоптера одиграла су КЉУЧНУ улогу у гашењу пожара на Новом Београду! (ФОТО/ВИДЕО)
На сву срећу, избегнуте су људске жртве
Као што је познато, велики пожар је рано јутрос око 7 часова избио у Кинеском тржном центру у Блоку 70 на Новом Београду. Под ватром се нашло чак 3.000 метара квадратних тог великог објекта, многе радње су изгореле у ватреној стихији, а ватрогасци су водили четворочасовну битку против ватрене стихије коју није нимало било лако обуздати.
ЗБОГ ОВОГА СЕ ЗАПАЛИО ТРЖНИ ЦЕНТАР У БЛОКУ 70?! Кинези тврде да је ово узрок пожара
РАСПРОДАЈА У БЛОКУ 70 НАКОН ПОЖАРА: Грађани похрлили да покупују ствари по знатно нижим ценама (ФОТО/ВИДЕО)
ЦРНО НЕБО НАД БЕОГРАДОМ Град је прекривен облаком ДИМА, осећа се и непријатан мирис! Ево како да се заштитите
Велики број ватрогасаца и полицијских снага, као и кола Хитне помоћи био је укључен у акцију спречавања даљег ширења пожара и могућег угрожавања живота становника Новог Београда у околини Кинеског тржног центра.
На сву срећу, није било повређених суграђана и избегнута је катастрофа већих размера. Управо таквом исходу можда највише можемо да захвалимо ваздухопловној полицијско-ватрогасној јединици и најновијим хеликоптерима који су преузели најзначајнију улогу у гашењу пожара који се могао видети и из најудаљенијих крајева Београда, па чак и са потпуно супротне стране града.
У гашењу до сада невиђеног пожара у нашој престоници велику улогу су одиграла три типа хеликоптера, а то су: Аирбус Хелицоптерс Х145М, Агуста Bell АБ-212, као и хеликоптер купљен од Русије, чувени "Камов" Ка-32.
Х145М
Наиме, МУП Србије је прошле године за своју хеликоптерску јединицу набавио четири вишенаменска хеликоптера Х145 и три средња транспортна хеликоптера Х215 "Супер Пума". Аирбус Хелицоптерс Х145 (раније Еуроцоптер ЕЦ145) је двомоторни лаки хеликоптер који је развио и произвео Аирбус Хелицоптерс.
Првобитно означен као БК 117, Х145 је заснован на MBB/Kavasaki БК 117 Ц1, који је постао део комбиноване Еуроцоптер линије 1992. спајањем Даимлер-Бензовог одељења хеликоптера Messerschmitt-Bolkov-Blohm у Еуроцоптер.
Хеликоптер је раније назван ЕЦ145, ажурирана верзија, ЕЦ145 Т2, преименована је у Х145 2015. године. Х145 је двомоторни хеликоптер и може да превезе до девет путника заједно са две посаде, у зависности од конфигурације. Хеликоптер је намењен за превоз путника, корпоративни транспорт, хитну медицинску помоћ (ЕМС), трагање и спасавање, парајавне и комуналне улоге, као и гашење пожара.
Војне варијанте хеликоптера су такође произведене под различитим ознакама, као што су Х145М или УХ-72, и коришћене су за обуку, логистику, медицинску евакуацију, извиђање, лаке нападе и операције транспорта трупа.
Данас смо сведочили томе да је овај хеликоптер одличан и веома успешан и у улози гашења пожара и Србија укупно има шест оваквих хеликоптера, док је још девет поручено.
АБ 212
АБ 212 се у кључним аспектима заснива на провереном техничком дизајну хеликоптера Bell УХ-1Д. Између осталог, ово се показало посебно корисним у ваздушном спасавању. Након експерименталног модела са верзијом означеном као Модел 208 "Twin Делта", модел је даље развијен у 212. Први лет хеликоптера је обављен у априлу 1969, а серијске испоруке су почеле 1971. Почевши од 1988, Bell је преселио производњу у Канаду. Војна варијанта Bell 212 добила је ознаку УХ-1Н Iroquois или алтернативно Twin Huey.
