Зашто се Комисија иживљава над ЕПС Дистрибуцијом?! Сва сумњива посла КЗК изашла на видело, они без одговора
Комисија за заштиту конкуренције (КЗК) по други пут донела је решење да казни ЕПС Дистрибуцију због злоупотребе доминантности на тржишту. Поред тога што су другу казну донели на бази реваншизма без обзира што нису имали доказе, иза решења које су донели крије се намера и да се наштети државном предузећеу које добро послује
Комисија за заштиту конкуренције први пут покреће поступак испитивања повреде конкуренције против ЕПС Дистрибуције 2016. године, да би само за пет месеци донела решење да ЕПС Дистрибуцију казни са 330 милиона динара. ЕПС Дистрибуција након тога улаже жалбу Врховном касационом и Управном суду. Управни суд је донео пресуду којом је у целости поништио решење Комисије и том приликом наложио да врати свих 330 милиона динара ЕПС Дистрибуцији, али и 35 милиона затезне камате.
Управни суд вратио је Комисији на поновни поступак предмет везан за ЕПС Дистрибуцију. У пресуди Управног суда наложено је КЗК да несумњиво испита и докаже у поновном поступку да је ЕПС Дистрибуција злоупотребила тзв. доминантрност на тржишту:
"Тужени ће у складу са одредбом члана 69. Став 2. Закона о управним споровима (“Службени гласник РС”, бр. 111/09), у поступку поновног одлучивања, отклонити повреде правила поступка на које му је указано овом пресудом донетом у извршењу пресуде Врховног касационог суда Узп 342/2017 од 17.11.2017. године и по спроведеном поступку у коме ће ценити и предлог тужиоца за одговарајуће вештачење на околност да ли је установљавање обавезе полагања средстава обезбеђења осталим снабдевачима (не и ЕПС-у Снабдевање) од стране тужиоца, оштетили крајње потрошаче, па ће наводећи јасне, потпуне и аргументоване разлоге и о томе зашто наметање неједнаких услова пословања на исте послове са различитим учесницима на тржиштиу – чиме се поједини учесници на тржишту доводе у неповољнији положај у односу на конкуренте, представља тежу повреду, а наметање неправичних услова пословања, веома тешку повреду, несумњиво утврдити да ли је оператор Дистрибутивног центра ЕПС Дисрибуција д.о.о Београд има и на ком релевантном тржишту доминантан положај, да ли га је злоупотребио, којим предуетим радњама и са којим последицима по остале учеснике на тржишту и на крајње потрошаче, са чиме у вези ће надаље утврдити и постојање услова за одређивање управних мера прописаних Законом о заштити конкуренције, те ће о свему донети нову и на закону засновану одлуку”, пише у пресуди Управног суда.
Комисија након пресуде покреће поновни поступак, али без доказа и очигледно на бази реваншизма доноси ново решење којим опет кажњава ЕПС Дистрибуцију и то са казном од 412 милиона динара, иако законски није смела да донесе решење којим је нова казна већа од претходне чиме је повредила опште процесно начело реформатио ин пеиус.
КЗК је прекршила судску пресуду те ни новим решењем које је донела није несумњиво утврдила да ли је ЕПС Дистрибуција злоупотребила тзв. доминантност на тржишту. Такође, КЗК није извршила вештачење нити усмену расправу коју су морали да спроведу у складу са пресудом Управног суда. КЗК ни у новом решењу није недвосмислено утврдила релевантно географско подручје, већ су се овај пут позвали на АЕРС и опет одвојили КиМ од Србије.
Шта је све грубо прекршила Комисија за заштиту конкуренције из пресуде Управног суда погледајте на приложеном инфографику:
У решењима које је КЗК донела против ЕПС Дистрибуције проблематично је као релевантно географско подручје посматрала територију Републике Србије без АП Косова и Метохије и тиме га на непосредан начин признала као независну државу. Дакле, Комисија која ради као независно тело у држави Србији, чији рад контролише одбор Скупштине Србије, решила је да повреди Устав Републике Србије по којој су Косово и Метохија наша јужна аутономна покрајина.
Уз ову тврдњу додали су и парадоксални став према коме "чак и да се нека друга друштва баве дистрибуцијом електричне енергије на територији АП Косова и Метохије, не могу бити конкуренти ЕПС Дистрибуције на релевантном тржишту, из разлога што ниједно друго друштво, осим ЕПС Дистрибуције, не сме да дистрибуира електричну енергију на тржишту Републике Србије без АП Косова и Метохије због непоседовање лиценце".
Овим се ствара додатне конфузија, јер испада да је Комисија одредила релевантно географско тржиште искључујући АП Косово и Метохију из састава Србије, само како би добила тржиште на којем је ЕПС Дистрибуција једини оператор дистрибутивног система, а све како би донела одлуку да је ЕПС Дистрибуција злоупотребила доминантан положај на тржишту.
Комисији за заштиту конкуренције поставили смо, између осталих, и питање због чега су на овај начин признали Косово и Метохију на шта смо добили следећи одговор.
