Метро по мери народа или скупи пројекат без смисла: Весић открива све детаље, као и због чега користи ТикТок
Заменик градоначелника Београда Горан Весић објаснио је да су се стекли услови за почетак градње београдског метроа који представља највећи подухват престонице, као и све појединости реализације те инвестиције
- Саобраћајно најоптерећенија улица у Београду је Булевар Живојина Мишића, тј. потез од Макишког поља до Савског трга. И управо зато прва линија метроа, чија градња почиње 22. новембра, после 51 године чекања, иде том трасом, каже у интервјуу за Курир Горан Весић, заменик градоначелника Београда, пошто је Скупштина града усвојила План генералне регулације шинских система за територију града Београда, што је био последњи неопходан документ за почетак градње метроа.
Ових дана популарна је ролка. Копирате ли Вучића?
- Мени је част да урадим нешто као Вучић или да га копирам, како ви кажете. Шта је лоше у томе да учите од најбољег политичара у модерној историји Србије? А што се ролке тиче - она је постојала као одевни предмет много пре Вучића и мене. Носио сам је одувек, чак и као студент. Успут, ролке су биле део одрастања моје и Вучићеве генерације осамдесетих и деведесетих - "левис 501", ролке и текас јакне.
Грађевински факултет (ГФ), који је изашао из овог пројекта јер нисте уважили његове ставове, тврди да прва линија не решава главни саобраћајни проблем престонице.
- Ове трасе метроа утврђене су на основу неколико студија рађених од 2016. до 2019. године - бројање путника, модел јавног превоза и, на крају, мастер план саобраћаја. Мерењем је утврђено да је у Београду највише путника у јавном превозу код Сајма - 9.000 у вршном часу. На потезу између Макиша и Сајма дневно прође око 1.200 аутобуса. На Булевару деспота Стефана има 4.800 путника у вршном часу, што је и логично због леве обале Дунава и Панчевачког моста, а у Вишњићевој улици 3.600 путника. Булевар краља Александра, који толико помињу неки наши критичари, има 2.600 код Вуковог споменика и 1.900 код Правног факултета. И све је то доказано на основу студија које су радили Саобраћајни факултет, Урбанистички завод Београда, британска компанија WSP, једна од највећих светских за пројектовање саобраћајних модела, и француска "Ежис", која је пројектовала 15-20 метроа у свету. Трасе метроа су одређене на основу егзактних података, а не на основу тога шта се коме снило.
Неки стручњаци кажу и да је 20.000 путника у вршном часу оптимална мера за метро.
- И шта нам предлажу? Да немамо метро? Метро се не ради само за овај тренутак већ за будућност. У нашем граду ће 2033. живети скоро два милиона људи. Када се изгради метро, многи од оних који данас користе аутомобиле користиће метро. Не разумем ту логику? Такви су Бранка Пешића пријављивали, па је морао да се правда зашто расипа паре на Газелу са шест трака, а већ за 10 година Београду је требало 10 трака, а сада вероватно и 12 или чак 16. Када водите град, морате да имате визију и да размишљате деценијама унапред.
ГФ вам спочитава и да је прва линија требало да повеже центар Новог Београда са центром града.
- Прва линија ће бити завршена 2028, а друга до 2030, тако да их радимо скоро истовремено. Друга иде од Устаничке, преко Цветкове пијаце, Војислава Илића, па на Јужни булевар, Макензијеву, Савски трг, Сава центар, Општину Нови Београд, Меркатор, Арену... све до центра Земуна. Толико о томе. Ако се њоме не повезује центар Новог Београда са центром града, не знам о чему да причамо?
Такође, и то да је Макиш празан, нема стамбено насеље, а иде метро...
- Ту се враћамо на почетак. Метро иде до Макиша јер је то најоптерећенији саобраћајни правац, а не зато што ће се нешто градити. Наравно да је последица изградње метроа изградња стамбених насеља дуж трасе и поред станица. Већ сада је цена квадрата поред будућих метро станица порасла. И поред тога комплекс метроа на Макишу је 72 хектара! Можете ли било где у Београду да нађете слободан комплекс од 72 хектара?
Да довршимо главну замерку ГФ - чак и кад би будући инвеститори на хиподрому, у Макишу, Београду на води, Луци Београд, на Ади Хуји... пристали да финансирају прву линију метроа, Град би требало да каже "не", јер је по мери приватника, а не народа.
- Приватници о којима се тако поспрдно изражавају граде у овом граду, запошљавају раднике, плаћају плате и доприносе, као и порезе држави, од којих се финансира и високо школство. Тако да не разумем такву мржњу према приватном капиталу, која ме подсећа на време социјализма. Али хајде да поновим. Потез Макиш - Булевар Живојина Мишића па до Савског трга је саобраћајно најоптерећенији. То је егзактно доказано. А ко каже да ће бити инвестиција на хиподрому када је тамо предвиђен спорт? Ове примедбе вам говоре колико су оцене о метроу паушалне и нетачне. Грађани Жаркова, Железника, Карабурма, Миријева не треба да имају метро? Најбоље да све пролази кроз центар града да би неко био срећан. Предузеће "Београдски метро" има уговоре са седам факултета Београдског универзитета, једини је одбио да учествује Грађевински.
