ВАЖНО ЗА СВЕ ВОЗАЧЕ! Ако немате ЗИМСКЕ ГУМЕ, казне су папрене, НОВО ПРАВИЛО ступа на снагу 1. новембра!
Све што треба да знате о правилу које важи од 1. новембра
Од 1. новембра као и сваке године возачи би на својим возилима требало да летње гуме замене зимским. Јесте да метеоролози најављују још пар топлих дана, али већ пред крај месеца температура поново пада, а "док се окренемо", освануће 1. новембар.
ПОКОЈНОМ МИРОЉУБУ ЈЕ РАЗЛУПАНА ГЛАВА, А ШЕТА СЕ ПО СРПСКОМ СЕЛУ: Последњи сусрет је имао са бака Вером!
ПРАВО ЈЕСЕЊЕ ЈУТРО У СРБИЈИ УЗ МРАЗИ И САМО ДВА СТЕПЕНА: Рхмз издао прогнозу до крај октобра - биће још сунчаних дана
СИГНАЛИ КОРОНЕ КОД МАЛИШАНА: Пулмолог упозорава, уколико се ваше дете жали на ОВО, брзо код лекара!
Дамир Окановић из Комитета за безбедност саобраћаја и Марком Лацмановићем из сервиса "Еурогуме" говорио је о замени летњих у зимске гуме, о безбедности, као и о казнама.
- Ако је на коловозу снег, лед или поледица, а ви немате зимске пнеуматике на сва четири точка и то са дубином шаре најмање од 4 милиметара, можете да добијете казну. Она се креће у распону од 10.000 до 20.000 динара за физичко лице, исто толико за возача, а ако је власник правно лице онда је од 60.000 до 800.000 динара - објашњава Окановић.
Оно што је још важно да занте, додаје он, јесте и то да уколико дође до саобраћајне несреће, а ви сте имали макар један летњи пнеуматик, а на коловозу је снег, лед или поледица, и утврди се да је то узрок саобраћајне незгоде, ви плаћате комплетну штету која је настала у тој саобраћајно незгоди.
- Дакле, 4 зимске гуме у неком ценовном рангу коштају мање од оног што можете да платите уколико дође до саобраћајне незгоде. Значи да, ако немате, то може да вас кошта много скупље, може да се деси да платите 50.000 евра штету повређенима, страдалима, штету на возилима... То што нисте на време ставили гуме може да вам загорча живот - закључује Дамир Окановић.
Србин не би био Србин да се не побуни
Како даље објашњава, од 2011. године је утврђено правило да од 1. новембра морају да се замене гуме.
- Тада смо имали коментаре попут оних: "шта ће мени зимске гуме, ја знам да возим", "може и са летњом гумом, ако је добра шара". Међутим временом су људи схватали да то баш и није тако. Дакле, људи који нису имали културу да стављају зимске гуме коментрисали су то на свакакав начин, међутим како су и само били принуђени да ставе зимске гуме, видели су да је то потпуно друга прича. Ја у последњих пет године нисам чуо у јавност да је то неко коментарисао, да се побунио како су оне непотребне, како је то харач, како је то раније било - наводи Дамир Окановић.
Зашто је важно да ставимо зимске гуме
Према његовим речима, зимске гуме нису важне само због снега, већ и због ниских температура, нарочито треба имати у виду да је температура коловоза нижа у односу на температуру ваздуха.
- Чак и ако у току дана отопли, па буде 12, 13 степени, дешава се да подлога буде много хладнија, онда се летња гума укрути. Она је од таквих материјала направљена да просто буде превише чврста и онда нема добро пријањање. Нарочито у случају потребе за наглим кочењем, или при мало бржим проласцима кроз кривину, летња гума вам неће дати одговорајуће пријањање и тад се стварају велики проблеми - каже Окановић.
Летња гума губи својство испод 7 степени
Иначе, зимска гума неопходна и када је хладно, небитно да ли снега има или не.
- Ако температура ваздуха падне испод 7 степени, летње гуме губе своја својства, знатно лакше проклизавају и имају дужи зауставни пут - каже.
Универазлне гуме као компромис?
Многи возачи преферирају универзалне гуме, размишљаући да су тако покрили сва годишња доба. Да ли су оне добро решење?
- Универзалне гуме покушавају да уједине све битне карактеристике једног пнеуматика, један од тих јесте пријањање на сувом коловозу, пријањање на мокром коловозу, пријањање на снегу, кочење на та три типа коловоза и слично... Колико је мени познато ниједан произвођач није успео да направи идеалну гуму, то је као кад вам неко каже направили смо универзалну одличну обућу коју можете да носите и зими када је снег и лети када је 40 степени, таква обућа не постоји, нити се чизме носе зими, нити се папуче носе лети. Тако да власници возила треба да обрате пажњу да ли ће се одлучити за универзалне пнеуматике - закључује Окановић.
Поскупљење и несташица гума
Ранијх година, возачи су чекали последњи тренутак да замене летње гуме зимским, међутим, гужве су већ почеле да се стварају по вулканизерским радњама.
- Навике људи се мењају и ово хладно време довело је да људи мењају гуме, јер нема више разлога да имају летње гуме на аутомобилима, тако да је нешто раније у односу на прошлу године кренула замена пнеуматика - говори Марко Лацмановић.
Потрвђује то је да је дошло до поскупљења гума, саме услуге замена, да се нова поскупљења очекују, али и да је несташица гума.
- Сви произвођачи имају фабрике широм света, тако да је проблем у транспорту, који је доста поскупео и једноставно сировина је поскупела, тако да су отежани канали логистике и зато гуме касне у доласку - објашњава нам он.
Како дођае, цена сировина на тржишту скаче, тако да се и наредних година може очекивати поскупљење.
- Летњи пнеуматици ће бити скупљи на пролеће. И уградња је поскупела, а и много је мање људи који су заинтересовани да обављају овај посао и то највећи проблем са којим се суочавамо - наводи Лацмановиц.