ИСЛАНД СЕ СПРЕМА ЗА ЕРУПЦИЈУ ВУЛКАНА Стручњаци упозоравају на катастрофалне могуће последице: "Ситуација не изгледа добро"
Ерупција вулкана у Исланду се очекује у наредним данима.
Ерупција би првенствено могла да изазове значајну штету на локалној инфраструктури и ослобађање токсичних испарења.
Исланд се припрема за ерупцију вулкана Фаградалсфјал у наредним данима. Зашто се то дешава и какве би последице могле да буду? Ерупција би првенствено могла да изазове значајну штету на локалној инфраструктури и ослобађање токсичних испарења, пише BBC. Од краја октобра, југозападни регион који окружује исландску престоницу Рејкјавик потресло је више хиљада земљотреса. То се дешава због подземне реке магме - вруће течне или полутечне стене - дужине око 15 км која се пење испод површине земље.
БАЈДЕН И СИ РАЗГОВАРАЛИ ЧЕТИРИ САТА Пао велики договор на историјском састанку - било је речи и о Тајвану: "САД треба да подрже поновно уједињење Кине" (ФОТО)
ОПЕРАЦИЈА СЕ ШИРИ НА ЈУГ? Израел тражи ХИТНУ евакуацију цивила
ТРАГЕДИЈА У КИНИ Избио пожар у фабрици угља, погинуло 26 људи
Река се простире испод Исланда и дела Атлантског океана, а утицај ерупције на острвску земљу и шире зависиће од тога где тачно магма продре на површину. Мали град Гриндавик, у којем живи десетак српских породица, лежи директно изнад магме и већ је евакуисан због опасности од "ватрених фонтана" и штетних гасова.
Доктор Бил Мекгвајр, професор геофизике и климатских катастрофа, каже да је Гриндавик веома близу положаја нове фрактуре и да је опстанак града угрожен. "Све зависи од тога где магма на крају доспе на површину, али ситуација не изгледа добро", рекао је. Становници града Гриндавик описали су како су напустили своје домове у раним јутарњим сатима у суботу док се тло тресло, путеви попуцали, а зграде претрпеле структурну штету.
Ханс Вера, 56-годишњи Белгијанац који живи на Исланду од 1999. године, рекао је да се кућа његове породице непрестано тресла. "Стално се тресло, није било могуће спавати. Морате да паркирате ауто на пет километара од града и тамо има 20 аутомобила, огромних кола спасилачких тимова, 20 полицајаца, треперећа светла, једноставно је нестварно, као ратна зона или тако нешто, јако је чудно", рекао је Вера, који се привремено преселио код породице у предграђе главног града Рејкјавика. Додао је да нису само људи у Гриндавику шокирани овом ситуацијом, већ и цео Исланд.
Овако може доћи до снажне ерупције
Како је навео, једна од могућности је да магма још није дошла из магматске коморе и изашла на површину. Друга могућност је, рекао је он, да та магма иде негде даље, односно да неће бити на острву, имајући у виду да је Исланд тачно на великој пукотини, због чега је могуће да лава оде и излије се у неком делу океана који није значајан јер не угрожава животе људи.
"Та велика разломна структура која је на средишњем делу Атлантског океана, где две велике плоче, европска и америчка, одлазе једна од друге - то је зона дивергенције и ту је вулканизам интензиван већ милионима година, и то није непознаница", рекао је Миловановић, преноси Блиц писање Танјуга.
У случају да се ерупција догоди на копну, Миловановић оцењује да би била минорна уколико лава не би дошла у реакцију са водом. Како је објаснио, ако наиђе на лед и снег, лава због високе температуре загрева воду која прелази у водену пару, која се нагло повећава, распршава лаву и ствара облак који може да омета авио саобраћај.
"Када падне, може имати негативне последице на живаљ који је ту. Мада је на Исланду било великих ерупција, било је и катастрофалних ерупција, лично не очекујем да ће до тога доћи", оценио је он.
Страх од репризе драматичних сценарија
Исландски метеоролошки завод процењује да је тренутно магма удаљена 800 метара од површине земље, због чега је вероватноћа ерупције вулкана Фаградалсфјал "велика" и могла би се десити у наредним данима. Једна од највећих ерупција на Исланду десила се давне 1783. године када је дошло до поплаве лаве која је трајала осам месеци и произвела велике облаке сумпора над северном Европом више од пет месеци. Процењује се да су ти облаци изазвали захлађење од око 1,3 Ц у наредне две године.
Исландска геофизичарка, др Евгенија Иљинскова, која је у редовном контакту са геолозима на терену, рекла је за BBC: "У петак и суботу је растао страх да бисмо могли да доживимо нешто таквог обима". Ако вулкан еруптира на мору или на копну, а затим се улије у море, постојаће ризик од експлозивног облака пепела након што супер врела лава дође у контакт са водом. Европа због тога под будним оком држи северни Атлантик, јер се страхује од репризе таквог сценарија из 2010. када је дошло до великог колапса широм континента.
Колапс авио-саобраћаја у Европи
У априлу 2010. ерупција вулкана Ејафјалајокул изазвала је највеће затварање европског ваздушног простора од Другог светског рата, а економски губици процењени су на између 1,5 и 2,5 милијарди евра. Ерупција је била релативно мала, али њен утицај је био огроман. Европа се скоро месец дана суочавала са хаосом у ваздушном саобраћају.
Вулкан покривен ледом почео је да еруптира средином марта, након неколико месеци појачане сеизмичке активности на Исланду. Прве ерупције су биле изоловане на североисточном боку, али проблеми су почели да настају у априлу када су се ерупције прошириле на центар вулкана, кратер широк три километра окружен ледом.
Како је лед почео да се топи, глацијална вода је почела да поплављује вулкан где се сусрела са магмом. Ово брзо хлађење изазвало је претварање магме у фине честице пепела које су одлетеле 10 километара увис. Велики праменови вулканског пепела брзо су се ширили изнад вулкана, крећући се на исток са млазном струјом према Фарским острвима, Норвешкој и северној Шкотској.
Исланд је одговорио проглашавањем ванредног стања, а европски ваздушни простор је затворен из безбедносне мере. Процењује се да су авио-компаније губиле око 130 милиона фунти сваког дана, док су милиони путника остали без својих летова. Међутим, стручњаци кажу да су околности нове вулканске активности веома различите и стога се не очекује тако драматичан утицај.
"Ерупција Ејафјалајокул 2010. била је сасвим другачија јер је била повезана са вулканом са на чијем је врху био глечер. Интеракција магме са ледом и отопљеном водом је учинила ту ерупцију тако експлозивном и опасном за авијацију", рекла је др Микеле Пулато, вулканолог на Империјак колеџу у Лондону.