Тачније, били су ту па се повукли.
- Разумео бих да је ГФ дао било какву примедбу на конструкцију метро станица, тунела, модел изградње, што је, иначе, њихова струка. Дали су примедбе на све што нема везе с њиховим послом - на економију, демографију, саобраћај, урбанизам, а да не причам да су нам предложили трасу метроа из 1981. без иједног улазног податка. Као да се Београд није променио за 40 година! Комисија, у којој су стручњаци, те примедбе је одбила, били су у мањини. Уосталом, нигде не постоји једногласје. Жао ми је што нису остали да учествују у спровођењу највећег инфраструктурног пројекта у модерној историји града јер је штета да професори и студенти факултета немају референце и научне радове. Имам велико поштовање за професоре и асистенте ГФ и увек су добродошли ако се предомисле.
Помаже ли вам Тикток, на ком имате милионе прегледа?
- Свака друштвена мрежа омогућава комуникацију са грађанима и помаже.
Па чак и кад понекад изгледате смешно?
- Трудим се да свој посао представим на начин примерен одређеној друштвеној мрежи. Тикток није исто што и Фејсбук или Твитер.
Мора ли метро за 4,6 милијарди евра? Ваши критичари кажу да наш кошта 150 милиона евра по километру, а по свету свега 40-60.
- Изградња метроа у Европи је од 100 до 200 милиона евра комплетно са возовима, а код Енглеза, Американаца и Канађана од 400 до 500 милиона евра по километру. Цена зависи од геологије, а цене улазних материјала нису исте данас и пре 10 година. У Европи има скупљих примера, од, рецимо, 200 милиона по километру. То су цене за дубоке тунеле са кртицом. Они који код нас критикују цену, не знајући о томе ништа, причају о ценама лаког метроа, што је у ствари брзи трамвај и иде над земљом. А то је неупоредиво.
Сталне су критике и на рачун Клиничког центра, до ког не иде метро.
- Нигде на свету не постоји метро испод болнице, осим ако болнице нису накнадно грађене, а то је свега неколико у свету. КЦ Србије нам је писмом тражио да ту и не буде. Метро ће пролазити 400 метара од КЦ, с којим ће га повезивати пролаз с покретним степеницама.
Али и Прокопа...
- Испод саме станице Прокоп урађено је 26 од пројектованих 90 метара за метро станицу. Али кроз тај тунел није могуће спровести метро, јер је лоше пројектован, па мора бити срушен. Прокоп ће бити обухваћен трећом линијом метроа. А у међувремену ћемо направити Прокоп, за разлику од ових прошлих, који нас критикују, па ће бити више путника и имаће више смисла да туда пролази метро. Иначе, од Прокопа до прве линије метроа имате само једну преседачку станицу за БГ воз - Сајам. А уз све то градићемо и пругу до Сурчина и Обреновца, повезаћемо национални стадион, аеродром, уместо три или шест полазака БГ воза за Лазаревац и Младеновац, имаћемо на 10, 12, 15 минута одатле, као и из Барајева, Сопота, Обреновца и Сурчина до центра Београда. Додајемо и 42 километра трамвајских шина, па ће трамваји ићи и до Петловог брда и Церака, као и ка Бежанијској коси и Лединама, али и према Ади Хуји.
Како ћете путнике да наговорите да се возе трамвајима, који су полупразни?
- Трамваји су стари, нема климе, спорији су од аутобуса, постоје упоредне линије та два превоза. Београд ће зато у наредних осам година добити нових 130 трамваја, али и 80 тролејбуса.
Причате као да избора неће бити бар 10-20 година, а они су већ на пролеће. Најновије истраживање Демостата каже да и СНС и СПС и опозиција имају по 31% подршке у престоници.
- Та истраживања јавног мнења по којима смо изгубили Београд слушао сам и 2014. и 2018. Излазимо пред Београђане са резултатима и убеђен сам да ћемо изборе добити.
Буде ли тако, где ће после њих бити Горан Весић, имајући у виду страначка превирања, па и Александра Шапића?
- Моје личне амбиције везане су увек за Београд, јер овај посао радим с љубављу, најбоље што могу, 24 сата дневно. Познајем сваки део нашег града, решавам проблеме људима са великом енергијом и пишем о историји овог дивног града. Верујем да сам понешто и добро урадио. Имамо резултате. А да ли је моја странка задовољна мојим радом, није питање за мене.
Колико гласова доноси покретна канцеларија?
- Она је ту да решава проблеме, а не да доноси гласове.
Које је решила?
- Могу до сутра да вам причам. Од постављања огледала у селу Санаја, где је на лакат кривини троје људи страдало, са чим су се спрдали ови из круга "двојке", до тога да су људи у Великом Мокром Лугу добили 1.720 канти, парк у центру села...
Мора ли Весић да покрене канцеларију или су то институције система већ морале да реше?
- Желим на лицу места да се уверим о проблемима људи и заједнички их решимо. Не бирам ко ће да дође, не бирам питања, решавам сваки проблем који могу. А где не могу, обавестим надлежне. С Иреном Вујовић смо у Барајеву решили проблем загађења због две фабрике. А било је и симпатичних момената, једна бака ми је тражила девојку да ожени сина. А ја сам јој кроз смех рекао да поред мене стоје две неудате.