- Посебно напомињемо да дефиниција релевантног географског тржишта није повезана са питањем статуса АП КиМ, нити територијалним уређењем Републике Србије. Она зависи од низа околности, махом економских, те се често дешава да дефинисано релевантно тржиште буде шире или уже од територије Републике Србије (као нпр. територија Града Београда, Западна Србија, аеродромски пар Београд-Рим и друго) - навели су из КЗК.
Поред признања Косова, непоштовања суда прво решење које је донела КЗК против ЕПС Дистрибуције наштетило је и грађанима Србије. Када је Управни суд донео одлуку да поништи њихово решење наложио је да се ЕПС Дистрибуцији врати свих 330 милиона, али и затезна камата које износи 35 милона динара а која се плаћа из џепова грађана Србије.
Износ затезне камате која се плаћа одређеним износом прописан је законима Републике Србије. Дакле, Чланом 57. став 4. Закона о заштити конкуренције прописано је: "Принудно извршење мере заштите конкуренције односно процесног пенала, као и повраћај средстава у случају њиховог умањења или поништаја одлуком суда, спроводи пореска управа у складу са прописима којима се уређује наплата пореза". Такође, Одредбом члана 75. став 9. Закона о пореском поступку и администрацији прописано је да: "Ако је основ за повраћај поништено или измењено решење или други акт о задужењу, камата се обрачунава од дана уплате […]”
Дакле, у складу са наведеним ЕПС Дистрибуцији треба да се исплати затезна камата која се обрачунава на основу Закона о пореском поступку и администрацији и да им се врати 330 милиона динара које су уплатили. На основу тога израчината је камата од 35 милиона динара.
Поред свега овога, иронија у томе да се казни ЕПС Дистрибуција је то што је пословање овог државног предузећа регулисано у складу са законима Републике Србије. То нам је потврдила и Агенције за енергетику Републике Србије (АЕРС) у одговору на питање да ли је пословање ЕПС Дистрибуције регулисано у складу са законима Републике Србије. Када имамо овакве одговоре АЕРС-а, која пословање ЕПС Дистрибуције оцењује у складу са законом и прописима, поставља се питање због чега је онда Комисија за заштиту конкуренције казнила ЕПС Дистрибуцију када она послује у оквиру закона које прописује Република Србија.
Дакле, ЕПС Дистрибуција послује у складу са Законом о Енергетици који прописује Република Србија, а против ЕПС Дистрибуције никада нису покренуте мере од Агенције која њен рад контролише. Агенција рад ЕПС Дистрибуције оцењује у складу са правилима и законима, али ипак ЕПС Дистрибуција добија казну од Комисије за заштиту конкуренције.
Такође, према подацима АЕРС јасно се види да се цена електричне енергије и удео ЕПС Снабдевања на слободном тржишту електричне енергије смањују у периоду од 2015. до 2017. године. На основу тих података не може да се каже да су приватни снабдевачи угрожени од стране ЕПС Снабдевања, јер се њихов удео на тржишту из године у годину повећава. Такође, битно је истаћи да се просечна годишња цена електричне енергије смањује, што даље имплицира да крајњи купци електричне енергије нису ни на који начин оштећени, већ плаћају нижу цену.
Важно је нагласити и то да до овакве ситуације, коју смо приказали и на инфографику, није дошло због ефекта решења КЗК из децембра 2016. године, јер то решење није никако могло да имати било какав утицај на 2015. и 2016. годину, где цена електричне енергије и удео ЕПС Снабдевања опадају.
На основу свега овога нејасно је и посве нелогично одлука КЗК да казни ЕПС Дистирбуцију.
Највећи проблем је тај што казне које је КЗК изрекла ЕПС Дистрибуцији могле би да направе невероватну штету грађанима Србије, јер би могле да утичу на повећање цене струје.
Дакле, крајњи циљ очигледно је смањити животни стандард грађана Србије, јер би повећање цене електричне енергије изазвало инфлацију, а то би довело до тога да се животни стандард тотално уништи. Овакви поступци се не могу другачије третирати него као удар на Србију јер има најнижу цену струје у Европи и покушај да се униште државна предузећа, а у корист тајкуна који се баве снабдевањем електричне енергије.
На оваквно понашање Комисије за заштиту конкуренције реаговао је народни посланик Владимир Ђукановић који је рекао да КЗК очигледно ради за интерес тајкуна, а никако за грађане Србије.
- Комисија за заштиту конкуренције ради по веома чудном критеријуму и принципу, а то је да углавном нападају државне фирме и буквално из буџета Републике Србије извлаче новац, док многе приватне фирме штите, посебно оне чији су власници неки тајкуни. Мислим да они веома интензивно раде за одређене интересе, за интересе појединих тајкуна и да намерно нападају сва домаћа предузећа не би ли тајкуни дошли до њих и не би ли им се омогућио посао. Што би се рекло, "танте за кукурику". Тако на пример, никад у животу нисам чуо да су за Мишковића или за ове из СББ, нити за Шолака написали или рекли неку ружну реч. Чак сам чуо да КЗК повремено казни СББ, ал' да им ови најнормалније плате и наставе даље да раде по старом као да се ништа није десило. По мени би то онда била као нека врста договора – каже Ђукановић и додаје:
- Тиме КЗК наноси озбиљну штету држави. То врло свесно и пројектовано раде, без обзира на то што их ми плаћамо дебело. Међутим, проблем је што су они вероватно и на платном списку неких тајкуна због којих кажњавају државна предузећа. Више о томе шта је рекао Ђукановић читајте КЛИКОМ ОВДЕ!
