ДИГИТАЛ DAY 2017 – КУПЦИ У ДИГИТАЛНОМ СВЕТУ
Конференција је окупила еминентне предаваче из земље и региона
Највећа и најзначајнија регионална конференција посвећена дигиталном и интерактивном маркетингу, Дигитал Day, која је одржана јуче у Дому омладине Београда, окупила је еминентне предаваче из земље и региона који су говорили о трговини на интернету.
КАО ДА СУ СЕ ДОГОВОРИЛИ: Јуче кад је ПАО Инстаграм, сви корисници су радили само ОВУ ствар!
ВЕЛИКА ПРОМЕНА: Од данас ћете користити Вајбер СКРОЗ ДРУГАЧИЈЕ
Connected Shopper
Тема овогодишње конференције „Connected Shopper“ приближила је публици актуелне индустријске трендове, најбоље методе, праксу и искуства у области дигиталног маркетинга. Од стручњака који се баве истраживањем тржишта, представника регулаторних тела и телекомуникационих оператера и менаџера великих компанија, преко креативних директора и аналитичара, до успешних предузетника који стоје иза великих и растућих компанија – Дигитал Day 2017 је покрио све: од теорије и едукације до анализе и праксе.
Уводно предавање одржала је Сања Лалевић Цветковић, председница Скупштине ИАБ Сербиа и Дигитал Медиа Манагер у компанији Дирецт Медиа. Она је публици представила ADEX 2016 истраживање о дигиталном тржишту Србије. Трендови пораста нестандардног формата, видео и нативног оглашавања прате глобалне трендове, а годишњи раст тржишта у периоду 2015 - 2016. износио је чак 17,6 %, са укупном вредношћу од 23,7 милиона евра. Очекивано, порасло је и мобилно оглашавање, за скоро 250% више у односу на прошлу годину, за шта највећу заслугу имају друштвени медији, а назнаке су да ће се овај тренд наставити и током ове године.
Србија је дигитална!
Након оваквог увода у наредним предавањима публика је имала прилике да сазна да 12% интернет корисника Србије користи блокере реклама, али и да је Србија на истом путу на којем је Велика Британија била пре десет година. Иако је опште мишљење да Србија није прихватила дигитал у општем смислу,из Google Зоо тима је рекао да смо у великој заблуди. Наши корисници посећују портале са вестима 27% више од Британаца, и чак 10% више времена проводе online, али због јаче економије у Великој Британији се на дигиталне рекламе троши око 100 пута више. Корисници у Србији су прихватили дигитално тржиште, па је потребно да неко обавести оглашиваче о томе.
Сви желе податке о купцима
Да бисмо пословали у дигиталном свету, који није ограничен физичким баријерама, потребно је поштовати и регулативе о заштити података о корисницима. Генерал Дата Протецтион Регулатион (ГДПР) је регулатива коју ће ускоро морати сви да поштују, а којом ће корисници морати да дају пристанак за прикупљање података, као и да имају транспарентан приступ подацима и ономе за шта се они користе. Све ово добија нову димензију када схватите да је управо прикупљање података и профилисање купаца будућност дигиталног маркетинга – шанса да се купцу понуди права реклама у право време.
Свет је у перманентном бета стању
За панел на тему трансформације пословања и постављања дигиталног пословања као основе тражила се столица више, јер је панел окупио представнике телекомуникационих оператера, релевантне говорнике из области дигиталног маркетинга и великих предузећа. Сви су се сложили да дигитална трансформација не сме бити пројекат, већ редизајн постојећих пословних процеса, како би пословање било у корак с окружењем.
- Агилан приступ имплементацијама нових платформи је битан да компанија остане у тренду - рекао је Предраг Ћирковић, директор компаније САП West Балканс. Милан Симић, ЦИО Телеком Србија је рекао да је телеком индустрија у последњих неколико година прошла кроз озбиљне трансформације, да су промењена правила игре и да стратегија подсећа на јапанску стратегију: отворена борба на сваком фронту. Немања Жиловић из Теленора мисли да нова игра тек почиње јер је за успешно пословање кључна брзина прихватања и постављања нових трендова.
