НАЈПОЗНАТИЈА ТРАГЕДИЈА НА ЈАДРАНУ: Све о томе како је потонуо "хрватски Титаник" (ФОТО/ВИДЕО)
Олупина брода се сада налази на 40 метара дубине недалеко од Ровиња
Путнички пароброд Барон Гауч последњи пут испловио је 13. августа 1914. године с Малог Лошиња тачно у 12 часова, а због грешке на командном мосту ушао је у минско поље које је аустроугарска морнарица поставила у пулском морском подручју...
ПОЖАР НА ПОДРУЧЈУ БИЛЕЋЕ И ДАЉЕ АКТИВАН: Ватра удаљена на само километар од околних кућа
МЕРКЕЛ ОДЛУЧУЈЕ О СУДБИНИ ВИСОКОГ ПРЕДСТАВНИКА У БиХ? Немачка канцеларка позвала "на рапорт" Шмита и Инцка
СЛОВЕНИЈА МЕЊА МЕРЕ НА ГРАНИЦИ: Путници ће сада морати да испуне један нови услов како би ушли у земљу
Потопљена олупина, која сада лежи у песку на 40 метара дубине недалеко од Ровиња, уписана је у Регистар културних добара Републике Хрватске и најпосећенија је дестинација хрватског приморја.
Упркос томе многи не знају да се овде скрива хрватски Титаник, како се често назива Барун Гауч јер изгледом подсећа на мању верзију тог славног пароброда који је потопљен у ноћи с 14. на 15. април 1912. године у Атлантском океану.
Барон Гауч изграђен је 1908. године у Дандију, у Шкотској. Брод у власништву првог и највећег паробродског предузећа на Јадрану – Аустријског Лојда – био је дуг 85 метара, широк 11 метара и висок 7,5 метара.
Возио је на линији Трст – Котор – Трст с пристајањем у Пули, Малом Лошињу, Задру, Сплиту, Гружу и Херцег Новом, а могао је превести око 300 путника.
Пароброд Барон Гауч изгледао је као умањена копија Титаника.
На последње путовање из Котора за Трст кренуо је 12. августа 1914. године, у 12:30 часова. Последњи пут је испловио из луке Малог Лошиња следећег дана, 13. августа, у 12:00 часова.
Због прекрцаности није пристао у луци у Пули, у којој је иначе редовно пристајао, тако да му је испловљавање из лошињске луке било последње.
Због грешке на командном мосту мосту ушао је у минско поље које је аустроугарска морнарица поставила у пулском морском подручју као заштиту луке од непријатеља након објаве Првог светског рата.
Дакле, аустроугарски брод страдао је од аустроугарске мине.
Убрзо након уласка у минско поље – отприлике шест наутичких миља југозападно од светионика Св. Иван на Пучини, недалеко од града Ровиња – дошло је до детонације и број је потонуо.
Према службеним подацима, на броду је било 246 путника, међутим та статистика не обухвата војнике и децу до 10 година старости.
У обзир треба узети и чињеницу да је због почетка рата било неконтролисаног укрцавања, па тачне бројке до данас нису познате.
Одмах је покренута акција у којој је спасено 148 путника и 31 члан посаде.
Погинули у овој поморској трагедији сматрају се првим жртвама Првог светског рата на Јадранском мору.
Историјски и поморски музеј Истре у Пули је поводом 100-годишњице од потонућа брода приредио изложбу "Барон Гауч – прва жртва Првог светског рата у Истри 1914. – 2014." и издао бројне публикације.
Музеј је организовао две истраживачке експедиције за проверу стања олупине и том приликом сакупили су 184 предмета са брода који се од тада чувају у фундусу Збирке поморства и бродоградње.
Многи љубитељи историје желе да посете ово место, али то није тако једноставно зато што је роњење на том локалитету могуће једино уз дозволу Министарства културе.