Народни посланик Крсто Јањушевић на нелогичне одлуке КЗК реаговао је рекавши да је очигледно да Комисија ради за интересе тајкуна, а не за државне интересе а да је показатељ томе управо то што штите приватне фирме, док су се окомили на државне и то оне које добро послују.
- Упоредо са тим, на питања када ће бити завршен поступак против великих приватних компанија нису дали одговор јер је како казу у КЗК у току истражни поступак и да због тога не могу да износе податке у јавност. За њих је изгледа јавно баш "јавно", а приватно баш "приватно" - каже Јањушевић.
Јањушевић је такође упитао да ли је КЗК-у проблем то што грађани Србије плаћају најнижу цену струје у Европи:
- Хоце ли КЗК бити срећна ако будемо плаћали највису цену струје у Европи? Хоће ли тада бити задовљни, њихово мишљење бити позитивно, закључци и оцене на месту као и имати довољно доказа да је све у реду са Епс-ом? Тачније, да ли це им ментори тада бити задовољни? Јесу ли то можда они ментори са већ виђеним рецептом за креирање хаоса у Србији. Због горива су пробали правити колапс у Србији, прогласили су у Београду воду за пиће неисправном, а сада јуришају на ЕПС. Рачунају ваљда да кад се подигне цена струје да ће се и народ подићи против власти! Ако је тако могу слободно да рачунају да су се грдно преварили - каже Јањушевић. Више о томе шта је рекао Јањушевић читајте КЛИКОМ ОВДЕ!
Бивши члан КЗК и правник проф др. Дијана Марковић Бајаловић као проблем у решењу које је донела КЗК проитив ЕПС Дистрибуције истакла је неостатак доказа које је изнела КЗК.
- Комисија је требало да утврди да ли постоје неки оправдани економски разлози са становишта Електродистрибуције Србије, зашто је она наметала такве услове пословања, јер постоје стотине, десетине разлога зашто неко не може једнако да се понаша према свим својим пословним партнерима. Из решења ја не видим да су то урадили. Све је само на нивоу претпоставке. Мени се чини да у овом решењу недостају докази за тај закључак Комисије да је дошло до штетних ефеката. Ту оцену, односно тај закључак Комисија не поткрепљује доказима - каже Марковић Бајаловић и додаје:
- По мени нема довољно доказа у овом случају. Недостају ми докази за ту оцену, за тај налаз Комисије. Значи, не можете ви сад да кажете "ми смо оценили"! А на основу чега сте оценили? Нисте Богом дани да изводите закључке онако из главе, јел? То не смеју да раде, то није примена закона - закључује проф др. Дијана Марковић Бајаловић. Више о томе шта је рекла читајте КЛИКОМ ОВДЕ!
Након свега овога постављају се бројна питања.
Зашто Милоје Обрадовић и Комисија за заштиту конкуренције (КЗК) раде у интересу приватника и тајкуна, а не у интересу државе Србије? Зашто Милоје Обрадовић и КЗК не кажњавају приватнике који су доминантни на тржишту у Србији и због којих су цене производа које пласирају веће него било где у свету? Зашто Милоје Обрадовић и КЗК раде за џеп приватника и шта они имају од тога? Због чега поступци против великих приватних предузећа које спроводи КЗК трају годинама, а поступци против државних предузећа само пар месеци? Због чега Комисија и Милоје Обрадовић чак против неких приватника и не смеју да покрену поступак? Због чега су КЗК и Милоје Обрадовић против неких приватника обуставили поступке? Да ли је циљ повећање цене енергије и уништавање стандарда грађана?
Због чега је само у Србији постоји правило - имамо једног приватника који пласира производе и који одређује цену по свом нахођењу? Зашто Милоје Обрадовић и КЗК не испитају приватнике који то раде? Да ли је проблем што не смеју то да ураде или је проблем тај што и они раде за њих?
Међутим, Комисија за заштиту конкуренције нам није изашла у сусред и одговорила на питања. Такође, ни председник КЗК није желео да да интервју и одговори на сва питања.
Као разлог за то што нам нису послали одговоре навели су да је поступак против ЕПС Дистрибуције још није правоснажан те да га не могу коментарисати. Међутим, председник КЗК Милоје Обрадовић већ је цео случај износио јавно и то уживо у емисији на ТВ Прва, па је питање због чега сада не жели да говори када је већ говорио о томе и то у тренутку док ни решење није било донето.
Шта је све рекао Милоје Обрадовић погледајте на приложеном видео-снимку: