ДРАМАТИЧНА АКЦИЈА СПАШАВАЊА: Британски специјалци били пет дана окружени талибанима - Помоћ је стигла изненада (ВИДЕО)
Помоћ је стигла изненада
Британски Daily Mail пре три дана донео је ексклузивну причу о томе да је тим од 20 британских специјалаца САС (Специал Аир Сервице) спасен из околине Кандахара у драматично операцији извлачења када су остали опкољени талибанима у околини Кандахараи у даљени стотинама миља од пријатељских снага.
Како јавља овај британски медији док су се талибани приближавали специјалцима они су послали захтев за помоћ Команди специјалних снага у Великој Британији тражећи хитно извлачење.
НОВО САОПШТЕЊЕ ТАЛИБАНА: Авганистанци ће моћи да путују након овог датума
МАСУДОВИ СОКОЛОВИ РАСТУРИЛИ ТАЛИБАНЕ ПРЕД ВРАТИМА ПАНЏШИРА: Портпарол исламиста пао на колена, моли "браћу" за преговоре
ТУРСКИ ВОЈНИЦИ НАПУШТАЈУ КАБУЛ: Талибани их питали за помоћ, али војска мора да напусти земљу
Међутим, у акцији извлачења специјалаца није се могло користити аеродром Кандахар који је некад био база за 26.000 припадника међународних трупа на врхунцу војне капмање у Авганистану. Сада, за британске специјалце и извлачење припадника САС била је немогућа мисија јер је аеродром био у рукама талибана.
Специјалци су по писању Daily Maila морали да крену путем до тајне локације у пустињи око града, где су се сместили, маскирали о одкале су координате нове базе послате у Команду специјалних снага како би операција евакуације започела
Поменута операција догађала се у трнутку док је британски премијер Борис Џонсон спремао за састанак са лидерима Групе Г-7 како би покушао да натера америчког председника Џона Бајдена да одложи привремно повлачење америчких трупа из Авганистана 31. августа, као би се добило више времена за евакуацију британски и америких држављана, као и Авганистанаца који су радили за стране хуманитерне и дипломатске мисије
Британски медији тврде да је ово била једна од драматичних операција спасавања специјалаца извлачења са уапада Авганистана. Драматичнија од оне из 1991. из Ирака.
Почетак операције извлачења
Прва главолбоља са којом су се у брзој реакцији морали да суоче у Команди специјалних снага била је транспортни авион пронаћи. Вечина летелица ангажована је била на извлачењу Британаца и Авганистанаца који су радили за њих. Где наћи Херкулес Ц-130 који би извукао из пустиње специјалце САС. Решење се указало изненада када је за операцију ангажован британски Херкулес који је у том тренутку летео изнад Персијског залива. Одмах по пријему задатка посада је према писању Daily Maila искључила траспондер и кренуло се у акцију пут Авганистана.
Циљ искључивања транспондера који указује на тип летелице, и локацију према којој се креће било је неоткривање локације где се налазе специјалци САС, јер су раније обавештајне процене указивале да праћење војних авиона посластица за велики број ваздухопловних ентузијаста, али и оних који су имали опасне намере и од којих је претила "јасна и непосредна опасност".
Неименовани извор је рекао: " 'To је била врло тиха мисија. Кандахар је у петак пао под талибане, а момци су били тамо доле пет дана. Непријатељ је био бесан и убијао је много припадника авганистанских специјалних снага са којима је САС радио. То је била врло хитна мисија. Највећа заслуга за бризо извлачење припало је 47. ескадрили РАФ-а чија посада транспортног авиона Ц-130 је по мрклом мраку користећи само уређаје за ноћно осматрање слетели на неравни терен. Спецоијалци су се муњевито преко утоварне рампе укрцали у летелицу са комплетоном опремом и отишли су. Била је то операција извлачења као из уџебника"
Авион се на радарима поново појавио у четвртак рано ујутро већ кад се спремао за слетање у ваздухопловну базу код Дубајиа.
