"НИШТА НИЈЕ ИСПОШТОВАНО ОД ОНОГА ШТО ПИШЕ У СПОРАЗУМУ" Следи тешка борба, Вучић данас у Бриселу како би очувао мир за Србе на Косову
Вучић је поручио да у Брисел иде како би покушао да очува мир и стабилност, јер је то његов једини циљ, истичући да Србија никоме и ничим не прети
Председник Србије Александар Вучић данас ће боравити у Бриселу где ће разговарати са генералним секретаром НАТО Јенсом Столтенбергом, а потом у дијалогу са премијером привремених приштинских институција Аљбином Куртијем уз посредовање ЕУ, покушати да нађе решење за ситуацију на КиМ, изазвану одлуком Приштине о пререгистрацији возила и личним картама, али и сва остала отворена питања која су подигла тензије у јужној покрајини и запретила безбедности Срба на КиМ.
Вучић ће најпре данас разговарати са генералним секретаром НАТО Јенсом Столтенбергом, који ће се затим одвојено састати и са Куртијем.
Вучић је, најављујући састанак са Столтенбергом, у изјави за новинаре, рекао да је тај састанак јако важан, да ће разговарати и са изаслаником САД за Западни Балкан Габријелом Ескобаром, и многим другима у Бриселу и нагласио да не зна шта се може очекивати од тих разговора.
Напоменуо је да је у више наврата имао телефонске резговоре са Столтенбергом и да је договорено да се лично састану у Бриселу, истичући да је КФОР једини који има мандат за очување сигурности и мира на КиМ, посебно на северу покрајине.
У четвртак ће, како је најављено, специјални представник ЕУ за дијалог Београда и Приштине Мирослав Лајчак разговарати са Вучићем и Куртијем и покушати да оствари напредак у дијалогу Београда и Приштине.
"МИР И СТАБИЛНОСТ СУ ОД НАЈВЕЋЕ ВАЖНОСТИ" Вучић уочи састанка у Бриселу разговарао са изаслаником Пичом
ЛИДЕРИ СРБА СА СЕВЕРА КИМ СЛОЖНИ: Све очи упрте у Вучића, Квинта тражи да признамо НЕЗАВИСНОСТ
ВУЧИЋ НАРЕДНА ДВА ДАНА У БРИСЕЛУ: Следе важни разговори, да ли ће Запад успети да уразуми побеснелог Куртија
Вучић је поручио да у Брисел иде како би покушао да очува мир и стабилност, јер је то његов једини циљ, истичући да Србија никоме и ничим не прети, већ жели само да обезбеди поштовање међунардних правила и правних норми, од Резолуције УН 1244 до Бриселског споразума, који су важећи, на снази и морају да буду поштовани и примењивани.
- Желимо и о ЗСО да причамо, али не тако што ће Приштина да каже да ЗСО може само да купује самолепљиве сличице, да их лепи у албум, да купује жваке и да нам неко говори да она мора да буде у складу са тзв. косовским уставом, јер је то бесмислено. Онда нам и не треба, и сваки грађанин може такву заједницу на дневном нивоу да оснива - рекао је Вучић и додао да је јасно предвиђено Бриселским споразумом да овлашћења ЗСО буду много шира него што их има невладина организација.
Он је у свом ранијем обраћању јавности подсетио да је укупно прошло преко 3.400 дана како није формирана Заједница српских општина у складу са Бриселским споразумом.
Вучић је казао да ништа није испоштовано од онога што пише у шест тачака о формирању ЗСО у Бриселском споразуму. Ништа од тога не постоји, али занимљивије је нешто друго што када су Срби схватили после седам или осам година да Албанци неће то са проведу у делу, Срби су почели у складу са Бриселским споразумом да каче банере и билборде ЗСО након чега су уследила хапшења.
Вучић је прочитао шест тачака Бриселског споразума како би подсетио јавност шта оне предвиђају.
Члан 1. наводи да ће постојати Заједница општина у којима Срби чине већинско становништво на Косову, а чланство ће бити отворено за сваку другу општину под условом да се о томе сагласе чланови.
Члан 2. наводи да ће ова Заједница бити успостављена на основу Статута. До њеног распуштања може доћи само на основу одлуке општина учесница. Правне гаранције це пружити меродавно право и уставно право (укључујући и правило двотрећинске већине).
3. Структуре Заједнице ће бити успостављене на истој основи на којој почива постојећи Статут Асоцијације косовских општина, нпр. председник, потпредседник, Скупштина, Веће.
