КЉУЧНЕ ТАЧКЕ СПОРАЗУМА: Детаљи договора између Велике Британије и ЕУ
Британија и ЕУ јуче склопиле споразум
Основу споразума, који су јуче склопиле Велика Британија и ЕУ и који има 2.000 страница са анексима, чини део о трговини и царинама, али је њиме обухваћено много више тема које се тичу будућих односа Лондона и Брисела.
КАКО ЈЕ ПАНДЕМИЈА УКРАЛА БОЖИЋ: Ове године нема славља, многи ће највећи празник обележити без гостију
БРИТАНЦИ ТВРДЕ: Нови сој короне преко 50 ОДСТО ЗАРАЗНИЈИ и лакше се преноси
СНИМЦИ УЖАСА У КАЛИФОРНИЈИ: Ветар појачао ватрену стихију, пожар и даље бесни (ВИДЕО)
Приступ без царина и квота једном од највећих тржишта чини окосницу споразума, а превазилази договоре које ЕУ има с Канадом или Јапаном, преноси "Гардијан".
Када је о трговини реч, произвођачи из Велике Британије ће морати да испуне стандарде који постоје у њиховој земљи, али и оне који постоје у ЕУ.
Британски стручњаци ће сада морати да траже признање својих квалификација у држави ЕУ у којој желе да раде, а променили су се и услови под којима ће моћи да потраже посао у оквиру блока. Наиме, држављани Велике Британије неће више моћи да студирају, раде и живе у ЕУ без визе, које ће бити потребне за све боравке дуже од 90 дана.
Када је о рибарству реч, Велика Британија ће напустити заједничку политику ЕУ. Годишњи промет бродова из ЕУ у британским водама је око 650 милиона евра, а оних из Велике Британије 850 милиона. Новим квотама удео ЕУ ће бити смањен за 25 одсто у фазама током пет и по година. Четвртина прихода ЕУ, односно 162,5 милиона евра годишње, биће враћен Великој Британији до краја тог периода. Две стране ће након тога одржавати преговоре на годишњем нивоу.
ЕУ је инсистирала да се Велика Британија усклади са њеним правилима о државној помоћи. Брисел је био забринут да ће британска влада покушати да створи конкурентску предност путем субвенција, а Лондон је прихватио да формира сопствени систем субвенција, што представља највећи уступак ЕУ. Велика Британија, међутим, мора да обезбеди да режим субвенција буде у складу са главним принципима постављеним споразумом.
Обе стране су се сложиле о минималном нивоу еколошких, социјалних и радних стандарда испод којих се не сме ићи, а након четири године биће извршен преглед како би се утврдило да ли ово функционише у пракси.
Велика Британија је успела да убеди Брисел да роба која из ове земље буде извезена на европско тржиште има означено британско порекло, чак и када су за њену израду коришћени материјали и процеси обраде из ЕУ. На британске производе биће уведена царина само у случајевима у којима више од 40 одсто сировина није пореклом из Велике Британије или ако је из неке земље која није чланица ЕУ.
Решавање трговинских спорова била је једна од најтежих тема у преговорима. На крају је одлучено да, ако било која страна сматра да је оштећена, може да предузме одговарајуће мере након консултација, а арбитражно веће би се састало у року од 30 дана и донело пресуду.
Прекограничне полицијске истраге и спровођење закона могу се наставити, уз договор да Велика Британија може и даље да учествује у кључним програмима размене, али не и свим.
Договор о авиосаобраћају зависио је од тога да ли ће Велика Британија остати чланица Заједничког европског ваздушног простора. Авиони ће и даље наставити да лете према привремено постигнутом договору, али ће о томе морати хитно да се додатно преговара.