ПОНОС НАЦИЈЕ! НОВО СРПСКО ОРУЖЈЕ ЗАБЛИСТАЛО У ПУНОМ СЈАЈУ: Сва оклопно-борбена возила од којих НЕПРИЈАТЕЉИ ДРХТЕ (ФОТО)
На овогодишњем Међународном сајму наоружања и војне опреме "Партнер 2023" Србија је показала да њена војна индустрија постаје веома цењена у целом свету
Под покровитељством Министарства одбране Републике Србије и ове године је у Београду одржан Сајам наоружања и војне опреме "Партнер 2023". Сајам наоружања је трајао од 25. до 28. септембра, а посетиоци су могли да виде широку лепезу најновијег наоружања и војне опреме које је у међувремену усавршавано и модернизовано између овогодишњег и прошлогодишњег сајма.
На сајму наоружања представљена моћна "Нора Б-52 НГ" - нови понос Војске Србије и српске одбрамбене индустрије
ВЕЛИКИ ИСКОРАК У СРПСКОМ НАОРУЖАЊУ! На сајму "Партнер 2023" представљене крстаће ракете ВИЛА 1 и 2 (ВИДЕО)
"Србија је у самом светском врху у области артиљеријских система" Британски стручњак Кристофер Фос сумира утиске са сајма наоружања "Партнер 2023"
Организацију читавог догађаја омогућили су компанија наменске индустрије "Yugoimport СДПР" и "Београдски сајам".
"Партнер 2023" отворио је министар одбране Милош Вучевић, а самом отварању су присуствовали и други државни званичници, као и велики број страних дипломатских и војних делегација и који су посебно били заинтересовани за овај јединствени догађај.
Српска наменска индустрија предвођена компанијом "Yugoimport СДПР" се и овог пута показала веома респектабилном како у региону тако и на светском плану што доказује и долазак бројних струшњака из области познавања наоружања, као што је британски стручњак за наоружање Кристофер Фос са ким смо имали прилике и да разговарамо.
Посебну пажњу јавности и стручњака из области војне индустрије привукли су артриљеријски систем "Нора Б-52 НГ" као и више од 170 типова различитог оружја, а учествовало је више од 120 домаћих и страних излагача. Прва три дана сајма предвиђена су за пословне делегације, док је последњи био отворен за ширу јавност.
Поред домаћих излагача, присутни су били и страни излагачи из западних земаља, али и руско, иранско и кинеско наоружање. Српска хаубица "Нора Б-52 НГ", познатија и као "Перун" била је звезда сајма, али ту је био и систем "Харпас".
У овом тексту бавићемо се оклопним и борбеним транспортерима који су били изложени на овогодишњем Сајму наоружања. У питању су дакле борбена и тактичка возила.
ЛАЗАР III - вишенаменско оклопно возило
Лазар је блиндирано и веома добро заштићено оклопно борбено возило на точковима 8 x 8 које је намењено за разне врсте војних копнених мисија и акција. Покретачка снага возила се налази на предњој страни и потпуно је одвојена од посаде.
Лазар 3 има веома изражену модуларну балистику заштите. Труп је направљен од оклопног челика и може бити опремљен шпалетом. Примењена балистичка заштита може бити прилагођена специфичним потребама корисника и омогућава примену додатне најсавременије балистичке заштитне
технологије током целог радног века возила. Возило има два нивоа противминске заштите.
Простор за возача и командира се налази у предњем делу возила, које поседује двоја бочна врата за улаз, односно, излазак возача и командира. И возач и командир имају отворе изнад седишта. Поклопац возача је на закључавање у три положаја, један положај
је дизајниран за закључавање поклопца током вожње са отвореним прорезом.
Возач и командир имају по три перископа доступна за њихову употребу у возилу. Седиште је подесиво вертикално и хоризонтално. Стуб управљача је такође подесив по висини и углу управљања. Одељење за посаду се налази у задњем делу возила и пружа довољно простора за разне мисије. Овом делу возила се може приступити преко задње рампе, кроз двоја врата уграђена у рампу или кроз велики отвор на крову возила.
Рампа је хидрауликована преко погонског механизма. Може се активирати на два начина, из кабине за возача или одељења за посаду.