4. У складу са надлежностима додељеним Европском повељом о локалној самоуправи и косовским законом, општине учеснице ће имати право да сарађују у колективном спровођењу овлашћења кроз Заједницу, која ће имати пун надзор над областима економског развоја, образовања, здравства, урбанизма и руралног развоја.
5. Заједница ће вршити и друге додатне надлежности које јој могу делегирати централне власти.
6. Заједница ће имати репрезентативну улогу према централним властима и у том циљу бихце представљена у консултативном већу заједница. У циљу испуњавања ове улоге предвиђена је функција мониторинга.
Вучић је рекао да су 21. септембра 2021. Срби одлучили да ставе банере ЗСО Ново Брдо, билборд добродошли у ЗСО Грачнаница и том приликом албанаска полиција ухапсила је Србе и Роме у Грачаници, Николу Трајковића, Алдиља Рамића, Арсена Хамитија и Бајрама Сулејманова.
Такође и у Ранилугу и сконили билборд ЗСО из Гроњег Кусца у Новом Брду, Штпцу и Коретишту и поново у Новом Брду, навео је Вучић.
- Када постоји међународни споразум ако Албанцима не одговара, онда Курти каже да ни за Србе то није добро. Ваљда он зна боље и треба да одлучије у име Срба. Нико из света није реаговео на ово и хапшење Срба и Рома, јер су окачили неке билборде и окачили неке банере, у складу са међународно правно позитивним пропиписима који су морали да буду постовали и проведени у дело али нису - навео је Вучић.
Асоцијација/Заједница општина са српском већином на Косову – општи принципи/главни елементи
Законски оквир
1) Асоцијација/Заједница општина са српском већином на Косову установљује се као асоцијација/заједница општина како је и предвиђено Првим споразумом, Законом о ратификацији Првог споразума и законима Косова.
2) На основу Првог споразума, који потврђује њену посебну природу, Влада Косова ће усвојити директно применљиву уредбу, коју ће размотрити Уставни суд. Асоцијација/Заједница ће бити правно лице дефинисано својим Статутом, који ће обухватити барем доле наведене елементе.
3) Статут ће усвојити уставотворна скупштина сачињена од гласањем изабраних представника њоме обухваћених скупштина општина.
Циљеви
4) У складу са Првим споразумом, Асоцијација/Заједница ће као главне циљеве обављања својих јавних функција имати следеће:
а) јачање локалне демократије;
б) обављање потпуног надзора у циљу развоја локалне привреде;
ц) обављање потпуног надзора у области образовања;
д) обављање потпуног надзора у побољшању основне и секундарне здравствене заштите и друштвене бриге;
е) обављање потпуног надзора у координисању градског и сеоског просторног планирања;
ф) усвајање мера за побољшање локалних животних услова за повратнике на Косово;
г) обављање, координисање и омогућавање истраживачких и развојних активности;
х) промовисање, ширење и залагање за питања од заједничког интереса својих чланица и њихово представљати уопште, као и пред централним властима;
и) давање услуга својим чланицама у складу са косовским законима;
ј) оцењивање пружања јавних услуга својим чланицама и становништву а у циљу подршке Асоцијацији/Заједници за формирање ставова од заједничког интереса за учешће у раду централних власти;
к) обављање надзора неопходног за остваривање њених циљева;
л) успостављање односа и склапање аранжмана о сарадњи са другим удружењима општина, домаћим или иностраним.
5) Асоцијација/Заједница ће имати и друге надлежности које на њу пренесу централне власти.
Организациона структура
6) Асоцијација/Заједница ће имати следеће органе:
а) Скупштину, као врховно тело сачињено од представника именованих од стране скупштина општина чланица, а одабраних из њиховог састава. Скупштина ће имати право да усваја амандмане на Статут, пословник и све остале прописе и административне одлуке на основу Статута и везане за његове циљеве.
Сви амандмани на Статут, пословник и сви неопходни прописи и одлуке које Скупштина усвоји важиће за све чланице осим ако једна од чланица формално не изрази другачије мишљење.
б) Председника, који ће представљати Асоцијацију/Заједницу уопште, као и пред централним властима и изван Косова. Председнику ће помагати потпредседник. Председника и потпредседника бираће Скупштина међу члановима скупштина општина чланица и градоначелницима.
ц) Савет сачињен од највише 30 представника становника општина чланица, укључујући и све обухваћене општинске градоначелнике; Савет је саветодавно тело које ће давати смернице за рад Асоцијације/Заједнице.
