"Army Рецогнитион" ексклузивно о српској наменској индустрији: "Лазански" и "Нора" у врху светског тржишта
У посети сајму наоружања "Партнер 2021" у Београду били су и представници једног од најпознатијих онлајн магазина са web телевизојом из области одбране и безбедности "Army Рецогнитион".
Целокупну поставку сајма наоружања, а посебно новитете који долазе из домаће фирме Југоимпорт СДПР обишао је и ЦЕО те медијске куће Алаин Серваес који је са својим тимом снимио и видео материјал као презентацију сајма наоружања "Партнер 2021". "Army Рецогнитион" на челу са Алаин Серваесом редовно прати новитете и рад српске фирме Југоимпорт СДПР и упознати су са свим њиховим средствима наменске индустрије, а стални су и гости сајмова у иностранству и увек су заинтересовани за поставке српских фирми.
У разговору за портал СрбијаДанас ЦЕО "Army Рецогнитион" Алаин Серваес истакао је да је одушевљен најновијим борбеним возилом "Лазански" и његовим обрамбеним могућностима, али и чињеницом да српска наменска индустрија из дана у дан све више напредује, усавршава се и шири на многобројна војна тржишта.
Сматрам да је веома велика конкуренција и такмичење међу произвођачима у наменској индустрији у свакој од земаља широм света. Свака држава производи неко оружје и ракете, борбена возила, али данас кад сам видео последње производе које је Србија представила на сајму наоружања схватио сам да се развој српског наоружања одвија веома добро. Србија је поспешила квалитет и могућности одбрамбених производа. Уколико погледате возила, технологија је веома слична европској одбрамбеној индустрији, што је веома добро. Министарству одбране је неопходно да поседује одбрамбене производе последње технологије, српска наменска индустрија има капацитета да произведе и направи висококвалитетне производе.
Мишљења сам да је главни проблем за пласирање српских производа на америчко тржиште то што они нису физички присутни на том тржишту. Уколико Југоимпорт СДПР жели да ради на том тржишту и жели уговоре тамо, морају да отворе представништво у Сједињеним Америчким Државама. Такав је менталитет, без обзира на квалитет и технологију, нису ради да купују производе који стижу из земаља са истока. То је велики проблем са америчким тржиштем, а ако упоредите ефикасност свих возила која су прошла тест програм, квалитет, технологија и ефикасност Норе су веома добри. Евопа је отвореније тржиште, али Американци првенствено преферирају да купе амерички производ, па тек онда европски. Идеја Југоимпорта је добра, према стандардима нуде европски производ америчком тржишту и тако парирају конкуренцији. Југоимпорт је паметно изабрао МАН-ову шасију за нову "Нору" јер је МАН европски произвођач у односу на руски "Камаз" и постоји шанса да се то возило пробије на америчко тржиште. Однос цене и квалитета је веома добар, поредећи главне конкуренте "Атмос" и "Арчер".
Веома сам изненађен дизајном возила "Лазански" јер је на истом нивоу као и друга борбена возила која су доступна на светском тржишту одбрамбене индустрије и војске. Веома је добро возило, ако погледамо ниво заштите који нуди, тако нешто нисам никада видео ни на једном возилу које је тренутно у употреби, нисам се сусрео са истим нивоом заштите. Ниво заштите је 5, а може се надоградити и на ниво 6, целокупно возило је апсолутно заштићено против калибра 30 mm. Видео сам и унутрашњост возила, веома је простран и удобан и мислим да је подобан за данашње војне потребе. Други аспект који је веома важан јесте што је развијена и унапређена оперативна станица, што је главни задатак. Многе модерне армије треба да спознају да је неопходно да обезбеде заштиту свих људи који се налазе у возилу и да се нико не повреди. Веома је необично што има куполу са топом од 57 милиметара, у Европи је максималан калибар који се користи 40 милиметара.
Веома је необично што нам је овде представљено возило са топом 57 mm, то је јединствено. Европске земље су развиле највише до 40 mm, а ви имате 57, мислим да је идеја била када се бирао тај калибар да возило буде ефикасније у борби против непријатеља, претњи, дронова и ракета. Цена је веома приступачна, ако упоредите са израелским "Патриотом" који користи једну ракету, а прескуп је. Мислим да такав тип наоружања који има топ 57 mm јесте најбоља опција за уништавање мета.
Возило "Лазар 3" је веома интересантно, прва серија Лазара је била базна, а приметно је да се надограђивао према интересима модерне одбрамбене индустрије, добро је што се нуде различите варијанте према потребама крајњих корисника. Некима је потребна добра купола, некима оклоп, веома је добро што Југоимпорт улаже напоре да понуди различите варијанте тог возила тржишту. Направили су мултифункционално возило за различите потребе војске.
Нова снајперска пушка има бољу ефикасност против лаких борбених возила. Сматрам да је тешка, потребно је да је носе и користе два или три човека. Таква пушка може бити корисна за неутралисање важних мета на великој удаљености. Може бити ефикасна приликом заседа када је потребно зауставити прво возило у колони на непрегледном терену, приликом напада. На пример, може се њоме погодити возач возила које је прво у колони, уколико то возило има лакши тип оклопа.
Продаја муниције веома је важна, свакој војсци је неопходна муниција како би реализовала константне војне вежбе својих војних снага. Када можете да обезбедите квалитетну муницију по нижој цени, то је онда добро. Ако убедите кориснике да овде можете да произведете муницију на истом нивоу као што то чине европски произвођачи то је онда добро. Велики проблем јесте менталитет купаца, многе војске не желе да купују производе из Србије, а данас је то све мање заступљено јер се показало да наменска индустрија овде има подједнаке капацитете као и остали светски произвођачи. То је веома важно, то је нова порука коју је креирао Југоимпорт, могућност да стварају модерне производе на истом нивоу као што то раде сви остали европски произвођачи. Мислим да је будућност Југоимпорта да отвори представништва у Сједињеним Америчким Државама и у Европској унији, да се не задрже само на фирми у Србији и на извозу. Веома је важно да буду присутни на америчком и европском тржишту, да тамо имају мали тим који добро познаје тржиште, има добре контакте и да даље развија посао.
Према мом мишљењу, covid-19 није утицао нимало на наменску индустрију. Већи проблем од пандемије у свету јесу тероризам и покретање нових ратова. Ипак, људи треба да схвате да се наоружање не производи да би се ратовало, него да би се браниле територије и људи који нису у стању сами да се одбране. Нису војници послати у Ирак и Авганистан да ратују, већ да штите локално становништво и спроведу стратегију борбе против тероризма.
Невероватно ми је да је мала земља попут Србије способна да произведе оваква војна средства у оквиру одбрамбене индустрије. Производите авионе, борбена возила, муницију, артиљеријске системе, све што треба војним снагама може да се направи у Србији, то је одлично.
Сајам наоружања "Партнер 2021" у Београду посетиле су многобројне високе делегације из целог света, као и представници НАТО, Европске одбрамбене агенције и осталих међународних војно-безбедносних организација.
Представљено је наоружање произведено у Србији, као и војна опрема - сложени артиљеријски и ракетни системи, савремено стрељачко наоружање и муниција, борбена оклопна возила, електронска опреме, лаки авиони, нови радари, разни тренажери, заштитина балистичка опрема, као и борбени патролни чамци.