Број посаде зависи од врсте мисије и оружја које се користи у возилу. Када је возило опремљено са даљинским управљачем за оружје (RCWS),
онда би требало да има максимално 12 војника (командант, возач, топник и још девет војника), док би у случајуеверзија са куполом
био такође пуно возило, само са једним војником мање.
М-20 МРАП
М-20 МРАП је српско противминско оклопно возило 6 x 6, које је први пут представљено јуна 2020, а његова унапређена верзија годину дана касније. Производ је компаније Застава Терво из Крагујевца.
М-20 МРАП је борбено оклопно возило (Мине-Ресистант Ambuch Протецтед) и направљено је на платформи шасије ФАП-а 2228. Главни задатак возила је превоз пешадијских јединица и истурање ради дејстава у урбаној средини. М-20 би у будућности требао да замени сва возила ТАМ која се тренутно користе за превоз војника у јединицама Војске Србије.
Возило поседује мотор "CUMMINS ИСЛ 8.9" (снаге 340 КС), мењач "ALLISON 3000С" и разводник погона "ЗФ STEYR 1600/396". Може развити брзину од 95 км/х и савладати успоне до 60 одсто. Са пуним резервоаром (од 200 литара) може прећи до 600 км.
Уз основни ниво заштите, развијен је и додатни модуларни оклоп, који ће се користити у зависности од задатака коју возило буде имало у Војсци Србије. Заштита возила одговара СТАНАГ нивоу 4 са свих страна, тј. штити од пројектила калибра до 14,5mm односно 10 кг експлозива.
Дужина возила износи 7,4 метра, ширина 2,4 метра, висина возила је 2,5 метра, укупна маса возула износи 16,5 тона. Има два, плус 10 седишта. Наоружање возила чине митраљез 12.7 mm или ДУБС 7.62 mm.
БОВ-КИВ
БОВ-КИВ је српско командно-извиђачко оклопно возило. Произвођач возила је ФАП из Прибоја. Возило је настало као продукт модернизације БОВ-3, а развио га је ВТИ. Производњу врши ФАП. Представљено је 2016. године, а 2020. је ушло у службу Војске Србије.
Посаду чини шест лица, чији састав зависи од варијанте КИВ. Основа возила БОВ М16 одликује се високим степеном балистичке заштите, добијеном уградњом нове генерације модуларног оклопа.
На возилима су, такође, постављени и нови ходни делови повећане носивости са ојачаним вешањем. Платформа је опремљена подсистемом наоружања и то са даљински управљаном борбеном станицом (ДУБС) 7,62/40 mm, коју чине митраљез 7,62 mm и аутоматски бацач граната 40 mm.
За потребе командовања КИВ је опремљен одговарајућом савременом телекомуникационом и информатичком опремом, као основом за формирање командно-информационих система.
Возило је, такође, опремљено дизел агрегатом снаге 5 kW за потребе напајања опреме и система унутар возила. Ово независно напајање са електричном енергијом се користи када главни мотор не ради. Будући да је посада у КИВ изложена дуготрајном раду, усавршавањем платформе обезбеђен је и систем за климатизацију и грејање, који омогућава посади несметан рад у условим високих и ниских температура.
Систем за побољшање визуелизације возача чине две телевизијске камере, термовизијска камера и систем за приказ слике. Телевизијске камере пројектују слику у окуларима и својом поставком омогућују 3Д представу, односно возач добија представу о дубини сцене.
БОВ ОТ М-21
БОВ ОТ М-21 је оклопни транспортер са против-минском заштитом, намењен за безбедан превоз 10 лица по свим типовима земљишта и у свим временским и тактичким условима. Реч је о возилу насталом обимном дорадом добро познатог протовавионског оруђа БОВ-3, а радови се изводе у Фабрици ФАП.
Наоружан је даљински управљивом борбеном станицом (ДУБС) 12,7mm и поседује шест бочних пушкарница за дејство стрељачким наоружањем из возила. Поседује мотор Cummins ИСБ 6.7 ЕУ 3, снаге 210 киловата (285 коњских снага). Мењач је Allison 3000, седмостепени (6 1), аутоматик. Погон возила је на сва 4 точка (4x4), а могућа је блокада сва 3 диференцијала.
Возило поседује балистичку заштиту која штити од пројектила калибра 20 mm са предње стране, односно 12,7 mm са бочних страна возила.