- Ако ниси уплашен, онда си у проблему, онда си већ закаснио. Тотална параноја може да вас спасе да будете у предности. Морамо то схватити и понашати се у складу са тим -закључио је креативни стратег Лазар Џамић.
Једини начин функционисања у овом турбулентном окружењу је по речима Немање Жиловића : „Препознати потребе и инвестирати у нови модел пословања у тренутку када све већ функционише савршено. Баш тада треба креирати трендове и нове моделе, а то у пракси делује као да мењате све моторе авиону у лету, без слетања“.
Панелисти су се сложили да је будућност којој нема алтернативе потпуно другачији начин учења, организовања, заједничког рада и перманентног усавршавања. Треба прихватити хаос као перманентно стање.
Смислени садржај на сваком кораку
О вредности мобилног пословања, трансформацији садржаја, његовом конзумирању и утицају друштвених мрежа говорила је и
Katrzyna Paliwoda из компаније Facebook. „Живимо у ИВ индустријској револуцији, са пажњом публике од 3 секунде, са превише података свуда око нас“, рекла је Katrzyna и додала да „Ни Facebook пре седам година није имао мобилну стратегију, чак су предвидели да мобилни телефони неће бити популарни. Сада је све што раде мобиле фирст, па онда десктоп“. Као хладан туш публици одјекнула је реченица да маркетари често погрешно користе Facebook рекламирање, јер упркос популарном мишљењу кликови не подстичу продају. Садржај и креативност су битнији, као и стратегија пласирања, посебно на мобилним уређајима. Квалитет пажње на мобилном телефону је много већа, него на било чему другом. Трансформација битних ствари иде од фиксних ка покретним стварима, а креативност је много битнија од буџета. Katrzyna нам је одала тајну и рекла пет кључних елемената успешног садржаја: Слику учинити покретном, кад год је то могуће; не заборавити на формат видеа, посебно због садржаја на паметним телефонима; направити видео који је супер и без звука; изненадити публику, бити нестандардан; реклама мора да буде добро темпирана да би дошла до своје публике.
Људи су „дата хотспотови“
Programmatic & e-commerce, је тема којој је предавање посветио Hossein Houssaini, из маркетиншке куће Хавас. Ново доба пословања није заобишло ни маркетиншке куће, па је промена досадашњег приступа довела до programmatic пословања. Транзицијом са старих пословних модела дошли смо до демонстрације, укључивања и оснаживања купаца, као кључних елемената приступа публици. Праћењем активности, навика и понашања купаца креирају се профили који омогућавају да испоручимо добру рекламу у право време. Долазимо до тога да ће нас велике компаније и маркетиншке агенције знати боље него наша породица. Нови алгоритми и таксономије су будућност која омогућава да из огромне количине података изведемо добре закључке који ће нам омогућити да боље пласирамо рекламе на обострано задовољство.
Кораци до успешне е-трговине
Други панел био је посвећен искуствима израде, лансирања и неговања e-commerce пословања и провео нас је кроз кључне кораке кроз које су прошли појединци и компаније које стоје иза најуспешнијих портала у Србији попут kupujemprodajem.com, idealno.rs, mojapijaca.rs и mozzartbet.net.
Иако се сви баве различитим темама, панелисти су се сложили да је свима заједничко да се куповина из offline полако, али сигурно помера у online. У основи сваког пословања планирање је кључан елемент, посебно у овако турбулентном окружењу. Не треба заборавити ни да су све ове фирме били својеврсни пионири у својим областима, без досадашње праксе и искуства.
