СВАКИ 3. МАЈ ЋЕ БИТИ ДАН ТУГЕ: Министарка просвете о масакр у Рибникару -"То су родитељи и породице деце пред којом је требало да буде читав живот"
"Буђење" бити обележена прва годишњица масовног убиства у Основној школи "Владислав Рибникар", у којем је 3. маја 2023. животе изгубило девет ученика и радник обезбеђења школе.
Славица Ђукић Дејановић је истакла да ће сутра, пре свега породице убијене деце, имати прилику да достојанствено изразе свој бол, сећање и патњу.
Министарка је за РТС да ће сваки 3. мај бити дан огромне туге и сећања на жртве.
-Питање 'зашто' никада неће добити потпуни одговор, посебно га неће добити они који су највише погођени у овој трауматичној ситуацији, а то су родитељи и породице деце пред којом је требало да буде читав живот - рекла је Ђукић Дејановић.
Министрка је рекла да ће "Буђење" бити симболичан назив за програм којим ће се сутра обележити годишњица масовног убиства у Основној школи “Владислав Рибникар”.
-Сам почетак обележавања или буђења сутрашњег дана биће везан за могућност да они који су у таквој потреби се нађу на месту где се злочин и догодио. И то у једној просторно-ликовној конструкцији где ће достојанствено моћи да изразе свој бол, своје сећање, своју патњу на начин како они то мисле - рекла је министарка просвете.
Она је навела да ће најпре то моћи да учине само родитељи и најближи чланови породице, а после и грађани који буду имали ту потребу.
После тога је планирано да од 9 до 19 сати у Ташмајданском парку, око споменика Десанке Максимовић, буде тзв. манифестација форум.
-Један проактиван однос комуникације чланова Радне групе и свих оних који имају потребу да пошаљу било какву поруку како би могао да изгледа тај комеморативни доживљај свих наредних дана и година 3. маја, на који начин би могао да изгледа сам центар, на који начин заправо размишљамо о томе 'зашто' и на који начин размишљамо о томе на који начин неговати достојанствено сећање на жртве - истакла је Ђукић Дејановићев.
Министарка је рекла да ће се у 20 часова на Ташмајдану, ако временске прилике дозволе, а ако не то ће онда бити у СКЦ-у, послати сценско-музичка порука.
У време када су се злочини догодили у ОШ "Владислав Рибникар" и у околини Младеновца сви екрани биће тамни читав минут, додала је она.
Министарка је рекла да главну реч у изградњи меморијалног центра треба да имају родитељи убијене деце.
-Ја сам става да породице жртава доминантно треба да, пре свега саме, дају свој став, да можда чују размишљања и стручних лица и свих добронамерних грађана, пријатеља, свих оних који су погођени, а то смо сви ми, али да у дефинитивним порукама, идејним порукама, њихов утицај треба да буде доминантан, а наравно да ће стручњаци осмислити како најквалитетније реализовати њихову идеју - рекла је Ђукић Дејановић.
Она је навела да се води рачуна и о садржају порука које треба да пошаље сам тај центар.
-Води се рачуна о томе да се што већи број добронамерних размишљања о томе како неговати сећање на невине жртве, невино страдале, уопште означи и на који начин, не само послати поруку у грађевинском, архитектонском смислу, што је једно време била тема за расправу у јавности, него које су практично идејне поруке - истакла је министарка.
Навела је и да ће сутра на Ташмајдану бити једно сандуче где ће они који не буду желели да директно комуницирају - моћи у писаној форми да оставе своју поруку.
Министарка је навела да је ова догађај навео све да се видљвост тема насиља и безбедности деце буде већа.
-Мислим да су институције система едукативне, да кажем едукативни субјекти школе, основне и средње, подигле видљивост теме и код родитеља, и код наставника, и код деце. Већи број педагога и психолога у школама и њихова активност, дали су извесни резултати у смислу сагледавања простог проблема и последица које могу бити толико дубоке и велике да читаво друштво мора предузимати све више и више корака да се минимизирају - рекла је она.
Ђукић Дејановић је навела да је у трагичним ситуацијама психолошка помоћ кључна, и да када је у питању психолошка помоћ, млади имају мање предсрасуда у односу на њихове родитеље.
-Млади умеју да завире у своју душу и у душу свог другара, посебно ако их на то подстичемо, али на један начин који није наређивање, него кроз дијалоге. Млади имају потребу ако им дамо могућност да то не буде у психијатријској установи, него буде у позоришту, буде у некој кафетерији где иначе воле да се окупљају. Дакле, буде у простору и у средини као и од појединаца које они прихватају - рекла је министарка просвете.
Она је додала да се сада намеће и проблем дифицита психолога и педагога у школама.
-Немају још увек, нажалост, све школе и психологе и педагоге, али нема школе која нема или једног или другог стручњака овог профила. Важно је да психолози и педагози едукују наставнике, остале сараднике, родитеље, како да препознају, пруже помоћ и на време предосете или посумњају да њихово дете, њихов рођак, неко дете у школском узрасту има неки психолошки проблем који се може завршити агресијом - рекла је министарка.
Ђукић Дејановић је рекла да је ова школска година била школска година дијалога наставника и ученика неупоредиво више него раније, као и да су следећи кораци заправо даље продубљивање активности вршњачке едукације.
"Да комплетан живот у школама буде усмерен на васпитну, а не само на образовну функцију у још већој мери него што је то било у овој школској години", истакла је Ђукић Дејановић.
Извор: Танјуг