Реците ЗБОГОМ приватности: Нисте параноични, истина је да вас неко ПРАТИ и то СВАКОДНЕВНО!
Уз технолошки развој, који све брже напредује, добијамо многе користи, разне активности у животу нам постају лакше, али истовремено остајемо без нечега веома важног – приватности
Ове године су се многи узнемирили због открића на које све начине технолошки гиганти и њихови клијенти могу да прикупе наше личне податке и користе их за своје потребе. Фејсбук је, због афере са агенцијом "Кембриџ аналитика", морао да одговара пред европским и америчким властима и објасни како је могуће да је та агенција добила податке милиона корисника друштвене мреже и користила их у политичке сврхе.
"Гугл" је признао да стотине компанија могу да имају увид у податке корисника г-мејла. Компанија "Епл" има софтвер чија је једина сврха да гледа док корисници "ајфона" проверавају стање на рачуну у банци и да те податке прода оглашивачима. Ово су само неки од бројних примера, а све се чини да ће у будућности наши приватни животи бити још изложенији.
О томе како мањак приватности утиче на људску психу, говори психолог Урош Антић.
- Мислим да не претерујем када кажем да је једина приватност, која је остала недирнута, она у нашим главама и мислима. Мањак приватности је постао стандард који као да се очекује. Колико људи прочита у потпуности услове коришћења софтвера или апликација? Тамо пише шта све компанија која је власник може да уради са нашим подацима, а много нас се према томе односи олако. Велика количина података која се прикупила и прикупља се и даље, може да нам открије пуно о нама, али ја имам утисак да у многим стварима потврђује оно што већ знамо - људи су бића навика, имамо велику потребу за контролом и предвидљивошћу (неки психолози сматрају да су то два стуба менталног здравља), и у вези с тиме, страх је моћан начин да усмери наше понашање - каже психолог.
Према његовим речима, људи су у великој мери сами решили да се одрекну неког дела приватности због комодитета.
- Лакше је користи "Гуглов" налог за све, него ручно пребацивати податке са диска на диск. Комодитет је нешто чега се као људи тешко лишавамо када се једном навикнемо на њега. Спремни смо да мењамо слободу за сигурност, како каже стара изрека, и мислим да не морам да подсећам како гласи други део те изреке. Хоћу да верујем да ће приватност у нашим мислима остати само наша, још дуго времена. Када имате утисак да сте стално праћени и снимљени, то с једне стране чини да је ваше понашање неаутентично, а с друге, та неаутентичност се преноси и на наш унутрашњи доживљај себе, тако да нам може бити све теже да препознамо ко смо заиста ми и шта нам заиста треба, а шта је наметнуто споља, било кроз посматрање других, било кроз маркетиншке и адвертајзинг кампање. Потреба за сталном повезаношћу на интернет је била непозната пре десетак година. Пробајте сада да искључите интернет на неколико сати, дана или месеци. Незамисливо, зар не? А то је било норма не тако давно - рекао је он.
БЕБА ДАНИЦА ПРВА ПРОНАШЛА ЗЛАТНИК! Традиционално ломљење чеснице испред Храма Светог Саве (ФОТО)
С друге стране имамо и велики број људи који свесно своје приватне ствари објављују на друштвеним мрежама.
- Друштвене мреже су, према мом мишљењу, само појачале и истакле потребе које већ постоје у људима. Сви имају потребу да буду препознати од стране других, да кажем виђени и примећени. Као мали замишљамо да смо у улогама хероја или хероина, докторке или астронаути. Када год ставимо нешто на интернет, лајкови, шерови и коментари су нешто што потврђује и нашу вредности и даје нам "објективну" потврду да смо препознати, па можда и вољени. Дигитална револуција није променила само једну генерацију, како се у јавности често говори када причамо о Миленијалсима или генерацији З. Сви смо се променили - сви смо за телефонима или за компјутерима. Погледајте само како изгледају активности у градском превозу - људи или пиље у телефоне или у слушају музику. Ретко ко гледа у друге, ретко ко директно комуницира, само кад мора – закључује Антић.
Бројне апликације које имамо на паметним телефонима имају скривене функције. "Фејсбук" и "Месинџер" на пример имају приступ СМС порукама и запису телефонских разговора. Приликом њиховог инсталирања имате избор или да прихватите да дате приступ свему што апликација тражи, или да је не инсталирате. Знајте и да бесплатну вај-фај мрежу у разним продавницама не користите скроз бесплатно - продавнице вас прате преко ње.
Пре даунлоудовања и инсталирања обавезно прочитајте услове и правила коришћења. Међутим, ни то није гаранција, јер се многе компаније баве прављењем програма које могу да вам убаце у компјутер. Многи су приметили да на сликама Марка Закерберга његов лаптоп има црну лепљиву траку прелепљену преко камере. Компанија "Емоушнал Аналитикс" је развила софтвер који користи веб камеру рачунара како би гледао и анализирао реакције људи на рекламе.
Камере у продавницама нису само тамо да би се спречиле крађе. Компаније вас посматрају свуда где се крећете у продавницама прикупљајући податке које могу да продају. Савремене камере користе технологију препознавања лица како би сазнале године, етничке припадности и родове купаца и тако правиле профиле својих циљних група. Неки од тих програма, попут једног који је направила компанија "Амазон", треба да дају податке полицији и онда ће моћи да вас нађу органи реда и закона где год вас сниме.
БОНУС ВИДЕО: Овај аеродром је СВЕТСКО ЧУДО, а разлози су ОЧИГЛЕДНИ