Бојан Лековић, оснивач портала kupujemprodajem.com рекао је да је њихов портал неколико година радио потпуно непрофитно. Mozzart Бет је у трансформацију на online кренуо чим су то дозволиле законске регулативе, а сада компанија запошљава преко 4000 људи у региону, од чега је пола у Србији.
Занимљиво је да програмирање све компаније раде интерно, без екстерних кадрова. Побољшање квалитета је кључ, а добра идеја је нешто чега се треба држати, чак и када у старту делује нереално, закључили су панелисти.
Хакујте раст пословања
„Да бисте порасли и оптимизовали пословање морате заборавити сво традиционално знање, јер су данашњи конзументи много другачији од оних од пре неколико година“, почео је Стеве Лок из медијске куће The Ецономист.
Да би се нешто урадило кључна је добра идеја. На примеру своје компаније Стеве је показао како са малим буџетом и добрим планом компанија може остварити одличне резултате. Његов приступ је одабир једне од 5000 маркетиншких стратегија и држати се ње, улагати корак по корак, а након годину дана променити стратегију, како не бисте изгубили свежину. На тај начин имате дугорочну стратегију, подељену на мале кораке.
Знамо ли да читамо графиконе?
Вероватно бисмо сви рекли да знамо, али да ли из тих графикона умемо да прочитамо битне ствари, била је једна од тема, можда и најзанимљивијег предавања које је одржао Роберт Петковић, ПИНК Цроатиа. Google аналитика је моћан алат, али уколико нисте добро упознати са пословном стратегијом и немате циљ пословања и јасну дестинацију, велика је шанса да трошите новац на погрешној страни. Multi-channel funneling омогућава одређивање канала који имају своју сврху, висок ниво конверзије, и испуњавања циља пословања, а све како бисмо имали добар повраћај инвестиција.
Живимо у дигиталном свету
Уколико желимо да успешно послујемо, морамо прихватати трендове довољно брзо, а уколико желимо да будемо међу најуспешнијима, онда треба да постављамо трендове. Окружење је турбулентно, променљиво и не дозвољава традиционалне методе пословања. По глобалним трендовима које и Србија прати, дигитално тржиште ће расти, а питање је да ли ћете ви бити део њега или седети по страни и гледати у своје пропуштене прилике. Агилни приступ, флексибилно пословање, фокус ка мобилном оглашавању, прилагођавање новом типу садржаја и конзумената, само су неки од елемената без којих не можете. Поред људи, живимо у окружењу у којем полако, али сигурно и машине почињу да комуницирају са нама, али и једне са другима, генеришући огромну количину података, углавном о нама. Ти подаци се користе како бисмо у најбољем тренутку добили рекламу за оно што нас интересује. Али треба бити пажљив, тежи се транспарентности и постављају се ограничења и када је прикупљање података о купцима у питању, како би свако у сваком тренутку био свестан за шта се подаци о њему користе и како не би дошло до злоупотребе.
Када је садржај у питању, разни алгоритми, анализе и графикони помажу нам да боље схватимо шта људи желе, куда нас воде нови трендови и шта људи брже прихватају. Слушали смо и најуспешније и чули њихов пут до звезда, открили су нам свако своју формули пословања и приметили смо да иако различити, многе ствари су им заједничке: куповина се помера у online, добар план је кључ доброг пословања, као и константно унапређивање услуга и производа које нудите. Не заборавите, довољне су добра идеја, добар план и истрајност, чак и када сви сумњају у вас.
О ИАБ СРБИЈА
Интерацтиве Advertising Буреау Сербиа је удружење које се бави пружањем активне подршке расту и развоју тржишта дигиталног и интерактивног маркетинга у Србији, као део глобалне ИАБ мреже и члан ИАБ Еуропе.
ИАБ Сербиа је у потпуности посвећен константном развоју локалног дигиталног и интерактивног тржишта, пружањем адекватних едукативних садржаја свим заинтересованим странама, омогућавањем веће транспарентности тржишта и промоцијом европских ИАБ вредности на локалном нивоу.