МАСОВНИ ШТРАЈК ПРЕТИ АВИО КОМПАНИЈИ "БОЕИНГ": 32.000 радника огорчено, спремни на потпуну обуставу рада - компанија страхује од огромних новчаних губитака
Боеингов нови генерални директор, Кели Ортберг, декларативно је решен да "ресетује односе између синдиката и управе", али се та намера још не види у конкретним делима.
Готово да нема проблема с којим се Боеинг у последњих шест година није суочио: од катастрофалних несрећа нових авиона са стотинама жртава, до тешких оптужби за пропусте у безбедносним процедурама производње.
За мање од десет дана, један од водећих произвођача ваздухоплова могао би да се суочи са још једним проблемом: штрајком 32.000 радника у производњи.
Колективни уговор између Боеинга и Међународног удружења радника машинске струке истиче у 11:59 сати по пацифичком времену 12. септембра. Без новог уговора, радници који раде на производњи авиона у држави Вашингтон спремају се да започну први штрајк у компанији после 16 година.
Према речима Џона Холдена, лидера синдиката - шансе за договор не изгледају добро, јавља CNN:
- Далеко смо једни од других по свим главним питањима: плате, здравствена заштита, пензија, слободно време", рекао је Холден глобалној медијској мрежи прецизирајући да се преговори настављају, али да ће бити "тешко постићи напредак."
Чланови синдиката наводе да желе да разреше ситуацију без штрајка, али овај пут нису спремни да направе уступке компанији - као што су то чинили у претходне две "кризне" ситуације: од 2008. до данас радници у производњи прихватили су повећање износа који се издваја за здравствено осигурање и одустали од традиционалних пензионих планова.
Боеингов нови генерални директор, Кели Ортберг, који је преузео дужност пре непуних месец дана декларативно је решен да "ресетује односе између синдиката и управе", али се та намера још не види у конкретним делима - наводе из синдиката, а преноси CNN.
Менаџмент је навео да су плате у производњи у последњих 10 година порасле за 60 одсто, захваљујући општим повећањима плата, усклађивању са трошковима живота и подстицајним бонусима.
Али синдикат тражи побољшане услове и гаранције за посао, да се не би поново суочавао са претњом компаније да ће изградити постројење у ком неће бити места за чланове синдиката.
Ортбергов претходник, Дејв Калхун, рекао је инвеститорима у јулу да је намера Боеинга да избегне штрајк и чинило се да сигнализира да ће бити спреман да плати колико год је потребно да избегне прекид рада.
Проблеми у Боеингу резултирали су губицима у основном пословању од 33,3 милијарде долара током последњих пет година, што је приморало компанију да се задужи. Постоји опасност да тај дуг буде оборен на статус безвредних обвезница, али Холден инсистира да синдикат и даље има полугу у овим преговорима.
Упркос свим проблемима, Боеинг је и даље значајна сила у америчкој економији и његово затварање би имало широк утицај: у компанији ради (осим 32.000 чланова синдиката) - скоро 150.000 лица, а захваљујући добављачима распоређеним у свим савезним америчким државама, ту је још око 1,6 милиона директних и индиректних послова.
Процењује се да уз све невоље, Боеинг има економски утицај од 79 милијарди долара.
Али можда још важније, Боеинг је један од само два главна добављача комерцијалних авиона за авио-индустрију. А индустрија се већ бори са кашњењем испорука Боеинга које не могу бити убрзане док се не реше питања о безбедности и квалитету његових авиона.
Један од циљева синдиката у преговорима је да добије представника синдиката у одбору директора Боеинга, који је био оштро критикован због многих проблема компаније.
- Одбор свакако заслужује критике - рекао је Холден. - Не желимо да водимо компанију. Али желимо да осигурамо да се у вези са одлукама које се доносе чују и наши гласови. Постоје људи у одбору који не воле ову компанију, за разлику од нас: они су жртвовали његов интегритет.-
Извор: Србија Данас/Аеро