ЗАШТО МОРАТЕ ДА СЕРВИСИРАТЕ КЛИМУ? Лети је најчешћи узрок пожара, морате поштовати ова правила!
Обавезно сервисирајте свој клима уређај уколико до сада то нисте учинили!
Узрок пожара који је у понедељак букнуо у Улици Радоја Домановића на Звездари био је клима уређај, а гашење ватре отежало је то што ватрогасци нису могли да приђу запаљеном стану због паркираних аутомобила.
КАДА ЋЕМО ПРОГЛАСИТИ КРАЈ ЕПИДЕМИЈЕ У СРБИЈИ? Услови су јасни, све зависи од вакцина и новог соја - на јесен се ствар ломи
ИСПРАВИТЕ ГРЕШКЕ КОЈЕ СТАЛНО ПОНАВЉАТЕ: Најважнији савети за исхрану, одевање и "понашање" када је врућина
КАКО ЗАПОЧЕТИ СВАКУ МОЛИТВУ? Послушајте овај вредан савет Владете Јеротића, ево како се молитва одражава на ваше ментално здравље!
Због почетка летње сезоне коришћење расхладних уређаја је све заступљеније, а овакви случајеви одличан су показатељ да о њима морамо водити рачуна током целе године, пажљиво их користити и сервисирати, док стамбена јединица у којој живимо мора поштовати одређена правила како долазак хитних служби по позиву грађана не би био додатни проблем.
Пожар у Радоја Домановића букнуо је у попотневним сатима и толико се брзо проширио да је ватра узбрзо захватила цело поткровље вишеспратнице. Ватрогасци су, према причи станара, на лицу места били након само неколико минута касније, али узалуд јер својим возилима у први мах нису могли да приђу ватри и започну гашење.
Срећом, станари су на време евакуисани, ватрогасна служба је изнедрила решење тако да је пожар гашен са висине и спречено је да се ватра прошири на суседне објекте.
Клима уређај који је, према првим резултатима истраге и како се могло чути на лицу места, узрок пожара, нешто је што готово сви имамо у кући, али само део грађана поштује правило да се она мора сервисирати барем једном годишње.
- Редован годишњи сервис је нешто без чега ниједан грађанин не би смео да укључи уређај у свом дому. Он подразумева прање филтера мрежице и дезинфиковање антибактериолошким средством, испирање канала, контролу температуре издувавања ваздуха, проверу притиска и фреона који се врше манометром, визуелни преглед уређаја и евенутално допуну фреона уколико је потребно - казао је један сервисер.
Оно што представља највећи проблем јесте то да људи мисле да уколико клима ради, није јој потребан сервис, каже нам мајстор и додаје да је проблем и то што се сви сете да имају уређај "у пет до 12".
- Сваке године имамо исту ситуацију – зову нас људи тек кад крену јаке врућине, па се створе велике гужве и закрчења, а онда нестрпљиви корисници климу користе иако није сервисирана. То вам је исто као да имате бомбу у кући. Јер, ви не знате да ли је током зиме она оштећена, да ли је нешто упало у канале, да ли су инсталације у реду… - прича он.
Напомиње да, када је у питању редовни годишњи сервис, многи не знају да климе које се користе у просторијама попут фирми и канцеларија, где је генерално већа фреквенција људи, морају да се сервисирају на свака три месеца.
- Ако ревносно водите рачуна, нема потребе да будете забринути и то не само због ситуација као што је ова у којој дође до пожара, већ зато што одржавањем спречавате размножавање свакаквих вируса, гљивица и бактерија, који могу бити погубни по наше здравље, а спречавате и да се скупља прљавштина - каже он.
Иако, каже, није стручњак за пожаре, сервисер напомиње да је сигуран да пожар у Радоја Домановића није изазван цурењем фреона како се најпре мислило јер, како је објаснио, он није запаљиви гас. Вероватније је, каже, да нешто није било у реду са инсталацијом, али подвлачи и да не жели да се меша у посао надлежних служби.
"Ватрогасцима мора бити омогућено да приђу објекту"
Са друге стране, они који су стручни да говоре о пожару објаснили су да, према домаћем законодавству, објекати високоградње, у зависности од врсте и намене, морају бити пројектовани, изграђени, коришћени и одржавани на начин којим се обезбеђују услови за безбедан боравак људи и сигурну евакуацију људи у случају ванредних догађаја.
Због тога је Сектор за ванредне ситуације објавио неколико специфичних, превентивних мера које се морају поштовати. Најпре, степеништа, ходници и посебно противпожарне степенице увек морају бити проходни.
- Ватрогасним возилима мора бити омогућено да приђу објекту са оних страна на којима се налазе прозори, врата или други слични отвори. Прилаз објекту са стране забатног зида без отвора не сматра се прилазом за интервенцију - наводи се у препорукама на сајту Сектора.
Поред тога, унутрашњи хидранти морају увек бити исправни за коришћење, а прилаз електро-орманима омогућен.
Саветује се такође да се предвиди могућност отварања прозора на највишој етажи објекта за вентилирање степеништа, направити план евакуације и упозорити станаре.
- Сваки излаз из објекта, у случају пожара, мора бити означен уочљивим знаковима ако излаз или пут до излаза нису видљиви непосредно из просторија - наводи се.