МИСИЈА ВЕКА МОЖЕ ДА ПОЧНЕ: Шта се налази у вакцини против короне и како ће стићи до свих (ФОТО)
Вакцине против ковида 19 су на помолу, али четири фактора ће бити пресудна
Ношење маски, одржавање социјалне дистанце и често прање руку топлом водом и сапуном неће престати да важе ни када почне вакцинација становништва цепивом против ковида 19. Толико жељена вакцина која би требало да заустави велике таласе обољевања и смртности широм света не само да није јефтин и једноставан подухват, већ са различитих аспеката гледано представља и огроман изазов – од производње, до паковања и дистрибуције.
УВОДИ СЕ ШЕСТОДНЕВНИ ЛОКДАУН: Прво победили корону, сад све испочетка
СТИЖЕ ТЕСТ НА КОРОНУ ОД ТРИ ЕВРА: Свако ће га моћи урадити у својој кући!
КО ЈЕ ПРЕЛЕЖАО КОРОНУ БИЋЕ ИМУН ГОДИНАМА? Ново истраживање улива наду свима!
Наиме, производња вакцине укључује око 500 компоненти – од хемикалија до опреме, а како је потражња огромна, неке компоненте ће можда недостајати.
За почетак, постоји забринутост због снабдевања ађувансима, састојцима која се додају вакцинама за појачавање имуног одговора, омогућавајући давање мањих доза.
Потенцијална вакцина против ковида 19 коју је направила америчка компанија Новавакс садржи једињење екстраховано из коре дрвета пореклом из Јужне Америке. Ова вакцина може да убрза и ојача имунолошки одговор; невоља је у томе што се ради о дрвету које је осетљиво на сушу и са ког се кора може скидати свега неколико месеци годишње.
Још један помоћни састојак је сквален, уље које се налази у јетри ајкула и већ се користи за производњу вакцина против сезонског грипа. Група за заштиту ових животиња упозорила је да би нагла потражња за уљем из јетре ајкула могло да значи убијање још пола милиона ајкула годишње.
Због тога су у току додатна истраживања алтернативних верзија, укључујући синтетичке верзије сквалена, али оне свакако не могу да буду спремне онолико брзо колико ситуација на терену изискује.
Бочице за вакцину направљене су од боросиликатног стакла. Оно је отпорније на испирање од уобичајеног стакла, што значи да неће хемијски реаговати са вакцином и контаминирати је.
Али, и производња бочица за вакцине може да представља проблем. Наиме, још у априлу је стигло упозорење да је специјална врста песка која се користи за производњу боросиликатног стакла у дефициту.
- На тржишту у овом тренутку има само 200 милиона бочица, јер су велике количине купиле компаније које су започеле рад на вакцини како би имале припремљену амбалажу – каже професор медицине Џон Бел који ради на Универзитету у Оксфорду.
Решења укључују стављање више од једне дозе у сваку бочицу, а свака доза би се делила помоћу друге игле како би се спречила контаминација.
Да би вакцине биле допремљене у сваку државу која их поручи, биће потребан огроман број камиона и авиона; због тога је достава вакцина већ названа "мисијом века".
Међународно удружење ваздушног транспорта (ИАТА) израчунало је да би било потребно 8.000 џамбо авиона који ће превозити вакцине тако да сви на свету добију само по једну дозу. Драгоцени терет би такође морао да буде заштићен и, што је још важније, у фрижидеру, на посебним температурама.
Познато је да већина вакцина мора да буде хладна како би се спречила разградња њихових компоненти. Ако се бочице налазе на неадекватној температури било који протеин у њима може да се стврдне на сличан начин као што се јаје стврдне када се кува; тада су вакцине бескорисне. У неким вакцинама је главни састојак читава вирусна честица, а вируси садрже велику количину протеина.
Друге вакцине садрже кључне протеине, а не цео вирус, а неке имају у основи мРНК, изузетно крхки генетски материјал, што је случај са вакцином иза које стоје Фајзер и БиоНТек.
Професор Тоби Петерс са Универзитета у Бирмингему упозорио је да "нигде на планети не постоји логистички капацитет за дистрибуцију вакцина на ниској температури и запремини без великих улагања".
Камиони који хладе до 70 степени Целзијуса у минусу тренутно нису доступни и морали би да буду прављени по наруџбини.
ИАТА каже да авиони већ дуго превозе лекове у расхлађеним условима. Али, на произвођачима је да пакују свој производ на такав начин да вакцина остане на траженој температури током лета.
Фајзер је развио носаче бочица величине кофера за употребу у авионима и камионима. Кад су заштићене сувим ледом, "хладне кутије" држе вакцину замрзнутом и до десет дана, чак и када су теретни одељци авиона или камиона на собној температури.
ИАТА је, међутим, за Good Health рекла да је суви лед класификован као опасан материјал - што ће ограничити количину вакцине која се у сваком тренутку може носити авионима.
- Изазов ће бити количина вакцина коју ће требати транспортовати - рекао је портпарол авио-индустрије. - Неке врсте расхладних флуида потребне за одржавање вакцина су класификоване као опасна роба.
У међувремену, са Империјал колеџа у Лонодну поручују да ће направити две верзије вакцине – једну коју би требало држати замрзнуту, а потом и ону која је лиофилизована и која се може држати на собној температури.