ПОЛО М-83
Борбено оклопно возило 1 (познатије као БОВ-1 и ПОЛО М-83) је оклопни аутомобил намењен противоклопној борби. Настао је на бази оклопног возила БОВ, уградњом туреле са шест лансера Маљутка. Користи се у војсци Србије, Хрватске и Црне Горе.
БОВ-1 користи полуактивно навођење ракета са остатком борбеног комплета у самом телу возила. Турела се аутоматски наводи из возила и има 4 избацивача димних бомби, испод главне туреле. Тело је израђено од вареног челика, са дизел-мотором Деутз Ф6Л413Ф смештеним у задњем делу возила. Од додатног наоружања возило има и два RRB М-80 "Зоља" као и митраљез калибра 7.62 mm са борбеним комплетом од 1.500 метака.
БОВ има дугу борбену употребу на простору бивше Југославије. Коришћен је у већини сукоба на територији бивше Југославије како за подршку пешадије тако и у противоклопној борби. Данас се БОВ у Војсци Србије користи у противоклопним четама механизованих батаљона.
МИЛОШ М16
БОВ М16 Милош је вишенаменско оклопно борбено возило намењено извршавању различитих задатака како војних, специјалних и полицијских снага, има погон на сва четири точка 4x4. Развијено је у компанији "Yugoimport СДПР".
У стандардној верзији борбеног возила посаду чини осам чланова, од којих су четири члана смештена у задњем делу возила са могућношћу брзог искрцавања или укрцавања кроз задњу хидраулички покретану рампу или задња врата, док је за четири члана посаде у предњем делу обезбеђен улазак и излазак из возила кроз четвора класична бочна врата.
Уз своју масу од преко 14 тона, инсталиран је независтан систем ослањања који омогућава изразито висок ниво покретљивости у свим теренским и временским условима, опремљен је са пет пушкарница за потребе личног наоружања чланова, заштићене балистичким стаклима.
Точкови су опремљени гумама продужене мобилности са такозваним "рун-флат" улошцима. Уколико дође до оштећења гума, могуће је кретање возила брзином до 50 км/х на ограниченим релацијама. Постоји и могућност централног управљања притиском у пнеуматицима.
Точкови са алуминијумским наплацима од 20 инча дају возилу врло робустан изглед и доприносе покретљивости и проходности по тешким теренима.
Може бити командно возило, возило за патролне задатке, извиђачке задатке, за превоз и подршку јединица за специјалне операције, противгерилску и противтерористичку борбу, противоклопну борбу, контролу граница, контролу територија и друге специфичне задатке.
Возило је опремљено системом за климатизацију, савременом комуникационом опремом, командно информационим системом као и камерама за ноћно осматрање и вожњу. Варијанте Милоша су: Командно возило здружене тактичке групе, возило за противоклопну борбу уз одговарајући против-оклопни систем, артиљеријско извиђачко - командно возило, у које се интегрише артиљеријско електронски гониометар и други оптоелектронски системи за осматрање и управљање ватром, возило за артиљеријске, здружене тактичке групе и као санитетско возило за извлачење трупа и рањеника.
Оклопна заштита је модуларног типа а конструкцијом је омогућена брза замена оштећених плоча додатног оклопа у теренским условима и постизање различитог нивоа заштите комбиновањем балистичких плоча додатног оклопа у зависности од његове намене. Пушкарнице су заштићене балистичким стаклом што омогућава неометано осматрање свим члановима посаде у задњем делу.
Возило је намењено за извршавање низа тактичких задатака и у том циљу може бити опремљено различитим врстама наоружања и специјализоване опреме као што су: ДУБС (Даљински управљана борбена станица) способна за дејство дању и ноћу и наоружана са митраљезом калибра 12,7 mm, оптоелектронски термовизијски, телевизијски и радарски системи за осматрање и контролу граница монтираним на телескопским стубовима различитих висина, разни системи противоклопних вођених ракета великог домета, бацачи граната, разне врсте ручно управљаних оклопних турела наоружане митраљезима, ракетни системи против-ваздушне одбране.
Такође је стандардно опремљен са пет пушкарница, за различите врсте личног наоружања посаде као и са шест бацача димних кутија, калибра 82 mm, смештених на крову возила.
