УЗРОК пада "супер галеба": Шта је заправо ЗАКАЗАЛО КОД КАТАПУЛТИРАЊА?
Пилот мајор Роберт Калоци (48) је погинуо, а пилот мајор Александар Матић (40) тешко је повређен
Како је могуће да пилот погине или доживи тешке повреде приликом катапултирања - питање је које крије најмање два одговора након језиве трагедије код Ковачице и пада школско-борбеног авиона "супер галеб Г4".
Прочитајте и :
Пилот мајор Роберт Калоци (48) је погинуо, а пилот мајор Александар Матић (40) тешко је повређен, иако су се катапултирали пре него што је авион ударио о земљу. "Супер галеб Г4" има савремена такозвана нулта седишта са ракетним мотором, што значи да пилот може из њега да се катапултира и када авион стоји на земљи. Седиште у том случају, како истичу војни пилоти, лети на висину од 50 метара, затим се отвара падобран, који пилоту омогућава безбедно приземљење. Међутим, без обзира на то што би са таквим седиштима цео процес катапултирања требало да буде аутоматизован, ствари могу да крену, нажалост, по злу. Без намере да прејудицирају резултате истраге узрока несреће код Ковачице, војни пилоти који су управљали "супер галебом Г4" објашњавају како приликом катапултирања може доћи до трагедије.
- Ако се има у виду да, према речима очевидаца трагедије код Ковачице, пилоти нису имали видљиве повреде, могуће је да је заказао аутоматизам, да је постојао проблем приликом избацивања седишта, због чега се пилоти нису катапултирали на довољну висину или се није отворио падобран. Пошто се на сликама након пада види само један, али не и други падобран. Такође, узрок би могла да буде и летачка опрема, односно антигравитационо одело. То вам је као да на аутомобилу имате летње гуме, а напољу је снег. Уствари, имаш нову, а неадекватну опрему. Када се катапултираш, ракетни мотори те избацују напоље, и притом се ствара велико оптерећење - кажу за војни пилоти.
Антигравитационо или анти-Г одело је додатна одећа за пилота, која покрива делове тела испод срца, и стварањем контрапритиска у коморама одела, у организму пилота ограничава неправилну прерасподелу крви у телу, када је изложен прекомерном дејству гравитационе силе (г-убрзању) у току летења.
Статистика
Анализа катапултирања у Војсци Србије од 1990. го 2010. године показала је да је сваки четврти од 52 пилота имао тешке повреде након катапултирања.
Ипак, кад сва опрема савршено функционише, могућа је и људска грешка.
- Ако се изводи маневар авиона на страну, или ако је авион окренут леђима ка земљи, могуће је да се пилот, уместо ка небу, катапултира ка земљи, што је нарочито опасно на малим висинама. Приликом катапултирања је врло битан положај тела, како стоје руке, ноге - објашњавају пилоти.
У последњих десет година у Србији је пало укупно осам војних авиона, а пилоти су се катапултирали у шест несрећа. Нажалост, искакање из авиона није сачувало живот чак тројице пилота, док су се петорица спасла и притом прошла са лакшим или тежим повредама.
Ухапшен мушкарац због убиства ВОЂЕ ДЕЛИЈА
- Сама чињеница да ви морате малтене главом да пробијете кров кабине указује на то која сила делује на вас приликом катапултирања, поготово што вас седиште одбацује чак 50 метара од авиона. Због тога практично нема пилота који приликом катапултирања није доживео мању или већу трауму - кажу војни пилоти.
Војска ће формирати комисију која ће истражити узроке несреће тако што ће анализирати остатке авиона и узети изјаве учесника, од онога ко је радио технички пријем авиона, ко је одобрио трасу лета, до преживелог пилота мајора Александра Матића. Како тврде аналитичари, не треба очекивати једноставан одговор, јер закључци нису једнострани.