МИСТЕРИЈА ЈЕДНЕ ОД НАЈВЕЋИХ АВИОНСКИХ НЕСРЕЋА Пилоти угледали необичну светлост, а онда је 230 људи СТРАДАЛО У ЕКСПЛОЗИЈИ - јавност НЕ ВЕРУЈЕ у закључак истраге?!
Дана 17. јула 1996, авион компаније TWA на лету 800 експлодирао је и срушио се код Њујорка, а свих 230 људи у летелици погинуло је у једној од најсмртоноснијих ваздушних катастрофа у Америци.
Распад "боинга 747" у ваздуху и застрашујућа судбина његових путника постали су предмет бројних спекулација. Да ли је авион оборила бомба, терористички ракетни удар, метеор или механички квар? Чинило се да свако има своје мишљење - и циљ.
Неколико минута након полетања са међународног аеродрома Кенеди у Њујорку, "боинг" 747 који је кренуо ка Паризу експлодирао је у ваздуху изнад Атлантског океана код обале Лонг Ајленда. Полетео је у 20.19 часова по облачном, али "прилично ведром" времену, према "Њујорк Тајмсу", а затим се 12 минута касније распао у ватреној експлозији.
Док су ФБИ и Национални одбор за безбедност у саобраћају (НТСБ) хаотично нудили различита објашњења и доказе, поделили су јавност и посејали теорије завере које трају до данас. На крају, НТСБ је објавио један од најисцрпнијих извештаја у својој историји, који је невероватно детаљно оцртао како је ескалирајући ланац догађаја довео до катастрофалне експлозије резервоара за гориво.
Али налази, колико год били важни, наизглед никада нису прихваћени у јавност. Анкете показују да половина Американаца не верује у закључак НТСБ-а да је несрећа стварно била несрећан случај.
Родиле су се теорије завере
Још у јулу 2014, званичници НТСБ-а морали су јавно да одговоре на захтеве да преиспитају своје налазе. Подносиоци петиције под називом "TWA 800 Пројецт" тврде да је "детонација или експлозија велике брзине" изазвала несрећу.
Сведоци, укључујући пилоте других цивилних авиона, тврде да су на дан пада видели зрак светлости у близини авиона и једну или више експлозија у близини летелице. Дан након несреће, наведена је могућност да је експлозивна направа испаљена према авиону или постављена унутра пре полетања. ФБИ је размотрио потенцијалне терористичке везе и започео кривичну истрагу.
У то време страхови од домаћег тероризма били су велики. Земља је још увек процесуирала бомбашки напад на Светски трговински центар 1993. године, експлозију у Оклахома Ситију 1995. и суђење Рамзију Јусефу за план да се оборе амерички авиони. Десет дана након несреће, бомбашки напад потресао је Олимпијске игре у Атланти.
Званичници НТСБ-а су брзо рекли да први докази о паду лета 800 не указују на спољашњу експлозивну направу. Ипак, спекулације које произилазе из извештаја очевидаца шириле су се интернетом који је тада био у експанзији.
- То је заиста била прва завера интернет доба - рекао је Шејн Милер, професор на Универзитету Сент Џон у Минесоти.
Како се ширила теорија да су савезни званичници прикривали терористички напад да би спречили панику, она је еволуирала и на крају се поделила. Оба табора су се сложила да је дошло до владиног заташкавања. Међутим, једна група је окривила пријатељску ватру.
Једна рана верзија објављена на интернету наводи да је несрећа резултат напада који је осмишљен да убије бившег америчког државног секретара Хенрија Кисинџера, који, заправо, није био у авиону. Друга је тврдила да је пријатељска ватра осмишљена да убије бивше војнике државе Арканзас који су некада радили као обезбеђење тадашњег председника Била Клинтона.
Међутим, највећу буру је подигао текст "Америка Онлајна" из августа 1996. у којој се тврди да је авион "оборио брод са навођеним пројектилима америчке морнарице". Информација је дошла од Ричарда Расела, 66-годишњег бившег пилота "Јунајтед ерлајнса" и представника за безбедност Удружења пилота ваздушних линија.
Касније ју је унапредио Пјер Селинџер. Некадашњи портпарол Џона Ф. Кенедија је то представио као документ који је добио од некога из француских обавештајних служби, а који потиче од агента ЦИА са контактима у америчкој морнарици.
Расел је тврдио да је његов дугогодишњи пријатељ има радарски снимак који показује како пројектил путује према авиону непосредно пре пада. Раселова порука је била намењена ужем кругу стручњака за ваздухопловство, али је процурила на интернету.
Заговорници ове теорије као аргумент наводе то што је авион пао у близини области W-105, зони упозорења на југоисточној страни Лонг Ајленда коју војска користи за испаљивање пројектила.
Те вечери је у Атлантику био ракетни брод и морнарица је изводила маневре. Портпарол морнарице је потврдио и да је у региону био и један морнарички авион, али је тврдио да није био наоружан.
Ова теорија је завршила као тема дискусије на брифингу НТСБ-а 16. септембра на Лонг Ајленду, након што су медији почели да истражују причу.
Шта је утврдила истрага?
Током четворогодишње истраге НТСБ-а, савезни званичници су добили потписане сертификате од америчких војних ланаца командовања. Пошто су остаци авиона пали у воду, успели су да склопе 95% делова. То је само покренуло додатне спекулације, јер места на којима су се видела оштећења нису била у складу са званичном верзијом о експлозији у резервоару.
Аналитичари ЦИА-е утврдили су да фотографија наводне ракете у лету заправо приказује авион који лети у супротном смеру. Друга фотографија на којој се чинило да се види објекат у близини авиона показује крхотине на површини филма, рекли су званичници ФБИ.
Необичне мрље на тапацирунгу авиона које је открио TWA-ov главни пилот Роберт Терел Стејси такође нису узете као доказ. Након што су подвргнуте микроскопском и хемијском прегледу, федерални истражитељи су открили да је црвени љускави остатак био од контактног лепка који се користио за лепљење пресвлаке на пенасту основу, а не од ракетног горива.
Званичници НТСБ-а рекли су да су све интерне спекулације о бомбама и пројектилима отписане у року од неколико месеци. Упирање прстом и различита тумачења података између званичника у савезним агенцијама допринели су конфузији.
- Они су заиста створили перцепцију да нико није имао појма шта се догодило - рекао је Милер.
Шта се заиста догодило са летом TWA 800?
На крају, званичници НТСБ-а су доказали да је кратки спој могао да створи запаљиву пару заробљену у скоро празном резервоару за гориво и закључили да је то вероватан узрок експлозије.
Ипак, чинило се да истражитељи имају потешкоћа да пронађу коначан одговор за трагове светла које су сведоци наводно видели у близини авиона.
О другим потенцијалним узроцима несреће о којима се говорило крајем 1990, заједно са тврдњом о пријатељској ватри, и даље се спекулише две деценије касније. Један од њих наводи да су авион можда ударили фрагменти метеора који се разбио када је ушао у Земљину атмосферу. Са друге стране, професорка са Харварда Илејн Скари, тврдила је да су електромагнетне сметње из оближњег авиона америчке морнарице изазвале експлозију.
Србија Данас/Блиц