ПОЛОВЊАЦИ СВЕ СКУПЉИ! То није највећи проблем - на испоруку се чека и годину дана
У протекле две године аутоиндустрија се нашла под већим притиском него неке друге индустријске гране.
Прво пандемија, потоња загушења у ланцима снабдевања, проблеми у фабрикама за производњу микрочипова, па онда и рат у Украјини, смањена производња и трговина неким од кључних ресурса озбиљно су пореметили тржиште нових аутомобила. Крајњи резултат је константан пораст цена, и чекање на испоруку новог аутомобила и више од годину дана.
Како практично нових аутомобила нема довољно да би се заситила потражња на домаћем тржишту, купци се све више окрећу тржишту половних аутомобила у потрази за својим новим возилом. Према подацима од прошле године у Србији је за 6 месеци регистровано 34 одсто више половњака него лане што иде у прилог тези да ће се окретати тржишту половњака.
ДРАМА У ЧАЧКУ! Двојици дечака се губи сваки траг - обавештена и полиција
"ЧИСТИЛА САМ КЛОЗЕТЕ, то је поштен посао!" Српкиња о којој је BBC СНИМИО ФИЛМ доживела је страхоте од стране колега, а преминула је од опаке болести!
ИНОВАЦИЈА - РЕЦИКЛОМАТ НА НИШКОМ КЕЈУ: Прикупљање отпада води до БЕСПЛАТНИХ КОНЦЕРАТА
Повећање потражње подигло је цене на тржишту половњака још почетком 2020. године неких 10-ак одсто, да би се поскупљења наставила и током прошле године због поменуте проблематике у снабдевању. Тако су половна возила која су 2019. године коштала 7.000 евра поскупела за 4.000, а како се најављује да ће она поскупети још (према проценама стручњака поједини модели чак и до 30 одсто) не треба да нас зачуди да им цена на крају буде око 13.000 евра.
Велики проблеми због рата у Украјини
Како се велики број делова и материјала које користи европска индустра аутомобила увозе из две зараћене земље Украјине и Русије, тих кључних компоненти сада просто нема довољно и цене расту.
Поскупели су малтене сви материјали који су укључени у процес производње аутомобила нафта (па самим тим и пластика и гума), челик, бакар, алуминијум, племенити и ретки метали... то се дефинитивно прелива на цене нових аутомобила, те последично и на половне. Посебно проблематичном се испоставља набавка кабловских снопова.
- Европски произвођачи из Украјине увозе седам до 11 одсто тих кабловских свежњева, а већ и пре избијања рата почели су да траже алтернативе за украјинске каблове, рекли су за ЕУРАЦТИВ представници Европске асоцијације снабдевача аутомобилске индустрије (ЦЛЕПА).
Произвођачи микрочипова су годинама уназад оријентисани на тржиште рачунара више него на тржиште нових аутомобила, а са избијањем рата у Украјини њихова производња је додатно успорена.
Украјинске компаније Ингас и Крајоин (Cryoin) производе око 45 до 54 посто светског неона, кључног за ласере који се користе при производњи чипова, известио је недавно Текцет, али су услед инвазије Русије они приморани да угасе производњу.
Проблеми у производњи микрочипова
Ни мало не помаже чињеница да је једна од већих фабрика које су производиле ове компоненте у Јапану изгорела. Према проценама заједнички утицај пандемије, рата у Украјини и проблема са производњом микрочипова је смањила производњу нових возила за 40 одсто.
Према последњим доступним подацима Украјинске асоцијације произвођача моторних возила (Украутопром), 2021. године је у ту земљу увезено 674,375 аутомобила од чега је 84 одсто половних (566,475 аутомобила). Од те цифре највише је увезено из Пољске и Немачке, укупно 199.000 возила. Са ванредном ситуацијом у земљи овај увоз је пао малтене на нулу, те ће вишак аутомобила на аутоплацевима у Немачкој морати негде да заврши, а једно од тржишта где се спекулише да ће они осванути је и наше.
Према другом сету података, који је објавио Институт за истраживање тржишта аутомбила, најпопуларнији модел који су Украјинци увозили из Европе је Фолксваген Пасат, Шкода Октавија и Фолксваген Голф, и то не старији од 10 година.Тако да ће ове године, тржиште половњака потенцијално преплавити велики број управо ових нешто квалитетнијих, новијих и самим тим скупљих половњака.