"ВОДИЋЕ СЕ ДВЕ ИСТРАГЕ" Експерт објаснио могуће узроке пада летелице код Земун Поља, тврди да постоји једна срећа у несрећи
Esqual ВМ-1Ц је високоперформансна ултралака летелица чији је инжењерски и производни пројекат сада покојни пилот откупио пре 10 година од групе инжењера из Шпаније.
Поводом пада ултралаке летелице, која се у четвртак срушила недалеко од аеродрома "13 мај" код Земун Поља, водиће се две истраге - цивилна и она струковна, која обично траје три месеца, изјавио је оснивач портала Танго сикс, Петар Војиновић.
"У ШОКУ САМ!" Огласио се син настрадалог пилота код Батајнице - потврдио трагичне вести
НОВИ ДЕТАЉИ О ПАДУ АВИОНА КОД БАТАЈНИЦЕ: Летелици отпао део, пилот изгубио контролу, страдао на ЈЕЗИВ начин! (ФОТО)
ПРВЕ ФОТОГРАФИЈЕ СА МЕСТА ПАДА АВИОНА! Пилот није имао катапулт у авиону - застрашујући призори (ФОТО)
- Истрага због пада летелице у којој је погинуо пилот, власник летелице, биће цивилна, водиће је тужилаштво, како би утврдило да ли је било криминалитета и сличних намера, и она ваздухопловна из Центра за истраживање ваздухопловних несрећа, чији је циљ да анализира техничке и аспекте људског фактора како би се извукле поуке и лекције и како се нешто тако не би више поновило - рекао је Војиновић.
Додао је да се у истрази о паду ултра-лаке летелице Esqual ВМ-1Ц ангажују стручњаци из разних области, да се техничка експертиза ради на факултету, а анализира се и "историја" пилота.
Војиновић је указао да код нас генерална авијација, не авиосаобраћај, већ рекреативна, приватна авијација, није забележила удес са фаталним исходом преко две године.
- Последњи удес са фаталним исходом на аеродрому "13. мај" догодио се 2018. године и по среди је био људски фактор. Од оснивања тог аеродрома 2001. године ово су једина два удеса са фаталним исходом - навео је он.
Према његовим речима, Esqual ВМ-1Ц је високоперформансна ултралака летелица чији је инжењерски и производни пројекат сада покојни пилот откупио пре 10 година од групе инжењера из Шпаније. Био је то поуздан и квалитетан пројекат, навео је оснивач портала "Танго сикс".
- Глобално их је произведено око 20 примерака. Након отпочињања производње у Србији израђено их је не више од пет. Летелице су произвођене у киту (сегментима које купац сам саставља), не серијски - навео је он и прецизирао да се летелица регистрације YU-A299 срушила након полетања са аеродрома "13. мај" код Земун Поља.
Такве летелице су популарније у општој авијацији, јефтине су и подједнако морају бити сертификоване као све остале, рекао је Војиновић и додао да пилот мора да има дозволу, да поштује све процедуре.
Према његовим речима, разлози за несрећу могу бити бројни, а чињеница да је летелица успешно полетела говори да су се проблеми појавили после тога.
Срећа у несрећи је, како сматра, да је очевидац био један од најискуснијих пилота оваквих летелица и да је видео шта се дешавало, да му је пилот рекао да има потешкоћа са командама и контролом летелице.
То може, као је оценио, да значи свашта, а истрага ће утврдити да ли је пилот можда добио срчани удар, да ли се нешто заглавило или отпало...
Према његовим речима, ту је и чињеница да је отпао део летелице, што је поменуо очевидац.
На питање шта каже статистика, односно шта може да крене по злу, Војиновић подсећа да то што је рекреативна и приватна авијација у Србији била две године без икаквих удеса са фаталним исходом представља добар безбедносни резултат.
Према његовим речима, статистички, људски фактор је најчешћи узор несрећа.
- Техника јако ретко отказује, али и она мора да се надгледа, па ту опет долазимо до људског фактора. Машине се кваре и сада ће бити најважније да се утврди узрок несреће - рекао је он.
На питање како је могуће приземљити ултра-лаку летелицу на терену попут онога код Земун поља, у кукурузишту, Војиновић наводи да, када мотор откаже, то ништа није страшно, јер су летелице тако направљене да могу да једре без погона одређено време, али да је проблем ако се догоди структурно оштећење, што се овде помиње.