Хеликоптер се посебно користи за задатке као што су ваздушно спасавање, полицијске мисије, али и гашење пожара. Bell 212 је произведен по лиценци као АБ 212 од стране компаније Агуста у Италији.
Агуста Bell 212, који има капацитет да превози укупно 14 људи, има главни и репни ротор са две лопатице, клизни стајни трап и способан је за инструментални лет. Веома је свестран захваљујући својој спољној утоварној куки и витлу за брзо причвршћивање, па је тако веома добар у операцијама гашења шумских, али како смо имали прилике да видимо и пожара у веома насељеним градским срединама.
Поред екстерних транспорта терета, користи се, између осталог, за спасилачке и планинске летове, као и за геофизичка мерења (са сондом).
МУП Србије је и раније за потребе гашења шумских пожара на Мокрој гори и у Грчкој и Северној Македонији ангажовао хеликоптере Х-145М и АБ 212. Међутим, ово је била прва урбана употреба ових хеликоптера и то у самом градском језгру.
У подвесном ведру за воду АБ 212 могу да захвате око 1.200-1.300 литара воде док Х-145М има ведро које из реке или језера у близини пожара може да "покупи" 800-1.000 литара воде.
Камов Ка-32
Камов Ка-32А је аутономни компактни ваздушни транспортер високе снаге и тежине који може да ради независно од подршке на земљи. Главне улоге цивилног хеликоптера Ка-32А су превоз путника и терета, летећа дизалица за грађевинске конструкције, транспорт кабастих терета до 5т који се носе на спољној вези, ношење великих стабала, трагање и спасавање, медицинска и хитна евакуација, утовар и истовар са и на бродовима на мору и у приобалним операцијама. Хеликоптери су коришћени и за постављање далековода и стубова жичара у хотелским комплексима на познатим планинским скијалиштима, као и за гашење великих шумских пожара.
Развој прототипа Ка-32 почео је 1969. Он је први пут полетео 1973. Први оперативни Ка-32 је завршио свој први лет у октобру 1980. Првобитно је приказан на Париском сајму авијације у јуну 1985. године.
Ка-32 је базиран на поморском хеликоптеру Ка-27 (Хеликс). Први лет цивилног хеликоптера Ка-32А обављен је 1990. године. Изграђене су и посебне варијанте: Ка-32А1 и Ка-32А11БЦ за гашење пожара и Ка-32А2 за ваздушне полицијске операције.
Ка-32А11БЦ је добио сертификат Европске агенције за безбедност ваздухопловства (ЕАСА) у октобру 2009. Сертификат омогућава хеликоптеру да лети на небу земаља Европске уније.
Произведено је преко 140 хеликоптера породице Ка-32 и хеликоптер је у употреби код оператера у Русији (Министарство за ванредне ситуације, Главно одељење унутрашњих послова града Москве), Канади (Хеликоптери острва Ванкувер за дрвосечу), Немачкој (Хелог ), Швајцарска (HeliSviss), Тајван, Тенерифе (ПАНХ за гашење пожара), Папуа Нова Гвинеја (Хели Ниугини за offshore операције), Мјанмар, Јужна Кореја, али и у Србији и многим другим земљама.
Да резимирамо, "Камов" Ка-32 једини је наменски тип хеликоптера за гашење пожара који поседује Србија, али се и друге летилице успешно користе у овој намени.
МУП Србије поред Камова на располагању за борбу са ватреном стихијом има и хеликоптере Х215 Супер Пума.
Иако јој то није примарна намена, ватрогасне перформансе Супер Пуме су веома респектабилне - захваљући пре свега "сирвој снази" мотора Турбомеца Макила и носивости до 4.5 тона воде у ведру.
Поређења ради, у зависности од услова, Х145 у једном налету на пожар може да избаци од 700 до 800 литара воде.