ЦЕО ИСЛАМСКИ СВЕТ ЈЕ НА НОГАМА: Једна обична карта је много узнемирила муслимане
Потпуно је могуће да политика инструментализује научни производ
Професор са Института за исламско верско образовање на бечком Универзитету Еднан Аслан разрадио је интерактивну "карту ислама" која шематски приказује називе и локације џамија и организација у Аустрији, након чега се суочио са оштрим критикама. Како је рекао у интервјуу за агенцију СНА, није јасно зашто се одједном дигла прашина због тога.
ЛАСТ МИНУТЕ ПОНУДЕ ЗА ОДМОР НА МОРУ! Цена од 399 €: Египат, Кипар, Шпанија
ЕКСПЛОЗИЈА МЕТАНА ОДНЕЛА ЖИВОТ ЈЕДНОГ РУДАРА: Евакуисано 139 људи из руског рудника
МА САМО НЕКА ЈЕ ВЕСЕЉЕ, ПА МАКАР СЕ СА ПОЛИЦИЈОМ ТУКЛИ: Растурена још једна корона журка са 4.000 људи (ФОТО)
Крајем маја министарка Аустрије за питања интеграције Сузана Раб представила је интерактивну "карту ислама" која шематски приказује називе и локације џамија, као и удружења и званичника који су повезани са њима. Пројекат, који је објавио Институт исламских богословских истраживања и исламског верског образовања Универзитета у Бечу, критикован је и проглашен као дискриминишући, а покренуо је жустре дискусије у престоници Аустрије.
- Критика је била уобичајена појава. Критика нас прати од момента покретања нашег истраживања.... Критике, претње и увреде прате наш рад као нешто што се подразумева. Али то је бурна реакција из целог света – из Пакистана, Турске, Индије, Индонезије. То нисам очекивао, јер је сајт већ био познат. Зашто се подигла таква прашина око сајта који постоји од 2012. године, наравно, није јасно - истиче Аслан.
Како каже, потпуно је могуће да политика инструментализује научни производ.
- То не можемо да искључимо. Таква реакција на нашу карту надахњује такве диктаторе како у Турској, тако и у другим деловима исламског света. Али ја просто не могу да кривим те колеге, јер диктатори просто злоупотребљавају њихове производе - објашњава Аслан.
Рекли сте да та критика веома често потиче из исламског света. Да ли је то једини извор критике или постоје и остали?
– Главна критика долази из исламског света, тамо расте антизападно расположење. Шта год да се догоди на Западу, то се доживљава као рат против ислама. То значи да многе муслиманске организације доприносе томе да се односи према муслиманима у Европи у исламском свету доживљавају као непријатељски. У овом случају Турска и Пакистан, Индонезија и многе друге земље инструментализују "карту ислама" само зато што уз помоћ ње траже потврду да се Запад бори, криминализује, дискриминише муслимане. То значи да реакција у исламског свету има мало шта заједничко са мојом картом у погледу садржаја, а пре ће бити да је повезана са основним ставом да Запад не жели муслимане, да се Запад бори против муслимана, да је Запад против џамија и хиџаба. Све што ми стварамо у исламском свету се доживљава као непријатељство. Када овде, у Аустрији, саопште да је суд одобрио ношење хиџаба, медији у исламском свету уопште не пишу о томе. Али ако је пресуда против ношења мараме, тада скоро сви медији у исламским земљама пишу да се западне земље једноставно боре против ислама и муслиманки. Фактички, то је једина основа за постојање многобројних диктатора у исламском свету.
Зашто вам је потребна таква карта у Аустрији? И како одређујете да би нека организација требало да буде сврстана у политички ислам и обрнуто? Које изворе користите?
– Муслимани су саставни део овог друштва и, наравно, представљају и бројне могућности и проблеме. Мене занима да покажем ту разноликост како би муслимани у одређеном степену постали приметни. Муслимани желе да њихове мараме буду видљиве, минарети њихових џамија. Они желе да се примећују њихова халал правила. Они желе да се обрати пажња на њихове школе и вртиће. И ја желим да покажем тај развој на карти. Са друге стране, наравно, потрудићемо се да укажемо на одређене опасности. Те смернице су корисне првенствено за муслимане. Ако муслимани успеју да се дистанцирају од тих радикалних промена у исламу, чека их боља будућност у Европи. Муслимани ће извући корист из те мапе у дугорочној перспективи, убеђен сам у то.
Што се тиче другог питања, термин "политички ислам" се не среће на карти. Уопште нисам радио са тим термином. Постоји термин "исламиста". Али то је просто превод са турског или арапског језика, јер се организације саме виде као такве. То значи да нисам ја измислио тај термин, него сам узео њихов опис. Због тога заиста не разумем зашто тако много људи говори о политичком исламу кога нема на мојој карти. Али са друге стране у Аустрији постоје организације које доживљавају ислам не као религију, него као политичку идеологију. Наравно, та идеологија има много нежељених ефеката, насиље у Бечу није избило ни из чега. Наравно, то насиље има теолошку позадину. Ми желимо дијалог у друштву, али се у неким њиховим заједницама просто води рат против дијалога.
Кажете да сте користили термин "исламиста". Како се одвија процес идентификације? Или је то некако повезано са страним организацијама које им пружају подршку?
– Од момента формирања Исламске Републике Иран или од почетка рата у Авганистану термин "исламизам" се користи у стручној литератури. Њиме се описује феномен када многе организације просто гледају на Исламску државу као на спас будућности муслимана. Ту се има у виду то да се формирањем исламске државе могу решити сви проблеми муслимана. Другим речима, то што смо доживели због ИСИС-а у Сирији и Ираку није случајни резултат, него производ на коме су радили дуго, дуго година. Стога су многи муслимани изненађени оним што се дешава када се проповед у џамијама просто реализује. Или оно што проповедају на многим универзитетима. ИСИС је то применио у Раки (Сирија), али вам могу гарантовати да је 99 одсто муслимана било против. Али они не знају шта се проповедало у њиховим џамијама вековима. Треба разговарати о томе шта се приповеда верницима у џамијама.
Како даље стоје ствари са картом? Рекли сте да ће бити објављена онлајн.
- Унећемо неке измене. На пример, због разлога повезаних са законом о заштити података, уклонили смо бројеве телефона, тамо су биле и приватне адресе, за шта смо касније сазнали. Након обраде повратних информација такође ћемо исправити неке извештаје. Дакле, просто настављамо да радимо свој посао као и на почетку.
Да ли се надате да ће те мере омогућити да нестану критике?
– Не, зато што критичари просто не критикују садржај те карте, него бране свој, делимично идеолошки став. Они ће просто наставити да је критикују. Притом, не сматрам да су дискусије нешто лоше. Ми ћемо се развијати захваљујући њима.