ОТКРИВЕН УЗРОК ПАДА АВИОНА? Први резултати истраге о несрећи у којој су погинули пилоти (ФОТО)
Нажалост, пилоти су страдали на лицу места
Екстремно мала висина на којој је летео "МиГ-21" изнад села Брасина код Малог Зворника, као и последњи маневри непосредно пре пада летелице, у средишту су истраге која је отворена поводом тешке ваздухопловне несреће у којој су погинула двојица пилота Ратног ваздухопловства, мајор Дејан Крсник и капетан прве класе Звонко Веселиновић.
Колико језика говорите? Неколико савета како да ове ЈЕСЕНИ доживите магичну авантуру?
СИН НАСТРАДАЛОГ ПИЛОТА ЗА ТРАГЕДИЈУ САЗНАО НА ИНТЕРНЕТУ: Тата није требало да ради, погинуо је на слободан дан
ИЗГУБЉЕНИ ОД БОЛА И ТУГЕ! "МАРО ПОГИБЕ НАМ ЗВОНКО": Отац настрадалог пилота, гледао рушење авиона
Они су трагично настрадали у петак ујутру, на редовном летачком задатку, када се летелица којом су управљали из засад непознатих разлога, тик изнад околних кућа, сурвала у оближњи поток.
Ове околности чине основу истраживања које спроводе две војне комисије - једна у надлежности Генералштаба Војске Србије и друга, стручна, коју води Команда Ратног ваздухопловства. Њихов задатак је да прикупе све чињенице, изјаве очевидаца и резултате експертизе олупине "МиГ-а 21" и дају одговор о тачном узроку пада летелице.
Прве информације из истраге, засад искључују неисправност летелице, а ток даље истраге усмеравају на изузетно малу висину и евентуално људски фактор у управљању летелицом. Војни истражитељи засад су на ставу да је посада покушавала да на већу висину извуче авион који је из још непознатог разлога изгубио силу узгона. Тиме се објашњавају последњи маневри пилота, "окретање" авиона, као и одбачен резервоар летелице, који је завршио у оближњем малињаку.
Шта је довело до трагичног исхода могао би да "каже" и уређај за бележење параметара лета, који снима већину промена у раду мотора, склопова и инсталација, као и команди из кабине. Овај апарат, међутим, бележи податке на траци, па је велико питање да ли је у експлозији летелице и пожару који је уследио остала неоштећена и употребљива за очитавање. Ови подаци, уколико су сачувани, биће "преклопљени" са планом лета и комуникацијом покојних пилота са оперативним центром у Команди РВ.
- "МиГ 21" прошао је све прописане процедуре пре полетања. Ништа заиста није указивало да му предстоји трагедија. Петак је на Батајници био релативно миран дан, јер због најављене промене метеоролошких услова није планиран велики број летова. Свега неколико авиона је на задатке полетело између осам и девет часова. Нажалост, Звоне и Крсник нису се вратили - каже саговорник из Ратног вазухопловства ВС.
Комисија ће анализирати и чињеницу да је авион пао на свега неколико стотина метара од родног села пилота Звонка Васиљевића, као и да је мајци претходно најавио да ће прелетети преко породичне куће у Доњој Борини. Важна околност је и да је "МиГ 21" направио два прелета преко села, пре него што ће се сурвати у смрт. Готово да нема дилеме да је несрећна посада схватила да летелица незаустављиво јури ка тлу, па су успели да избегну насељени део села и обруше се на парцелу без кућа.
Познаваоци војне авијације подсећају на сразмерно ретке техничке кварове као узроке несрећа, али и кажу да је "МиГ 21" авион који понекад зна да промени ћуд. Старост летелице обично је - трећеразредно питање.
- Не постоји стар или млад авион, постоји исправан или неисправан. "МиГ 21" поуздан је и сигуран авион, али много је искустава о проблемима који су се јављали у његовом коришћењу у ЈНА и другим армијама. Он тражи пилота који га зна у душу, док летачима других ваздухоплова може да зада различите главобоље. Другим речима, тражи сигурну руку, која може да буде кључна у непредвиђеним ситуацијама - каже Миодраг Стевановић, пуковни Ратног ваздухопловства у пензији.
Пуковник у пензији Зоран Бисерчић поводом трагедије која је погодила Војску Србије каже да узроци несреће могу бити различити, али да сигурно не може бити да је авион полетео неисправан.
- Сигурно је да је полетео исправан, а разлози пада могу бити различити - квар, лош поступак пилота... Може бити и сплет околности, просто деси се. Пилотски посао је изузетно ризичан, а на њега утиче хиљаду фактора. Пилот само у слетању, за свега који минут, обично направи око 3.000 погледа очима - појашњава Бисерчић.
Настављен увиђај
Окружно јавно тужилаштво из Шапца, са одговарајућим екипама, укључујући Војну полицију, наставило је у суботу увиђај на месту авионске несреће у селу Доња Брасина, код Малог Зворника, у засеоку крај рудника - рекао је Зоран Обрадовић, окружни јавни тужилац из Шапца.
- Сагледавају се све околности авионског удеса, прикупља се све што је неопходно за анализу догађаја и предстојећа вештачења. Трага се за кутијом, која је била у авиону, која региструје рад авиона, као и за свим детаљима који треба да помогну да се установи како је дошло до несреће - каже тужилац Обрадовић.