ПОЛИЦИЈА И ТУЖИЛАШТВО ЗА ПЕТАМА ЂУКАНОВИЋУ! Открива се дневник његових ТАЈНИХ посета
Директорка МАНС-а Вања Ћаловић Марковић поручила је да црногорска полиција, тужилаштво и тајне службе треба да у сарадњи са иностраним партнерима утврде где се и с ким у Швајцарској тајно састајао.
У налогу за лет број 11/19 који је издала тадашња генерална секретарка Наташа Пешић 26. фебруара 2019. године, стоји да се Ђукановићу одобрава лет на релацији Подгорица-Брисел-Подгорица са поласком 5. марта у 9 х и повратком следећег дана у 17 часова. Државни "лир џет 45" слетео је у Подгорицу око 19.30.
Откривамо производе и брендове које смо највише куповали online у 2021. години
ТОРНАДО ПРОТУТЊАО ЈАДРАНОМ! Велика водена пијавица на Корчули од које застаје дах - пролазници остали шокирани (ВИДЕО)
ДА СРЦЕ ПУКНЕ! Питање овог малишана расплакало регион - ову цедуљу оставио свештенику (ФОТО)
Према подацима мреже АДС-Б Exchange, Ђукановић је у Женеви тог дана боравио близу три и по сата, након што се у Бриселу срео са лидерима ЕУ и НАТО, Доналдом Туском и Јенсом Столтенбергом и потом ручао са званичницима Европске јеврејске асоцијације, који су му уручили награду "Краљ Давид".
ГСВ и шеф Авио сервиса, Милутин Николић, нису одговорили на питања “Вијести” о неовлаштеном слетању државног авиона и боравку у Женеву, ко је то наложио, по ком основу и у коју сврху, те ко је платио трошкове слетања, боравка и полетања авиона.
Из Ђукановићевог кабинета нису одговорили на питање да ли је он наредио капетану авиона да слети у Женеву и, ако јесте, због чега.
Нису одговорили ни шта је Ђукановић радио у Женеви још шест пута од јануара 2019. до јула 2020. године, у данима за које не постоје подаци о било каквим његовим званичним активностима у Швајцарској на сајту predsjednik.me, његовим налозима на друштвеним мрежама, нити у медијима.
Није Ђукановић 6. марта 2019. године први пут "свратио" у Швајцарску на повратку из Брисела.
Он је 19. марта 2018. године био у Бриселу на радном ручку са председником Србије Александром Вучићем, тадашњим тзв. председником Косова Хашимом Тачијем, премијером Македоније Зораном Заевом и председником Савета министара БиХ Денисом Звиздићем, којег је приредила тадашња висока представница за спољну и безбедносну политику ЕУ Федерика Могерини, а присиствовао му је и тадашњи комесар за проширење Јоханес Хан.
Око 16 часова авион са Ђукановићем је полетео из Брисела, а сат касније слетео у - Цирих. Око 19 х полетео је из Цириха и стигао у Подгорицу око 20.30, показују подаци мреже АДС-Б Exchange.
За разлику од неовлашћеног слетања у Женеву два и по месеца касније, Ђукановић је у Цириху боравио “легално”, види се из налога за лет Наташе Пешић, његове садашње саветнице за односе са државним органима. Она му је 10. децембра одобрила лет на релацији Подгорица-Брисел-Цирих-Подгорица. Међутим, која је сврха његовог боравка у Цириху, "Вијестима" није одговорено из председниковог кабинета.
Ђукановић је још једном, необјашњено али одобрено, “успут” слетео у Женеву и тамо боравио око шест сати, на пропутовању у Братиславу 6. јуна 2019. године, где је учествовао на конференцији ГЛОБСЕЦ у главном граду Словачке.
Пет дана касније, 11. јуна 2019. године, Ђукановић је директно из Подгорице одлетео за Женеву и провео тамо два дана, док га је авион чекао на аеродрому, види се из налога бивше генералне секретарке Наташе Пешић од 8. јуна.
Још је једном, 1. и 2. јула 2020. године, председник боравио у за сада тајној дводневној посети Женеви, где је одлетио државним авионом.
Ђукановић је “лир џетом 45” необјашњено летео директно за Женеву и тамо боравио од пар до десетак сати и 22. јануара 2019, 4. марта 2020, и 12. марта исте године, види се из налога бивше генералне секретарке.
”Вијести” су на основу података мреже АДС-Б Exchange утврдиле да је од јуна 2016. до јануара 2019. године било још осам летова државног авиона у Женеву, а да у то време није било података о званичним активностима било ког високог црногорског званичника у Швајцарску.