Иронија судбине у читавој овој операцији је и та што РАФ планира да повуче из оперативне употребе Ц-130Ј у склопу нове реорганизације РАФ-а. Кажу да је ово команду САС веома фрустрирало и да се надају да ће после ове операције та одлука бити промењена.
Херцулес је главни тактички транспортни авион РАФ -а, а у садашњим верзијама био је окосница оперативне мобилности Велике Британије од када је ушао у употребу 1999.
О САС
Корени ове јединице настала је за време Другог светског рата. Оснивач је био поруичник Дејвид Стерлинг који је три дана после доласка на северноафрички фронт формирао нову једниницу за посебне операције. Борјала је шест официра и 60 војника а званично је била заведена као одред "Л" специјалне ваздухопловне службе скраћенице САС. Борбена искуства су стекли у рату са Ромеловим Афричким корпусом, а онда су свје активности после пренели на цело Средоземље и касније западну Европу. По завршетку Другог светксог рата САС је био расформиран, али све већи немири у колонијама и јачање националистичких покрета у југозападној Азији, Велика Британија их је поново формирала 1947. Од 1952. преобликовани су у 22. пук САС. Од средние 1960 тих због повећања насиља у северној Ирској припадници САС су ангажовани и тамо. На улицама Белфаста и других градова стекли су значајно искуство у рату у урбаном окружењу. Од 1972. формирана је противтерористичка чета, која је посталап озната маја 1980 у операцији "Нимрод" спасавања талаца у Амбаасади Исламске Републике Иран у Лондону. Учестововали су и у рату за Фокланде 1982, у Пустињској олуји 1991, у грађанском рату у БиХ 1994-1995, на Косову и Метохији 1999-2000, а после 11. септембрау Авганистану и 2003 у Ираку..
Данас је САС организован у три пука 22. који је кативан и који чини пет борбених група А,Б,Ц,Д, док су 21. и 23, резервни и налазе се у саставу Територијалне армије. Иначе свака борбена група се дели на четири вода са 16 припадника.
Кандидати за пријем долази из свих родова британских оружаних снага. Сви кандидати пре селективне обуке морају да испуњавају одређене критеријуме: познавање бар једног страног језика, морају проћи детаљне лекарске и психолошке прегледе. Кандидати се шаљу затим на тродневу проверу физичке издржљивости. После дога почиње дуготрајна обука. Прво тронедељна у околини Креденхила где се налази Команда САС. Та фаза завршава се са недељом провере током кога kaniddati се упућују на марш до 40 километара. Врхунац је марш од 60 киолометара који морају да обаве у року од 20 часова са 25 килограма тешким ранцем. Кандидати који прођу селективни тест упућују се на четовронедељну обуку где их искусни инструкотри упознају са тактикама борбе, преживљавања у природи. После тога следи шестонедељна провера у преживљавању која траје на најесктремнијим деловима планете. Токо читавог процеса кандидати се оцењуј.. Они којима успе да уђу у САС морају да прођу и једногодишни припшравнички стаж, а онда и стално ангажовање и непрестана обука и борбено ангажовање.
Локди Мартин Ц-130Ј
Је тактички четворомоторни турбопропелерски транспортни авион. Херкулес спада у најпознатије транспортне авионе на свету. Верзија Ц-130Ј коју поседује РАФ опремљена је са четири турбопропелерска мотора Алисон АЕ 21100Д3 јалине 4.950 коњских снага. Летелица је дуга 29,79 цм, висине 11,24 метра, распона крила 40,41 м. У трертном простору може да превезе 92 војника са пуном опремом, 62 падобранца или 74 рањеника на носилима, као и до пет стандардизованих палета за превоз терета. Максимална брзина Херкулеса је 645 километара на час, највећа висина лета 8.535 метара, а максимални долет са 18.140 килограма терета је 5.250 километара.