ШТА СЕ ДЕШАВА СА НАМА КАДА ПОПИЈЕМО СВЕТУ ВОДУ: После овог текста видећете која је најјача жива сила
Ако неко жели да сазна зашто баш преко воде даје благодат, а не преко неког другог елемента, нека узме Свето Писмо па ће му бити јасно.
Освећена вода постаје "жива вода", спасоносна и освећујућа "вода живота", јер у себи има благодат и силу Духа Светога. Она силом Божијом задобија "благодат духовну и силу дејствујућу", док ван Тројичног Бога, вода остаје најобичнији елемент.
У Православној Цркви постоји "мало" и "велико" освећење воде.
"Мало" освећење воде се врши веома често, док се "велико" освећење врши првенствено на дан Богојављења, али и другим приликама.
Освећење воде се врши призивом Духа Светога
Треба знати да се освећење воде не врши на магијски начин, него ту постоји и човеково слободно саучествовање. Верници у разним приликама узимају освећену воду путем пијења или путем шкропљења. На тај начин они примају благослов распетог и васкрслог Сина Божијег Исуса Христа.
Другим речима, освећена вода има далеко већи значај него штоје то био случај са употребом воде приликом прања и чишћења људи у другим религијама.
Вода после призива Светога Духа и Његовог присуства у истој, није више обична вода, него је она постала освећена. Другим речима, она је задобила искупитељски значај и особину, постала је "жива вода", спасоносна, освећујућа и животоносна.
Тачно је, дакле, да постоји вода, али све је од благодати Духа Светога, који је "залог живота". Другачије речено, освећена вода силом Божијом задобија "благодат духовну и силу дејствујућу", а ван Тројичног Бога вода остаје најобичнији елемент и као таква немоћна да пружи човеку било какав духовни препород.
Благодат или божанска енергија припада свима Трима Лицима Свете Тројице и људима се даје тријадолошки: од Оца кроз Сина у Духу Светом.
О значају воде, о њеној симболици и божанској благодати коју освећена вода има, карактеристичне су речи светог Кирила Јерусалимског:
Вода је нешто изузетно велико, и најбоље између четири елемента света. Небо је обиталиште Анђела, а небеса су од воде; земља је боравиште људи, а она је од воде; и пре свега шестодневног стварања онога што је постало, Дух Божији ношаше се над водом. Вода је почетак света, а почетак Јеванђељаје Јордан. Израиљ се кроз море ослободио од фараона, а слобода свету од греха, даје се преко Крштења у води Речју Божијом.
Вода се доводи у везу са почетком хришћанског живота – са Крштењем; користи се у светој Тајни Евхаристије; сачињава основни елеменат приликом вршења служби за освећење и благосиљање васцелог човека; помиње се у многим молитвама Православне Цркве.