ЗАШТО ПУТИН СВАКОДНЕВНО ОМЕТА ГПС СИГНАЛЕ ИЗНАД ЕВРОПЕ?! Нико није био поштеђен, на мети и британски министар одбране
Руски председник Владимир Путин свакодневно омета ГПС сигнале са сателита у региону Балтичког мора; подаци се губе због напада на навигационе системе авиона и бродова, а понекад се чак достављају и нетачни подаци.
Лудило погађа војне и цивилне авионе - укључујући и авионе којима људи иду на одморе, наводи немачки лист.
Од почетка рата у Украјини 2022. године, примећени су све чешћи прекиди у глобалним навигационим сателитским системима (GNSS) попут ГПС-а у региону Балтичког мора, а инциденти се повећавају већ неколико недеља.
На мети се нашао и британски министар одбране
Најпознатији случај у последње време десио се када је британски министар одбране Грент Шапс 13. марта летео из Велике Британије за Пољску. Тада је примећен прекид у ГПС сигналу, баш док је авион Краљевског ваздухопловства летео поред руске енклаве Калињинград.
Портпарол британске владе касније је рекао да безбедност авиона није била угрожена, као и да "није реткост да авиони доживе интерференцију ГПС-а близу Калињинграда."
Два различита типа сметњи примећена су у региону Балтичког мора:
Блокирање ГПС сигнала, када је сигнал са сателита потпуно потиснут, тако да ГПС навигација више није могућа
Манипулација ГПС сигнала, током које се намерно шаљу погрешни сигнали, чиме је прималац заведен јер му се приказује његова нетачна позиција
Поред GNSS-zavisnih система, авиони такође имају и друге навигационе уређаје, укључујући радио навигацију или инерцијалне навигационе системе.
- Превара ГПС сигнала је озбиљна сметња безбедности цивилног ваздухопловства и претња безбедном раду цивилних авиона - рекао је портпарол Lufthanse порталу аеро.де.
Енглески The Сун пише да је само за осам месеци до краја марта, 2.309 летова Ryanair-a било погођено ометањем или намипулацијом ГПС-а. Неки авиони морали су да избегавају фантомске препреке због нетачних података.
- Онгоинг сметње глобалног навигационог сателитског система вероватно су руског порекла и базирају се на поремећајима у електромагнетном спектру - рекао је за Бил портпарол немачког министарства одбране.
Међутим, ове сметње вероватно неће утицати на функционалност бригаде Бундесвера која ће ускоро бити стационирана у Литванији.
- Војне структуре се не ослањају само на ГПС, већ су дизајниране да буду редундантне - рекао је портпарол.
Зашто Русија прави ове сметње?
Зашто Путин омета и угрожава европски ваздушни простор, пита немачки лист.
Једно објашњење јер да би руска војска могла користити ово да тестира заштиту своје инфраструктуре против непријатељских ракета - попут беспилотних летелица или крстарећих ракета.
Руске оружане снаге стално тестирају нове системе електронског ратовања у енклави Калињинград, укључујући Р-330Зх, Борисоглебск-2 и вероватно и веома моћни Тобол.
Капетани бродова користе традиционалну навигацију
Честе сметње GNSS-a у региону Балтичког мора приметне су и у поморству. Дански и шведски медији више пута су известили о капетанима који су приметили квар у ГПС сигналу.
- У случају квара, наутичари морају да користе друге навигационе опције попут радара, мапа и компаса - објашњава Дорин Тома, одговорна за област рада навигационих и комуникационих система у Савезној поморској и хидрографској агенцији (БСХ).
Нови развоји требали би да реше понављајуће сметње, каже Тома.
- БСХ сарађује с другим актерима на развоју који ће значајно побољшати имунитет на сметње GNSS пријемника - додала је она.
Ово би такође отворило могућност заобилажења и потискивања сметњи у GNSS пријему коришћењем нових технологија.
Сметње у GNSS сигналу такође се могу приметити и у другим регионима. На пример, у великим деловима Израела, посебно на његовој северној граници, ГПС сигнал је ометен, али као чисто заштитна мера против ракетног напада.
Чак и у градовима попут Москве или неким окупираним подручјима у Украјини, GNSS сигнали се поново и поново ометају.
Међутим, Калињинград није угрожен акутном артиљеријском паљбом и ометајући сигнали се појављују не само током великих војних вежби, већ постају све чешћи - и стога ометају чак и навигацију обичних људи које се ослањају на ГПС.
- Ометање цивилног ваздухопловства и поморског саобраћаја и приватне навигације у региону, од доставе пице до поштара, је непријатељски чин и треба га избегавати - рекао је експерт за одбрану Маркус Фабер за Билд.
- Министарство спољних послова такође би требало да стави ову тему на дневни ред Балтичког савета - закључио је он.
Извор: Србија Данас/Телеграф