Ново теренско возило
НТВ (Ново теренско возило) је лако војно не/борбено теренско возило 4x4 које је намењено за превоз људства, транспорт оруђа и материјала укупне масе до 1,4 тоне, као и вучу оруђа и прикључних средстава масе до 1,7 тона. Развили су га заједнички предузеће Застава ТЕРВО из Крагујевца и Војнотехнички институт из Београда.
Развој возила Застава НТВ 4x4 започео је како би се у Војсци Србије заменила читава флота застарелих возила, као што су Пинцгауер, који су набављани за потребе ЈНА у периоду од 1975. до 1985.године.
Ново предузеће "Застава ТЕРВО" је током 2018. године наставило развој лаког теренског возила базираног на прототипу возила које је настало у предузећу "Застава камиони". Израђена су два прототипа ПТ-1 и ПТ-2, који су прошли комплетан процес испитивања по разним теренима и полигонима у сарадњи са Војнотехничким иститутом (ВТИ) и Техничкоопитним центром (ТОЦ).
Нова возила представљена су јавности на Међународном сајму наоружања и опреме "Партнер 2019". У односу на претходну серију прототипа, изврешен је редизајан предњег дела, уграђен је јачи мотор, аутоматски мењач, већи пнеуматици и независно вешање. Застава НТВ усвојена је у наоружање Војске Србије крајем 2019. године, а прва "нулта серија" заврешена је почетком 2021. године.
ЛАЗАНСКИ
Лазански је српско вишенаменско борбено возило пешадије 8×8. Развијен је у компанији "Yugoimport СДПР". Званично је представљено на Међународном сајму наоружања и војне опреме "Партнер 2021" у Београду. Возило је названо по бившем српском амбасадору у Руској Федерацији и познатом војно-политичком коментатору Мирославу Лазанском.
Возило је настало као продукт даљег развоја возила Лазар. Шасија возила је из Финске, односно фабрике СИСУ. Главне разлике у односу на Лазара су већа ватрена моћ и квалитетнија оклопна заштита. Мотор који покреће ово возило је Caterpillar од 13.000 кубика и 711 коња, мењач је ALLISION шестостепени, а трансмисија је двостепена. Возило поседује и назависно вешање.
Посаду чине 3 члана, плус 10 војника који се могу превести у десантном делу возила. Војници се искрцавају кроз хидраулички покретану рампу. У возилу су уграђена модерна седишта израелског произвођача МОБИУС Протецтион Systems и војници седе окренути лицем у лице.
Возило је опремљено најсавременијим видео-системом, поседује шест камера, тако да је са сваке стране постављена дневна и термовизијска камера. Стандардна заштита возила са свих страна одговора СТАНАГ нивоу 4, тј. штити од пројектила калибра 14,5 mm и може да издржи 10 кг експлозива.
Оклоп возила је модуларан, па се тако по потреби (нпр. због одређене мисије) може ставити и додатни СТАНАГ ниво 6 са предње и СТАНАГ ниво 5 са бочних страна, па возило може издржати ударе пројектила калибра 30 mm са предње, односно калибра 25 mm са других страна. Оклоп је успешно тестиран у Израелу и Немачкој. Пројектована цена возила креће се од 2 до 2,5 милиона евра. Возило је опремљено руском беспосадном даљински управљивом куполом АУ-220М "Бајкал".
Купола поседује аутоматски топ калибра 57 mm и митраљез 7,62 mm. Борбени комплет састоји се од 80 граната за топ и 500 метака за митраљез. Домет топа је максималних 14 км хоризонтално и 7,5 км вертикално, ефективно пробија 100 mm оклопа на удаљености од 1 км, односно 80 mm на удаљености од два километра.
Топ се такође ефективно може употребити и против ваздушних циљева, најпре беспилотних летелица. Варијанта "Бајкала" која је изабрана за возило је лакша у односу на друге, па тако сама купола не улази у простор где је посада. Тиме се не смањује капацитет за транспорт војника, али је борбени комплет ове лакше варијанте куполе смањен са 144 на 80 граната, односно са 1.000 на 500 метака.
У будућности се очекује представљање и варијанти возила са другим типовима наоружања која укључују и лансере противоклопних ракета.