Велики догађај за Србију: Хан са Вучићем данас отвара Жежељев мост у Новом Саду
Ово је инвестиција која са једне стране исправља или отклања једну велику историјску неправду
Нови Жежељев мост у Новом Саду данас ће бити отворен и за друмски, бициклистички и пешачки саобраћај, у присуству председника Србије Александра Вучића и европског комесара Јоханеса Хана.
Прочитајте и:
- Велики догађај, али не само за Новосађане и Нови Сад, него, рекао бих за целу Србију. Ово је инвестиција која са једне стране исправља или отклања једну велику историјску неправду. Тешке последице смо претрпели у НАТО агресији. После 19 година Нови Сад се враћа са сва три моста изнад Дунава. Чекали смо доста дуго. Успели смо да вратимо мостове на њихова места и да Новосађани, али не само Новосађани, могу да их користе - рекао је градоначелник Новог Сада Милош Вучевић.
Први возови су преко новог Жежељегов моста прешли крајем марта ове године, а церемонији отварања моста за друмски саобраћај данас ће присуствовати председник Србије Александар Вучић и европски комесар за преговоре о проширењу и суседску политику Јоханес Хан.
Након пуштања у рад новог моста, уместо старог који је срушен у НАТО бомбардовању 1999. године, у наредном периоду се очекује уклањање старог монтажно-демонтажно друмско-железничког моста, који је у функцији од 2000. године и железницком пругом спаја две обале Дунава код Новог Сада.
Вучевић истиче да је тај мост од великог инфрастуктурног значаја зато што повезује, не само сремску и бачку страну, већ пре свега људе.
Такође, подсетио је да се мост налази на железничком Коридору 10, да треба да буде у функцији брзе пруге Београд - Будимпешта која је од значаја и за нашу државу и за Мађарску, као и овај део Европе.
Говорећи о цени моста, Вучевић је појаснио да је са 25 милиона евра финансиран од стране ЕУ.
Исто толико су заједно дали покрајина и град, а држава ванредно издвојила нешто мање од пет милиона евра, како би све било завршено, тако да је пуна цена моста око 54 милиона евра.
- Када причамо о мосту причамо и о приступним саобраћајницама. Дакле, не само о конструкцији над воденим огледалом, него о комплетној инфраструктури и са бачке и са сремске стране. Коловози, тротоари, бициклистичке стазе, све оно што чини мост комплетним грађевинским објектом. За нас у Новом Саду је веома битна чињеница да ћемо коначно вратити и наш кеј у пуну функцију, да се користи без прекида - објашњава Вучевић.
Додао је и да ће опет постојати добра комуникацију према индустријској зони, слободној царинској зони, изласку на аутопут, луци Нови Сад.
Тај правац за друмски саобраћај је био у прекиду од 2010. године.
На питање, како оцењује улогу монтажно-демонтажног моста, који ће се демонтирати до новембра, каже:
- Колико год да смо ми у Новом Саду били некад помало и цинични према овом монтажном мосту, он је велику свар урадио за нас, пуно тога је помогао да град преживи те тешке тренутке након 1999. године. Треба на неки начин фигуративно да захвалимо том монтажно - демонтажном мосту.
Каже да ће искористити прилику да замоли и председника Србије за даљу подршку.
- Мислим да је време за причу о новим мостовима у Новом Саду. Са овим смо вратили оно што су нам агресијом одузели, а сад је време да причамо о будућем периоду и новим мостовима који треба да спајају не само обале, него и људе - рекао је на крају градоначелник Новог Сада.
Архитекта Александар Бојовић представио је, његове карактеристике, стандардне по којима је конструисан, као и негову намену.
- Железничко - друмски мост у Новом Саду је према пројекту према ком се захтевло да мост буде челични и лучни, супротно од онога што се помињало у јавности. У урбанистичко - техничким условима није се тражила никаква сличност са старим мостом, а што јавност углавном не зна. Мост је рађен према европским стандардима и као додатак су технички услови немачких железница, које су међу три или четири у свету и услови су веома строги - рекао је он.
Мост садржи два железничка колосека, који омогићавају брзину од 160 км на сат за путничке и 120 километара на сат за теретне возове.
- Наравно, возови ће се кретати онолико брзо колико је дозвољено у том делу пута - наглашава Бојовић.
Две друмске траке су рађене тако да обе имају ширину од 3,5 метра и одговарају стандардима брзине возила од 80 до 100 км на сат, уз прописано ограничење.
На крају, ту су две пешачке стазе ширине 2,5 метра. Мост је челичне конструкције и налази се на пет стубова, од којих је један преузет са старог моста.
Дугачак је 474 метара, а 31,45 метара широк.
- Размак између лука и затеге је око 42 метра, отприлике као зграда од 14 спратова, значи, доста су високи лукови - појашњава архитекта.
Пошто се у јавности често прави паралела између овог новог и старог моста, Бојовић каже да су оба изузетна остварења и да одговарају стандардима свог времена.
- Упоређивати нешто што је настало 60 година касније је бесмислено - додао је он.
Цена конструкције, што је посебно карактеристично, још у напред је задата, а Бојовић каже да је то пракса у свету, а да је резултат јефтинији мост.
Мост је у класи железничих лучних мостова са затегом и укрштеним вешаљкама и светски је рекордер у распону са 219 метара распона.
- Пројектован век трајања је 100 година, међутим челични мостови су дуготрајнији и могу да трају и 200 година, наравно, ако се не појави проблем неке друге природе - истиче Бојовић.
Нови Жежељев мост је реплика старог, изграђеног 1961. године по пројекту архитекте Бранка Жежеља.
Званично име је било Мост братства и јединства и на његовом отварању, због изражених сумњи у безбедност моста, инжењер Жежељ се приликом пробе која се састојала од преласка најтежег теретног воза преко моста возио чамцем испод моста како би свима показао како верује у своје дело.
- У суботу комесар за европско суседство и преговоре о проширењу Јоханес Хан посетиће Нови Сад како би отворио Жежељев мост заједно са Александром Вучићем, председником Србије - саопштила је Европска комисије.
У Европска комисија оцењују да је Жежељев мост кључна карика транс-европске мреже која ће омогућити бољу навигацију дуж Дунава, обновити путни и железнички саобраћај и донети нову динамику регионалној сарадњи.
- Подршка овом пројекту показује посвећеност ЕУ Агенди повезивања која за циљ има развој транспортних, енергетских и дигиталних веза Западног Балкана и ЕУ - кажу у Европској комисији.
Очекује се, како наводе, да Хан одржи говор приликом отварања моста што ће, заједно са сликом из Новог Сада, бити директно преношен и на званичном сајту Европске комисије.