Из Ђукановићевог кабинета није одговорено на питање “Вијести” да ли је у Женеви и у Цириху боравио приватно, а ако јесте, да ли је надокнадио буџету трошкове лета државног авиона, и ако јесте колико су они износили за сваки појединачни лет.
Након пораза на прошлогодишњим изборима и формирања Владе Здравка Кривокапића, председник није ниједном летео државним авионом у Швајцарску.
Дневник летења и захтеви званичника и даље недоступни
Процедура за коришћење авиона почиње тако што шефови државе, Владе или парламента, који имају парво да бесплатно користе авион за службене потребе, или други државни органи, који ту услугу плаћају из свог буџета, достављају ГСВ захтев за коришћење авиона, у којем наводе датум и час поласка и повратка, релацију са међуслетањима, сврху путовања и списак путника.
Генерални секретар Владе оцењује оправданост захтева и даје одговарајући налог за лет шефу Авио сервиса, који даје налог капетану авиона, који шефу мора да поднесе извештај о сваком лету и трошковима, а шеф Авио сервиса подноси генералном секретару месечне и годишње извештаје са списком свих трошкова и рачуна за сваки лет.
Захтеви државних функционера за одобравање лета нису у документацији која је достављена “Вијестима” по Закону о слободном приступу информацијама.
У Генералном секретаријату тврде да не поседују документацију о летовима прије јануара 2019. јер је наводно уништена “прописно или непрописно”, а са дневника летења државног авиона, који води вођа ваздухоплова и који се по прописима чува трајно, није скинута ознака тајности.
Тајност коначно укинута са дела документације
Са документације о коришћењу државног авиона у периоду од 22. новембра 2018. до 27. септембра 2021. године – генерална секретарка Жана Прашчевић Милачић скинула је овог месеца ознаку тајности “интерно”, коју је ставила Пешић, 1. марта 2019, а продужио њен наследник у Кривокапићевој Влади, Божо Милоњић.
То је прошле седмице објавио новинарима премијер Здравко Кривокапић, иако није прецизно пренео период у коме је документација постала доступна јавности.
Обелодањивање докумената је уследило након дугогодишње правне борбе Мреже за афирмацију невладиног сектора и “Вијести” да дођу до тих података, и препоруке Националног савета за борбу против високе корупције - на иницијативу шефице његовог стручног тима Вање Ћаловић Марковић - да се та ознака тајности скине, коју је Влада усвојила 17. новембра.
Податке о лету државног авиона од јуна 2016. до марта 2020, које је прикупила мрежа АДС-Б Exchange, састављена од организација и појединаца који прате сигнал који емитују авиони, из којих се може утврдити маршрута и време трајања лета, брзина и висина, те време њиховог боравка на тлу, "Вијестима" је уступио Пројекат извештавања о организованом криминалу и корупцији (OCCRP).
Хвале се само једном званичном посетом Ђукановића Женеви
Да је Ђукановић само једном боравио у званичној посети Швајцарској може се закључити и из објаве на сајту Владе са подацима о почасном конзулу Црне Горе у тој земљи, Ренеу Штамбаху. Осим посета бившег вицепремијера Зорана Пажина 2019. и бившег шефа парламента Ивана Брајовића 2018. године, у рубрици “Званичне посете стоји још само следеће:
- Председник Црне Горе Мило Ђукановић боравио је у Женеви поводом учешћа на Инвестиционом самиту глобалних лидера на тему "Инвестирање у новој ери глобализације", који се одржао у оквиру УНЦТАД Светског инвестиционог форума, 22-24. октобра 2018".
Ћаловић Марковић: Је ли се Ђукановић састајао са фиктивним власницима своје имовине
Директорка МАНС-а Вања Ћаловић Марковић поручила је да црногорска полиција, тужилаштво и тајне службе треба да у сарадњи са иностраним партнерима утврде где се и с ким у Швајцарској тајно састајао.
- Чињеница је да је Ђукановић више пута путовао у Женеву државним авионом, иако тамо није имао никаквих званичних обавеза. Подаци из Пандора папира показују да се управо у Швајцарској налазила компанија која је управљала скривеним трастовима Мила Ђукановића и његовог сина. Због тога би тужилаштво и полиција, али и обавештајна служба, требало да кроз међународну сарадњу утврде где је ишао председник државе док је боравио у Швајцарској. Посебно је важно утврдити која лица су била са њим приликом посете Женеви, јер управо те особе могу бити такозвани проксији, односно фиктивни власници његове имовине - рекла је она "Вијестима".
Ћаловић Марковић је казала да је Ђукановић дужан “да јавности саопшти у које сврхе је користио државни авион и о трошку пореских обвезника ишао за Женеву”.