д) Одбор сачињен од седам чланова који ће Скупштина изабрати међу градоначелницима и становницима општина чланица, а чији ће тачан састав бити утврђен Статутом, са правом доношења неопходних одлука за свакодневно управљање Асоцијацијом/Заједницом. Члановима Одбора ће у њиховом раду помагати професионални колегијуми сачињени од стручњака, који ће покривати области везане за циљеве и задатке Асоцијације/Заједнице. Статут ће дефинисати број професионалних колегијума и њихову сарадњу са члановима Одбора.
е) Управу, на чијем челу ће бити шеф Управе, кога ће именовати Одбор и који ће одговарати Одбору, а која ће помагати рад Асоцијације/Заједнице, а посебно Одбора и председника. Особље управе имаће статус запослених лица, у складу са косовским законима, а посебно Законом о раду и Законом о јавним службама, што ће им омогућити да обављају своје административне дужности. Чланови Асоцијације/Заједнице могу да одлуче да ангажују известан број запослених да би помогли Асоцијацији/Заједници у остварењу њених циљева.
ф) Канцеларију за жалбе, која ће разматрати жалбе поднете у вези са остваривањем циљева Асоцијације/Заједнице.
7) Седиште Асоцијације/Заједнице биће одређено Статутом.
Односи са централним властима
8) Асоцијација/Заједница ће радити са централним властима на бази узајамне сарадње и размене информација.
9) Асоцијација/Заједница ће заступати интересе заједнице косовских Срба у односима са централним властима.
10) Асоцијација/Заједница ће имати право да у складу са косовским законима предлаже амандмане на законе и друге прописе везане за остварење њених циљева.
11) Асоцијација/Заједница ће имати право да покреће процесе или учествује у процесима пред надлежним судовима, укључујући и Уставни суд, против дела или одлука било које институције које погађају остваривање права Асоцијације/Заједнице у складу са њеним Статутом.
12) Асоцијација/Заједница ће имати право да именује своје представнике у надлежним органима/телима централних власти, укључујући и Консултативни савет заједнице. У обављању своје надзорне функције предвиђене Првим споразумом, представник Асоцијације/Заједнице имаће право на приступ информацијама код централних власти а у складу са косовским законима.
13) Делајући у име Асоцијације/Заједнице, четири градоначелника општина на северу ће Министарству унутрашњих послова предати списак кандидата за место регионалног заповедника полиције, како је предвиђено Чланом 9 Првог споразума.
Законска овлашћења
14) Асоцијација/Заједница ће имати законска овлашћења нужна према косовским законима за остваривање својих циљева, укључујући и поседовање покретне и непокретне имовине, имаће право да буде сувласник компанијама пружаоцима локалних услуга у оквиру надлежности Асоцијације/Заједнице, као и право да закључује уговоре, међу њима и оне о запошљавању.
15) На основу Првог споразума, Асоцијација/Заједница се сматра установљеном, по усвајању уредбе, а зарад остваривања њених циљева.
Буџет и подршка
16) Асоцијација/Заједница ће имати сопствени буџет који ће се распоређивати у складу са принципима транспарентности и одговорности, као и одредбама закона о јавним набавкама.
Ти принципи ће се посебно односити на расподелу средстава, укључујући и она наведена у тачки 17.д.
Трошкови ће бити подложни провери од стране надлежних власти, укључујући и главног ревизора.
17) Асоцијација/Заједница ће бити финансирана на следећи начин:
а) прилозима својих чланица;
б) приходом уд услуга које буде пружала она или њене компаније или оним насталим од њене покретне или непокретне имовине;
ц) уплатама од стране централних власти;
д) прилозима, донацијама и финансијском подршком од стране других удружења и организација, домаћих или иностраних, као и од стране Републике Србије;
Асоцијација/Заједница ће у обављању својих задатака бити ослобођена од плаћања доприноса и пореза, по истом основу као и општине чланице.
Опште и завршне одредбе
18) Асоцијација/Заједница ће бити отворена за све друге општине уколико се чланице о томе сагласе.
19) Асоцијација/Заједница може бити распуштена само двотрећинском одлуком своје Скупштине.
20) Асоцијација/Заједница имаће право на своје званичне симболе (грб и заставу), у складу са косовским законима.
21) Нацрт Статута Асоцијације/Заједнице ће припремити Управни тим и представиће га Високом дијалогу у року од четири месеца од дана постизања сагласности о овим принципима/елементима, уз помоћ, ако је потребно, и од стране Министарства за локалну владу. Статут ће бити озваничен уредбом када се о њему у дијалогу постигне споразум. Евентуалне амандмане подноси Асоцијација/Заједница, они се усвајају уредбом, а размотриће их и Уставни суд.
22) У року од једне године по усвајању Статута Асоцијације/Заједнице биће преиспитано како се он примењује, а и у складу са Чланом 5 Првог споразума.